Wat moeten we zeker doen aan het Gardameer ?

Halverwege juni vertrekken we voor 16 dagen naar het Gardameer :cheer: We nemen een tussenstop voor één overnachting in Oostenrijk, logeren dan 14 dagen in een huurflatje bij een Italiaanse familie in Sirmione :wub: en op de terugweg stoppen we nog eens om te slapen in Duitsland.
Op internet vind je heel wat tips voor deze vakantieplaats. We willen in elk geval naar Venetië en waarschijnlijk zullen we ook Verona bezoeken. Zijn er nog leuke tips van dingen die we zeker niet mogen missen tijdens ons verblijf ? Ik zou ook wel eens willen horen hoe jullie naar Venetië gegaan zijn. De ene zegt de trein, de andere zegt dan weer dat het te doen is met je auto. Vermits we er zelf nog niet geweest zijn hebben we geen ervaring.
Hmm, het zal in elk geval wel spannend worden… wij spreken geen Italiaans, en de mensen waar we logeren… die spreken alleen maar Italiaans ! We hebben onze mails telkens vertaald met… google.
En nu hopen dat de :zon02: van de partij zal zijn als we op 19 juni in Sirmione aankomen.

Hoi Chantalle,

Sirmione is niet zo groot, en vrij toeristisch, maar het ligt heel strategisch midden in het Gardameer! Ik zou zeker de ferry nemen en andere plaatsjes bezoeken (snel, niet duur, en leuke manier om je te verplaatsen!)

Er is een fraaie spa (Therme di Catulle heet het geloof ik) (hoofdstraat uitlopen op weg naar de Grotte di Catulle, dan ligt hij op gegeven moment aan je linkerhand, kan niet missen).

Saló vond ik een leuk plaatsje, met een hele fraaie domkerk. (ongeveer drie kwartier varen vanuit Sirmione). Bardolino (20 minuten varen) is ook leuk (volgens mij zit daar ook een bierbrouwerij en een olijfoliemuseum). Garda is (o.a.) bekend om haar markt, aan de haven. Aanrader als je daarvan houdt (ik vond het veel te druk). Gardone (vlakbij Saló, dus ongeveer 50 min vanaf Sirmione) is ook wel een leuk plaatsje, en daar ligt Il Vittoriale degli Italiani, het huis van de dichter Gabriele d’Annunzio. Vond ik echt een aanrader. Je mag er alleen met een rondleiding in. Ik heb nog nooit zo’n waanzinnige verzameling spullen en symbolische versieringen gezien. Heel apart. De botanische tuin in Gardone is ook mooi, en zeker ook aangenaam als het erg warm is.

Verder natuurlijk ook in het Gardameer zwemmen, en sprizze drinken (prosecco + aperol + sinaasappel) :slight_smile:

Oh, en regel bij het toeristenbureau een foldertje met de zomeractiviteiten in Sirmione (en omgeving). Er wordt best veel leuks georganiseerd (openluchtconcerten bijvoorbeeld - ik werd vorig jaar onverwacht getrakteerd op een concert dat ik vanaf mijn hotelbalkonnetje-met-uitzicht-op-meer kon volgen, geweldig).

Alvast bedankt, dat zal ik onthouden… ook het drankje lol2
Heeft er nog iemand een tip om het gemakkelijkst in Venetië te geraken ? Dat het daar zéér druk zal zijn kan ik me best inbeelden maar het zou toch zonde zijn om het links te laten liggen als je er op ongeveer 140 km van logeert.

Het is al lang geleden maar wij parkeerden onze wagen op Tronchetto daar heb je ook het vertrek van de Vaporetto, de waterbus.
Destijds gebeurde het regelmatig: mannen in wit hemd met kepi die je naar een bootje willen leiden om je naar het centrum te varen via binnenkanaaltjes (wel uniek voor een éénmalige toerist) en zogezegd om het uur langskomen om reizigers terug te brengen tot aan de parking. Ze deden direct heen- en terugreis betalen…en voor de terugreis zie je ze in de late namiddag niet meer terug. Met wat geluk neemt een andere schipper je mee terug. Ik weet niet of het nu nog zo is.
Met de Vaporetto geen probleem, je wordt zo afgezet aan het S.Marcoplein. Je kan ook naar de buurteilandjes varen met het openbaar vervoer: Burano en Murano het glasblazerseiland. Koop geen glaswerk te Venetië maar te Murano.
Op deze links heb je meer info (wel in het Engels):
http://www.turismovenezia.it/venezia/dynalay.asp?PAGINA=622
en