Wat moet je gezien of gedaan hebben in Frankrijk?

Elk land heeft zo zijn eigen do’s & dont’s. Hier gaat het om de do’s in Frankrijk. Wat moet je echt gedaan of gezien hebben in Frankrijk?

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel je antwoord hieronder toe!

Bij toeval uitkomen in een dorpje waar een echt dorpsfeest wordt gehouden en opgenomen worden in het feest.

Dit jaar een week wezen fietsen in Parijs!
Je weet niet wat je ziet als je op de fiets door parijs fietst. Prachtige fietspaden en waar geen fietspad is moet je over de busbaan waar niet of bijna geen bussen rijden.
Ongelovelijk wij hadden een tocht uitgezet met alles dat we wilden bekijken maar in 1 week hebben we 1 derde van de route gedaan omdat er veel meer onderweg te zien is dan we bij planning hadden kunnen bedenken. Je moet wel oog hebben voor alle contrasten en houden van het franse leven.

De nieuwe “brug” bij Millau in de A-75 tussen Clermont Ferrand en Beziers.
Rij ook eens de oude weg naar beneden, richting het stadje Millau en bewonder van daaruit dit immense bouwwerk. Voel je als mens weer klein bij deze indrukwekkende brug en groot tegelijk dat diezelfde mens in staat is tot de bouw er van.

Dit is een lastige…
Uit de keuzes die jij stelt vrij eenvoudig…iets anders…
De rest zijn bezienswaardigheden in Parijs of de Route de Soleil.

Als chauffeur zit ik elke week in Frankrijk en rij naar alle hoeken van dit land.Bijvoorbeeld de Route Napoléon of routes door het Central Massif of juist in de Pyrenëen, dat mag je allemaal niet missen.Of de route die loopt langs de Gorges du Verdon.Of de Cote d’Azur met het plaatsje Port Grimaud…Tja…wat niet eigenlijk.
Ik vind bijna alles mooi en goed in Frankrijk en kom er dan ook ontzettend graag, maar wat moet je persé hebben gezien of gedaan???

Ik vind toch wel de Eiffeltoren. Als je Frankrijk zegt, zeg je ook Eiffeltoren volgens mij

De Eiffeltoren heb ik al gezien,meermaals!!Wat mij boeide vroeger waren de films van Louie De Funes,als speelde zich af rond Saint Tropez.Dus daar zou ik nog eventueel naar toe gaan.g.s

Alle zaken die er staan zijn de moeite waard, maar ik mis toch b.v. Normandie met alles van Le jour le plus long/6 Juni 1944. Er zijn zoveel andere mooie bezienswaardige plekken. Op onze laatste reis was ik diep onder de indruk van de geheel gerestaureerde kerk in Clermont-Ferrand de Basilique de N.-D.-du-Pont.

Minstens 1 overnachting in de regio Sault en/of het Plateau van Valensole wanneer de lavendelvelden in volle bloei zijn: laat geur en kleurschakeringen je overweldingen. De speling van licht, zon en schaduw over de velden: gewoon subliem!
Stancy.

De passerelle du drac en de gorges du verdon!!! Adembenemend…

De poll heeft meer betrekking op Parijs dan op Frankrijk. Frankrijk is natuurlijk erg divers en heeft veel te bieden maar als ik één ‘item’ mag kiezen ga ik voor Parc national des Ecrins, al hoewel ik het ook wel eens ben met stefennien als het gaat om de gorges du verdon.

Heel bijzonder en om nooit te vergeten: Oradeur sur Glane. Een dorp wat verwoest is in de oorlog maar alles is in die staat gehouden en is nu een museum. Zeer de moeite waard om te bezoeken.

1 like

Oradour-sur-Glane . Inderdaad, een plaats om nooit meer te vergeten. Waar je heel stil en ingetogen zult zijn en de wreedheid van de oorlogen tot je binnendringt!
Als je in de Dordogne bent, ga daar zeker naar toe. Niet echt een leuk uitstapje , maar wel met neus op de feiten. Het gebeurd nog iedere dag, waar ook ter wereld.

Peter van Osselen