Drie dage n Parijs, wat te doen

We gaan binnenkort drie dagen naar Parijs, voor de eerste keer. Wat moeten we zien en doen? Moeilijke vraag, ik weet het, maar we kunnen wellicht de meest aanbevolen dingen er uit halen. Laat ik erbij zeggen, het nachtleven trekt ons niet (meer). Maar een keer 's avonds ‘lichtjes kijken’ natuurlijk wel. Er schijnen ook busroutes te zijn die je een mooi stuk van de stad laten zien. We beperken ons tot 3 zones wat betreft de openbaar vervoer kaart. Versailles doen we evt. met de auto.
Groet,
Willem

Hoi,

Wat goed te doen is, is:

Start bij de Arc de Triomphe. Via een voetgangerstunneltje kun je er ook onder komen. Dan kun je altijd nog overwegen om er op te gaan. Van daar kun je de Champs-Elysées aflopen. Op een gegeven moment, aan de rechterkant, zie je dan twee paleizen tegenover elkaar staan (musea Grand Palais en Petit Palais). Loop er tussendoor, steek de Pont de l’Iéna over (‘mooiste brug van Parijs’) en kom uit bij de Invalides. Een groot plein met daarachter een koepel. Onder de koepel ligt Napoleon begraven. Het musée de l’armée daarvoor is ook het bezichtigen waard: veel oude wapenuitrustingen van door de eeeuwen heen, en veel zaken die aan Napoleon toebehoorden, waaronder zijn opgezette witte paard Vizir.

Terug naar de Champs-Elysées, rechtsaf, naar de place de la Concorde toe met de grote obelisk. Links zie je de Amerikaanse ambassade (Da Vinci code) en in de verte de Madeleine kerk. In die straat, aan de linkerkant, bevindt zich het beste restaurant van Parijs (en ook duurste): Maxim’s. Terug naar de obelisk en daarachter beginnen de Tuileries, het park waar na de Franse revolutie het koningspaar werd onthoofd. Je kunt hier in verschillende paviljoens wat drinken voordat je doorloopt naar het Louvre. Dit was het koninklijk paleis van Lodewijk XIV voordat hij Versailles liet bouwen. Je kunt het Louvre bezoeken voor de grote bekende: de Mona Lisa en de Venus van Milo. Maar het kost je veel tijd.

Je kunt ook doorlopen langs de rechterkant van het Louvre en dan de Seine oversteken richting de Notre-Dame, bekend van Quasimodo. Langs de Seine heb je de legendarische boekenstalletjes en je kunt via een smalle trap de kerk op om te genieten van het uitzicht over Parijs In de wij erachter kun je prima avondeten.

Wanneer je de Eiffeltoren wilt zien, kun je het beste het metrostation Trocadéro pakken. Dan kom je ui achter de paleizen tegenover de toren met een prachtig uitzicht. Loop tussen de paleizen door, langs de fonteinen en steek de Seine over tot de Eiffeltoren. Wil je naar boven, kun je de lift nemen, of de trappen (veel leuker). Deze gaan tot de 2e verdieping. Wil je naar het topje, dan zul je de lift moeten nemen (en in de rij moeten staan).

Voor lichtjes kun je het beste naar Montmartre en de Sacré-Coeur. Deze kerk ligt in het noorden van de stad op een heuvel en 's avonds zie je de hele stad verlicht aan je voeten liggen. De Place du Tertre vlakbij was vroeger de plek waar kunstenaars zich verzamelden om te schilderen. Tegenwoordig wordt er vooral veel gegeten. De ‘Cadet de Gascogne’ daar is een leuk restaurant: ga dan wel op de begane grondzitten, met live-muziek. Boven is meer voor de grote groepen toeristen.

Een paar andere leuke bezienswaardigheden:

• Père Lachaise, een grote begraafplaats dat meer lijkt op een park vol met monumenten. Hier liggen vele beroemdheden begraven zoals Jim Morrison en Edith Piaf.
  • Catacomben, onderaardse gangen waar duizenden en duizenden skeletten liggen opgestapeld.
  • Een rondvaart over de Seine: je ziet dan zoveel.
  • Het paleis van Versailles, met de metro (RER) te bereiken: trek er wel een hele dag voor uit!

Als je dit allemaal voor elkaar krijgt in 3 dagen, heb je een mooi beeld van Parijs!

Succes, Royan

1 like

:confused: Foutje van mij: Pont de l’Iéna moet de Pont Alexandre III zijn! (en dat voor iemand die er 10 jaar heeft gewoond)

Beste Willem, drie dagen is veeeeel te kort :slight_smile:

Een leuke busroute (kan gewoon met metrokaartje) is lijn 42. Je komt dan o.a. langs de Eiffeltoren, stukje langs de Seine, Champs Elysées, Place de la Concorde, Madeleine, Grand- en Petit Palais, Opéra. je kunt hier de route wat beter bekijken.
Ook erg leuk om te doen is fietsen. Je ziet in 3 uur heel veel en met een gids krijg je ook nog wat informatie mee. Ik heb op mijn site hiervoor een speciale pagina gemaakt.

Uiteraard is het leuk om in de Eiffeltoren te gaan, maar de wachttijden zijn soms behoorlijk lang. Een zeer goed alternatief is de 209 meter hoge Tour Montparnasse en voor mensen met hoogtevrees fijner dan de Eiffeltoren.

Daarbij is wandelen in Parijs de mooiste manier om de stad te ontdekken. Ik heb een aantal kant-en-klare wandelingen, met goede kaart en informatie, en gratis te downloaden. Die van Montmartre is mijn favoriet.

Als je lichtjes wil kijken ben je in Parijs (de Lichtstad) op het goede adres. Eén van favoriete verlichte plekjes is het Cour Carrée bij het Louvre. Je bent dan ook vlakbij de Pont des Arts met aan de overkant van de Seine het mooi verlichte Institute de France.

Natuurlijk is de Notre Dame het bekendst, maar wil je een echt mooie kerk zien moet je naar de St.-Chapelle…adembenemend!

Heel veel plezier in Parijs!

1 like

Dankjewel. Maar in september schreef ik ‘binnenkort gaan we…’ Dat is dus al even geleden. Maar wellicht voor een volgende keer, wie weet…