Wat doen in Londen en Manchester

Hallo,

Wij gaan tijdens de Olympische spelen naar Engeland. Eerst een week in een huisje in het Peak District bij Manchester (waar we naar een voetbalwedstrijd gaan in Old Trafford) en daarna een week in Basildon, ten noordoosten van Londen, waar we naar 2x hockey en 1x atletiek gaan in het Olympisch park. Ook gaan we een keertje naar het Holland Heineken House.

Het is de eerste keer dat we naar Manchester en Londen gaan en ik wil ook de bezienswaardigheden meekrijgen.

Voor de eerste week dacht ik aan een dagje Manchester (maar ik heb nog geen idee wat daar te doen/zien is), Cambridge en Oxford en als het mooi weer is in het Peak District rondkijken.

Voor de tweede week in Londen denk ik aan de hoogtepunten die je in ieder reisgidsje kan vinden. Ik heb daar nog wel wat vragen bij, ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen.

We zijn net in Rome geweest en ik was daar erg geschrokken van de lange rijen. Is dat in Londen ook zo erg? Ik verwacht dat het zeker tijdens de OS erg druk zal zijn in Londen. Heb je daar ook een pas waarmee je de wachtrijen kan voorbij lopen?

Is het handig om een dag sightseeing Londen te combineren met eind van de middag naar de Olympische Spelen of kunnen we beter de dag dat we geen wedstrijd hebben naar Londen? Ik was van plan om met de trein naar Londen te gaan, is ongeveer 40 minuten zag ik, en ik wil van tevoren kaartjes kopen, dus ik wil graag weten of ik voor de hele week kaartjes moet kopen, of alleen voor de dagen dat we naar een wedstrijd gaan. Of heeft iemand anders ideeën hoe we het beste naar Londen kunnen?

Wij gaan altijd graag met zo’n hop on hop off bus, dan zie je de eerste dag alle bezienswaardigheden en kun je de dagen daarna alles gaan bekijken. Je krijgt dan ook een goed beeld hoe de stad in elkaar zit vind ik. Welke busmaatschappij is het beste hiervoor?

En alle andere tips over Londen en Manchester en omgeving zijn erg welkom.

Vast bedankt,

Groet, Jeannette

Goedemorgen,

De regio Manchester is niet de mooiste van Engeland omdat daar de oude industriesteden liggen maar daarentegen is the Peak District National Park juist weer een heel mooi gebied dus dat heb je goed uitgekozen. In dit heuvelachtige gebied kun je ook prima wandelen (vaak wel met hoogtemeters) dus dat is zeker een mogelijkheid.

Je wilde graag Cambridge en Oxford zien maar die steden liggen een stuk verder naar het zuiden en dan moet je vanuit Manchester wel een paar uur (of meer) in de trein zitten (en weer terug). Cambridge ligt ten noorden van Londen en is dus beter en sneller bereikbaar vanuit Londen. Dat geldt ook voor Oxford dat ten noordwesten van Londen ligt.

Dichterbij (vanuit Manchester) liggen de historische steden York (ten noordoosten) en Chester (ten westen), vlakbij de grens met Wales. Ook kun je richting de kust. Net ten westen van Liverpool ligt the Wirral (een schiereilandje) en ten noorden van Liverpool, in de buurt van Southport heb je grote stranden met veel duinen. Dit is the Sefton Coast. In het Peak District zelf zou je ook nog een bezoek kunnen brengen aan Chatsworth House (een prachtig en groot landhuis) al weet ik zo niet hoe makkelijk het is om hier met openbaar vervoer te komen.

Alles hangt af van hoeveel tijd je hebt en in hoeverre al deze plaatsen makkelijk met openbaar vervoer bereikbaar zijn, ook qua overstappen. Tenzij
je een auto tot je beschikking hebt, dan zijn de mogelijkheden nog groter.

Dank je voor je snelle reactie en je tips, ik ga de website die je doorgaf eens goed bekijken.
We hebben een auto bij ons, dus dat maakt het al wat makkelijker.

Omdat we in het zuiden van het Peak District zitten, leek Cambridge me wel te doen voor een dag, maar we kunnen dit ook plannen op de dag dat we naar Londen reizen, dan kunnen we toch pas na 16.00 in het huisje.

Liverpool en de westkust leek mij ook nogal ver vanuit waar we zitten in het Peak District. Volgens de routeplanner zitten we een uur rijden van Manchester af. Ik zal de plaatsen die je noemt ook eens in de routeplanner bekijken. Is er in Manchester zelf niets leuks te doen? We hebben 2 puberdochters bij ons, die zijn ook erg geïnteresseerd in shoppen, maar dat leek me in Londen beter om te doen.

Vanwege de dames kunnen we geen pubs bezoeken, althans dat was een jaar of 5 geleden toen we in Engeland waren ook zo, dus gezellig wat drinken en eten valt al af.

Ik ben geen expert in shoppen dus daar kan ik je niet veel over vertellen. Ik neem aan dat dat in Manchester (dat een voor Nederlandse begrippen een grote stad is) wel moet lukken. In Londen zal het zeker geen probleem zijn.

Cambridge kun je denk ik inderdaad beter op weg naar Londen meenemen. Vanaf het zuiden van het Peak District naar Cambridge zal toch wel een paar uur rijden zijn (dus 4 uur in totaal als je weer terug zou moeten). Het is ook geen super grote stad (ongeveer 100.000 inwoners) dus daar kun je wel even een middagje rondkijken.