Waarom op vakantie naar de Allier en Puy-de-Dôme (Auvergne)?

**Onbekend is onbemind. **

Dus geven wij u regelmatig een tip wat u kan doen tijdens een vakantie in de Auvergne en meer bepaald in de Allier en Puy-de-Dôme.

Als eerste een dorpje dat wij deze week nog hebben bezocht:

Artonne

Artonne ligt zo’n 25 km ten noorden van Clermont-Ferrand. Het is een klein dorpje, met een mooie kerk, een zestal fonteintjes en restanten van een omwalling.
Je kan hier nog genieten van de rustige Franse dorpssfeer zonder te struikelen over toeristen. Het dorp heeft een rijke geschiedenis en het is zeer leuk om met kleine kinderen op ontdekkingstocht te gaan naar de verschillende fonteintjes.

Wil je meer te weten komen over de geschiedenis en bezienswaardigheden in Artonne?

Wil je meer te weten komen over op vakantie gaan in de Allier en Puy-de-Dôme, klik dan hier.

https://lh3.googleusercontent.com/-DBLT0lHw78w/UWz-T5ASfZI/AAAAAAAAtrk/xXEKqhoJq2A/s902/IMG_1060.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-xHY0tn1Cf6Q/UW0Br-_qHuI/AAAAAAAAtvA/xwkr2thC390/s902/IMG_1076.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-vltAWH85QB0/UW0eYAQg8CI/AAAAAAAAt0k/9UjTaYsCUpM/s745/IMG_1073.JPG

Onbekend is Onbemind

De tweede tip, ditmaal een wandeling (6,4 km) die ideaal is om met de kinderen te doen. Wel opletten indien je met een buggy deze wandeling wil doen, een stuk van 300 m is zeer moeilijk voor buggy’s.

Le chemin Fais’Art te Chapdes-Beaufort

De chemin Fais’Art ligt in de gemeente Chapdes-Beaufort in de Combrailles, ten westen van de keten van de Puys. De wandelweg loopt rond de Puy de Beaufort, een vulkanische site met een hoogte van 900 m waarop restanten terug te vinden zijn van Gallilische en Middeleeuwse bewoning.

Langsheen de weg zijn er sinds 1992 sculpturen neergezet. Sommigen zijn duidelijk zichtbaar maar anderen zijn meer weggestoken en de wandelaar dient in het struikgewas te gaan en de gebeeldhouwde paaltjes te volgen om ze te ontdekken.

Deze kunstwerken zijn allen opgebouwd uit massieve rotsblokken en echt impressionant.

“Nadeel” van deze wandeling is dat je er meestal niet alleen bent.

Wil je meer te weten komen en een aantal foto’s zien van deze indrukwekkende kunstwerken?

Wil je meer te weten komen over de Allier en Puy-de-Dôme, klik dan hier.

https://lh4.googleusercontent.com/-yo3tmK90Aag/UXPWRBPjGxI/AAAAAAAAui8/frhhBFedScM/s902/IMG_1201.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-ppD5kOBPC5w/UXPWKEj6KCI/AAAAAAAAuio/a0rPfOCbBoE/s902/IMG_1184.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-5IN-NAiB4ZI/UXPV1LiTDMI/AAAAAAAAuiI/naeUdvUwwWo/s745/IMG_1145.JPG

Onbekend is onbemind

Billy

Billy is een middeleeuws dorp gelegen op de oever van de rivier Allier en wordt gedomineerd door een XIIe eeuws fort.

Deze vesting uit de XIe eeuw is een schoolvoorbeeld van een kasteel met een omsloten binnenplein, waarbij de gebouwen aanleunen tegen de omwalling. Dit bolwerk kwam in 1232 in handen van de Graven van Bourbon.

In de tweede helft van de XIIIe eeuw werd het een van de belangrijkste lenen in de Bourbonnais. Toen de Bourbons hun grondgebied uitbreidden, had deze burcht eigenlijk geen enkele strategische waarde meer. Men liet haar dan ook verkommeren. Dat verklaart dan ook waarom hertog Louis II de Bourbon tussen 1356 en 1410 verschillende herstellingswerken liet uitvoeren.

Toen de ‘prince de Condé’ de burcht tijdens de godsdienstoorlogen belegerde en bestookte met kanonvuur werd ze gedeeltelijk vernield. Dat gebeurde in 1576. Ondanks al dit geweld is het fort ook nu nog steeds in goede staat.

Het is enkel** te bezoeken met begeleiding van een gids** van het Office de Tourisme.

Wil u inlichtingen over prijs en openingsuren? Klik hier.

Wenst u meer informatie over andere bezienswaardigheden in de Allier en Puy-de-Dôme? Klik hier.

https://lh4.googleusercontent.com/-XUwOkoD0wCI/ULoE23tLB3I/AAAAAAAAPJk/3qfFxtmJP60/s745/IMG_4799~1.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-S8nWNLEi0f8/ULoFBMEDq5I/AAAAAAAAPLE/j8pFy-SgEn4/s745/_DSC5020~1.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-4VlRe2fK_no/ULoFRDmhaaI/AAAAAAAAPNU/vmoteFErjCQ/s902/_DSC5030~1.jpg

Alleen jammer dat de gidsen op het kasteel in Billy zo beroerd slecht engels spraken. We haddden jarenlang een huisje in het dorp Treteau zo 30 kilometer noordelijk van Billy. ik kan het alleen maar beamen, een mooie omgeving, glooiend landschap, met hier en daar restantanten van oude vulkanen. Mijn oudtse zoon die fanatiek karpervisser was leefde zich hier helemaal uit in de vele meertjes en rivieren. Tis niet zo een heel bekend streek maar was toch altijd verbaasd hoeveel nederlander ik altijd tegenkwam. Mooie oude stad om te bezichtigen is ook Moulins.

De informatie over de gidsen kan ik helaas niet bevestigen, doordat wij de rondleiding reeds twee maal in het Frans hebben gevolgd maar het lijkt me wel aannemelijk. Nederlanders kom je hier wel veel tegen voornamelijk in juli en augustus en vooral dan aan de rand van de riviertjes :-).

Vierde tip

Verneuil-en-Bourbonnais

Verneuil-en-Bourbonnais ligt een dertigtal km ten noordwesten van Vichy en een 25 km ten zuidwesten van Moulins.

Het is een voormalig burggraafschap van de heren van Bourbon. Hoewel het een klein dorpje is, is het zeker de moeite waard om eens te bezichtigen. Naast de mooie oude huizen, de ruïnes van een kasteel, het museum du Lavage et du Repassage, de Chapelle Notre-Dame-sur-l’Eau en de vroegere kapittelkerk van Saint-Pierre kan je immers ook gaan kijken naar de slapende reus of in de maanden juli en augustus het **vogelverschrikkerparcours ** ontdekken.

Balade des épouvantails / wandeltocht van de vogelverschrikkers

Elke zomer maken de inwoners van Verneuil-en-Bourbonnais elk hun eigen vogelverschrikker. Die zetten ze dan ten toon aan de rand van weg. Zoekend naar alle verschillende vogelverschrikkers ontdek je het stadje. Een aanrader.

Musée du Lavage et du Repassage

In de ‘Grange a Dîme’ - de Tiendenschuur - kan je het ‘musée du Lavage et du Repassage’ gaan bezoeken.
Hier vind je een zeer uitgebreide collectie strijkijzers, van 206 v.C. tot nu. Zo laat men u ook zien op welke manieren men strijkijzers door de eeuwen vooraf opwarmde: met warm zand, met benzine, enz… .

Naast al deze facetten van het strijken, worden ook die van het wassen hier uit de doeken gedaan. Zo vind je hier een exemplaar van de allereerste wasmachine uit 1894.

Wil je meer te weten komen over andere bezienswaardigheden in Verneuil-en-Bourbonnais? Klik dan hier.

Wil je meer te weten komen over andere bezienswaardigheden in de Allier en Puy-de-Dôme? Klik dan hier.

https://lh6.googleusercontent.com/-N4RH85PRF30/ULoDkx1OXwI/AAAAAAAAO_k/YzJ0Xnc7pa4/w902-h677/IMG_4898%257E1.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-kbOrz5ivUrI/ULoDjwrTm-I/AAAAAAAAO_c/UloJG-e_6f0/w902-h677/IMG_4897%257E1.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-03dE3fYTB6I/ULoD0d0TP-I/AAAAAAAARgg/OMDWxPWhgM0/w559-h745/IMG_4885%257E1.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-NZPAYtCHXz0/ULoD9dy-QmI/AAAAAAAARgg/nj5rfbYr230/w559-h745/IMG_4908%257E1.jpg

Onbekend is onbemind

Vijfde tip: Plateau de Gergovie: Caesar’s nederlaag

Algemeen

Het plateau van Gergovie ligt net ten zuiden van Clermont-Ferrand. Van op het plateau heb je een mooi uitzicht over deze stad en de chaine des Puys. Het plateau is echter meer dan enkel maar een mooi uitzichtpunt. In het jaar 52 v.C. was het de plaats van een belangrijke veldslag, tussen twee befaamde krijgsheren: Vercingétorix en Julius Caesar.

De veldslag

Aan het eind van de winter van het het jaar 52 voor Christus besloot Caesar, na zijn legioenen een korte rustperiode te hebben gegund, zich te richtten tegen het hart van de Gallische rebellie. Nadat hij vier van zijn legioenen onder het bevel van Labienus naar het noorden had gestuurd om er te vechten tegen de Senoni en Parisii, beschikte Caesar voor zijn eigen campagne over zes legioenen met daarnaast nog Gallische hulptroepen - meer bepaald de Aedui - die zich kort na zijn vertrek uit Avaricum bij hem aansloten. Daarnaast waren er ook nog cavalerieversterkingen en een tienduizendtal infanteriesoldaten op weg die hem later in de campagne dienden te vervoegen.

Om Gergovie te kunnen bereiken, moesten Caesar’s troepen de Allier oversteken. Maar de jonge Vercingétorix die sinds het begin van het jaar 52 aan het hoofd van de Gallische coalitie stond, vernietigde alle bruggen en volgde de Romeinse legioenen op de andere oever om zo te voorkomen dat ze deze zouden oversteken.

Caesar beval daarop zijn leger verder te marcheren, maar hij slaagde erin één legioen aan het zicht van de Galliërs te onttrekken. Dit legioen was in staat een brug over de rivier te herstellen en daarop riep Caesar de legioenen die verder waren gemarcheerd, terug en stak de Allier over zonder enige tegenstand. Vercingétorix wou geen gevecht aangaan met de Romeinse legioenen in de vlaktes die te gunstig waren voor de Romeinse tactiek en marcheerde naar Gergovie.

Wilt u weten hoe deze slag verder ging: klik dan hier.

Vandaag de dag

Op het plateau vind je nog vele restanten van de eens machtige nederzetting van Vercingétorix. Er werd hier in 1900 een indrukwekkend monument opgericht ter herdenking van deze veldslag.

Er bevindt zich ook een museum op deze locatie, het zogenaamde Maison de Gergovie - Musée de site. Indien u meer details wil over de openingsuren en toegangsprijzen:
klik dan hier

https://lh6.googleusercontent.com/-_93BnD9nAgA/ULn-nhSg4fI/AAAAAAAAOeM/o-saRnezIF4/w902-h677/IMG_7730%257E1.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-EkMpI4Mdxno/UQGoRXcC-FI/AAAAAAAAZOI/sIG251zpUl0/w559-h745/IMG_9635.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-WMR058oqj7Q/ULn-qTzcRNI/AAAAAAAAOeY/ocYGnp0_6Eg/w902-h677/IMG_7704.JPG

Zesde tip: Vichy: stad van thermen en bronnen

Vichy is de tweede grootste stad van het departement Allier*en ligt aan de oevers van de gelijknamige rivier.*Het is aangeraden op voorhand reeds te bepalen wat u wenst te bekijken. Door de veelheid aan bezienswaardigheden bent u immers bijna verplicht een selectie te maken.

We richten onze aandacht in dit bericht op de bronnen en thermen.*Vichy is immers de meest bekende en gerenommeerde onder de kuursteden in de Auvergne. Wie kent niet het bronwater en de cosmeticaproducten die naar deze stad genoemd zijn. De stad heeft deze status voornamelijk te danken aan Napoleon III die er graag kwam. Ook vandaag nog kan je er steeds terecht in één van de vele thermale warmwaterbronnen.

Bent u op zoek naar andere bezienswaardigheden in Vichy, dan vindt u meer informatie via deze links:
[ul]Geschiedenis van Vichy
Historische en culturele bezienswaardigheden
Musea
Religieuze monumenten
Vichy voor kinderen
Hippodrôme de Vichy-Bellerive[/ul]

Parc des Sources

Het was Napoleon I die op 20 juni 1812 - tijdens zijn veldtocht in Rusland - de opdracht gaf tot de aanleg van het Parc des Sources. Dit park werd lange tijd aangeduid als Ancien Parc om het te kunnen onderscheiden van het “Nouveau Parc” dat vijftig jaar later werd aangelegd door Napoleon III.


Het park ligt in het hart van de stad. Eromheen liggen de thermen, het Grand Casino, twee kiosken, een winkelgalerij in hoefijzervorm en het Pavillon des Sources.

Aan het einde van het park - aan de kant van de rue Lucas - werd in 1828 het “Etablissemnet thermal de la duchesse d’Angoulême” geopend. Tussen 1861 en 1864 kwam Napoleon III hier viermaal kuren. In 1902-1903 moesten deze thermen plaats ruimen voor twee andere gebouwen, de “Hall des Sources” en het “Grand établissement thermal”.

De bewering dat de overdekte gaanderijen ontworpen werden voor de wereldtentoontstelling van 1889 in Parijs en nadien naar Vichy zouden zijn overgeplaatst, is fout. Deze 800 m lange gaanderijen werden in ‘Art Nouveau’-stijl ontworpen door Charles Lecoeur en Lucien Wrong. Al het smeedwerk is van de hand van Emile Robert.


De gaanderij gaat op het einde over in de hoefijzervormige winkelgalerij rond de ‘source de l’hôpital’. Deze winkelgalerij uit 1928, is ook vandaag nog een trekpleister voor kooplustigen.

Hall des Sources


<b></b>De ‘Hall des Sources’ werd in 1902 gebouwd op de plaats van het ‘Etablissement de la duchesse d’Angoulême’. Sinds 1828 groepeerde men hier de verschillende bronwaters.

De hall zelf werd ontworpen door Charles Lecoeur.*Lange tijd werd ze aangeduid als “Trink-hall” (Duits) of “Drink-hall” (Engels), soms als “Palladium” en vanaf 1928 als “Palais des Sources”. In deze hall vind je de vijf grote bronnen van Vichy: Célestins, Chomel, Grande grille, Hôpital en Lucas (la source du Parc is niet beschikbaar).

*Grand établissement thermal -Le Centre Thermal des Dômes

Bij de heraanleg van deze stad in 1899 startte men ook met de bouw van deze nieuwe thermen naar een ontwerp van Charles Lecoeur. Deze thermen kwamen op de plaats waar ooit het “Etablissement de la duchesse d’Angoulême” had gestaan. Ze werden in 1903 in gebruik genomen. In 1934 kwam er een nieuwe vleugel bij en bouwde men aan de noordkant twee watertorens. Deze watertorens gelijken door het aanbrengen van schietgaten erg veel op versterkte torens.


Het hele gebouw is zo’n 170 m lang. Het centrale paviljoen wordt bekroond door een achthoekige koepel in neo-byzantijnse stijl. Deze is bedekt met ‘grès’, een keramisch materiaal vervaardigd uit een speciaal soort klei. De bogen rond de koepel zijn bekleed met fijn blauw stucwerk.

Men betreedt de inkomhall langs één van de drie glazen boogdeuren. De inkomsthal zelf is verfraaid met twee schilderijen van Alphonse Osbert: La Source (1903) en Le Bain (1904).

Source Lardy

Vier jaar na de ontdekking van deze bron in 1844, begon men ze te exploiteren. De allereerste paviljoenen waren kleine houten gebouwtjes met een rieten dak. Pas in 1900 bouwde men het huidige paviljoen, een rechthoekige houten constructie op dito pilaren. Het is een van de laatste houten constructies in Vichy. De muren ervan zijn gedecoreerd met blauwe, gele en groene tegels. De bron zelf zit ingekapseld in een glazen stolp.


Vandaag wordt deze bron niet meer geëxploiteerd.

Source des Célestins

De naam van deze bron herinnert aan het vroegere klooster -“Couvent des Célestins” - dat hier in 1410 door koning Louis II de Bourbon werd opgericht.

Oorspronkelijk (1858) waren er hier alleen drinkfonteintjes. Pas in 1908 werd het huidige paviljoen van deze ‘Source des Célestins’ gebouwd, naar een ontwerp van Lucien Woog. Terzelfdertijd bouwde men een nieuw, zeer diep opvangbekken, zodat de bron een gelijkmatiger en constant debiet verkreeg. In 1993 heeft men het paviljoen volledig gerenoveerd.


Het water uit deze bron is het enige water dat mag verkocht worden onder naam Vichy. Het wordt gebotteld in een fabriek te Saint Yorre, gelegen op zes kilometer van de bron.

Wilt u meer te weten komen over waar deze bronnen in Vichy liggen, klik dan hier

Na een korte periode van afwezigheid, voornamelijk door het inventariseren van alle bezienswaardigheden in Clermont-Ferrand (daarover meer in volgende berichten), een nieuwe tip.

Ditmaal de stad Riom, die zich zo’n 15-tal kilometer ten noorden van Clermont-Ferrand bevindt.

Riom heeft zoveel te bieden dat een halve dag net voldoende is om het architecturale patrimonium ervan te ontdekken, maar als je daarnaast ook nog de musea wilt bezoeken, dan moet je toch een volledige dag voorzien.

In dit bericht belichten we de voornaamste musea en historische gebouwen. Binnenkort zullen we ook de nodige aandacht besteden aan de religieuze monumenten en de vele fonteinen.

Riom mag sinds 1985 het logo van “Ville d’Art et d’Histoire” (stad van kunst en geschiedenis) dragen. Terecht want deze stad bezit niet alleen een mooi historisch centrum, maar ook nog 16 beschermde monumenten en 57 andere, die prijken op de erfgoedlijst. Langs de verkeersarme straatjes wandel je in alle rust langs al die pareltjes van religieuze en burgerlijke bouwkunst. Hoewel de omwalling van de oude stad Riom werd afgebroken, herinnert een met bomen geflankeerde ringweg aan de stadsmuur die de stad ooit omringde. Slechts één poort - de ‘Porte de Mozac’ - is gespaard gebleven.

Het uitzonderlijke architecturale erfgoed uit de Middeleeuwen en de Renaissance is een mix van voorname herenhuizen uit de XVIe eeuw, aangevuld met ‘hôtels’ uit de XVIIe en XVIIIe eeuw. Al kuierend loop je langs één van de mooiste voorgevels uit de stad, die van het ‘Maison des Consuls’. Om dan vervolgens verder te flaneren voorbij het ‘Hôtel Soubrany’ en het ‘Maison d’Antoine Pandier’ of ‘d’Antoine Pandu’, beide uit de XVIe eeuw.

Tour de l’Horloge

https://lh3.googleusercontent.com/-BXxbIiuYYsM/UQgg6fNzSRI/AAAAAAAAaso/6S5n7fyy59c/w576-h768-no/Riom+576x768-012.jpg

De “Tour de l’Horloge” vind je in het hart van het oude*stadscentrum, meer bepaald op de “Coin des Taules”. Deze 30 meter hoge toren is het architecturale symbool geworden van de stad. Van boven op de toren (128 treden) heeft men een prachtig panoramisch zicht over de stad en haar omgeving. In de toren zelf is er een permanente tentoonstelling opgesteld, die de geschiedenis van Riom uit de doeken doet.

https://lh4.googleusercontent.com/-GwK7b-n9E2U/UQggwv03EsI/AAAAAAAAarc/xV7n1h_RcZ4/w958-h719-no/Riom+1024x768-014.jpg

Het was Jean de Berry, die in 1391 dit belfort liet bouwen, als hét symbool van de stedelijke vrijheden verworven in 1270. In de toren hing er een stormklok en in de gevel bracht men een uurwerk aan.

In de eerste helft van de XVIe eeuw werd de basis van de oorspronkelijke toren verhoogd met een achthoekige toren met koepel. Deze koepel werd echter in 1646 tijdens een storm door een windhoos vernield. In 1785 lieten de consuls - de toenmalige schepenen van de stad - een nieuwe bouwen, met materialen die men recycleerde uit de sloop van het vroegere Hertogelijke Paleis. Tijdens de Franse Revolutie werden alle koninklijke emblemen (fleur de lys…) op de toren verwijderd.

Maison des Consuls


Dit huis op de hoek van de ‘rue Soubrany’ en de ‘rue Croizier’, heeft een van de mooiste gevels van Riom. Hoewel Alphonse de Poitiers al in 1270 het ambt van consul in het leven had geroepen, werd deze functie pas echt vanaf 1567 uitgeoefend. Het is dus weinig waarschijnlijk dat dit huis, dat werd gebouwd rond 1530 tijdens de regeerperiode van François I, speciaal voor hen werd gebouwd. Wie dan de eigenlijke opdrachtgever is geweest, weet men niet. Wel weet men dat het ooit nog heeft toebehoord aan de familie Du Bourg, een zeer invloedrijke familie op politiek vlak uit de XVIe eeuw.


De gelijkvloerse verdieping bestaat uit een overdekte galerij met zes pilaren, die de bovenliggende verdiepingen ondersteunt. Op de eerste verdieping zie je vijf grote glasramen geflankeerd door pilasters, versierd met bladmotieven. Eenzelfde versiering tref je ook aan op de fries boven deze ramen.

Hôtel Guymoneau


In het hart van het historische centrum ligt dit prachtige herenhuis in renaissancestijl. Het werd gebouwd voor Mable Guymoneau, een magistraat, belast met het innen van de ontvangsten van de Koninklijke Domeinen. Hij was getrouwd met Anne de Fretat, een telg uit een oude bourgeoisfamilie. Dankzij zijn mooie functie en zijn huwelijk, kon hij tussen de jaren 1530 en 1550 dit mooie huis laten bouwen.

Niet alleen de architectuur is prachtig, ook het beeldhouwwerk is fijn uitgevoerd. Naast de portretten van het koppel Guymoneau, ziet men hier ook nog de halfronde medaillons van vier andere personen, waarvan het portret eveneens versierd wordt met bloemen, vruchten en parels.

Musée Mandet

Het ‘musée Mandet’ is ondergebracht in twee particuliere hotels. Het éne - het*Hôtel Dufraisse du Cheix- is een XVIII-eeuws klassiek gebouw in 'pierre deVolvic’, het andere dateert uit de XVIIe en XVIIIe eeuw. Beide locaties zijn met elkaar verbonden via een galerij, waar tijdelijke tentoonstellingen worden gehouden.


Het museum beschikt over een aantal zalen met werken van schilders uit de Vlaamse en Hollandse School uit de XVIIe eeuw (Ykens - Saftleven - J.A Backe) en uit de Franse School uit de XVIIe en XVIII eeuw (Natoire - Raoux - Regnault).

Musée régional d’Auvergne

Dit museum opende in 1969 zijn deuren. Het wil zich vooral toespitsen op objecten die een voortrekkersrol hebben gespeeld in het dagdagelijkse leven. Vaak gaat het om voorwerpen die nu niet meer voorkomen in de maatschappij en waarvan de esthetische waarde eerder van ondergeschikt belang is. Alle facetten van het leven op het platteland staan hierbij centraal.*Zo heeft men vooral aandacht voor het werken op het veld, het fokken, de jacht en visvangst, de imkerij, de druiventeelt. Maar ook kantklossen, kralen, spinnen, weven, steenhouwen, aardewerk maken en mandenmakerij worden hier in de schijnwerpers gezet.


Wilt u meer te weten komen over de openingsuren en inkomprijzen van de musea, klik dan hier.

Wilt u meer te weten komen over andere bezienswaardigheden in Riom, klik dan hier.

Wilt u meer te weten komen over andere bezienswaardigheden in de Allier en Puy-de-Dôme, klik dan hier.

La Sauvetat

La Sauvetat ligt een 20-tal km ten zuiden van Clermont-Ferrand. De naam van van het dorpje is afgeleid van het Latijnse ‘salvatenum’ wat ‘beschermde plaats’ betekent. De inwoners van een salvatenum of sauveté waren allen vrije burgers. Goederen konden er vrij verhandeld worden. Mensen die op de vlucht waren voor vervolging, kregen er bescherming. Dat verklaart waarom deze sauvetés vaak verkeerdelijk beschouwd werden als toevluchtsoorden voor criminelen.


Het dorp lag tussen twee belangrijke pelgrimsroutes: de Via Francigena die naar Rome leidde en de weg naar Santiago de Compostella. Op architecturaal vlak is La Sauvetat interessant omwille van twee redenen. In de eerste plaats is het dorp ontstaan rondom een commanderij van de Orde van Malta en de militaire karakteristieken blijven vandaag de dag nog steeds zichtbaar. In de tweede plaats is het dorp één van de laatste getuigen van de architecturale evolutie in het zuiden van de Limagne van de XIIe tot de XIXe eeuw.

De Tempeliers bouwden hier in de tweede helft van de XIIIe eeuw een commanderij. Die werd in 1287 door Simon de Beaulieu, bisschop van Bourges, bezocht. In 1313 werd het de commanderij van de Hospitaalridders.

Vanaf het begin van de XIVe eeuw maakte Frankrijk een lange periode van onzekerheid mee (gewapende bendes, Honderdjarige Oorlog, godsdienstoorlogen). In tal van steden en dorpen bouwde of herstelde men allerlei verdedigingswerken. Zo ontstonden heel wat plaatsen waar mensen een toevlucht konden zoeken. Zo ook in La Sauvetat.

Omwalling

De buitenste omwalling bezat negen torens. Daarvan blijven er nu nog twee over, een in het zuidoosten en de andere in het noordoosten.


Le Donjon

Deze 24 meter hoge, XIVe-eeuwse donjon is een cilindrische toren met drie verdiepingen. De trap aan de buitenkant stamt uit de XVIIe eeuw. Boven de deur zie je de wapenschilden van de Hospitaalridders en van Odon de Montaigu.


Porte Saint-Jean

Langs deze poort konden koetsen en voetgangers, elk langs een aparte ingang in het quartier Saint-Jean, een labyrint van steegjes, komen. De poort bestaat uit twee bogen met afgeschuinde kanten en wordt verdedigd vanuit een mezekouw met kruisvormig schietgat. Op het punt waar de twee bogen elkaar kruisen is er een nis.


Wilt u meer te weten komen over de bezienswaardigheden in La Sauvetat?

Wilt u meer te weten komen over bezienswaardigheden in de Allier en Puy-de-Dôme?

Camperplaatsen in de buurt van La Sauvetat?

Montpeyroux - Aire de Services / Ontvangstterrein met overnachtingsmogelijkheid
Vic-Le-Comte - Aire de Services / Ontvangstterrein met overnachtingsmogelijkheid
Vic Le Comte - Camping Val d’Allier Comté**
Champeix - Aire de Services / Ontvangstterrein met overnachtingsmogelijkheid

Allereerst een vraagje: zijn er mensen die problemen ervaren qua tijd die het in beslag neemt om dit topic te laden? Indien ja, dan wil ik eventueel wel een nieuw topic opstarten, indien niet dan ga ik hier gewoon verder.

Vandaag een uitgebreid stukje over de religieuze gebouwen in Clermont-Ferrand. Een meer uitgebreide uitleg over elk van de besproken gebouwen vindt je terug op de website.

Ben je op zoek naar andere informatie over Clermont-Ferrand, dan vind je die zeker op een van onze volgende pagina’s:

Clermont-Ferrand: Praktische inlichtingen en geschiedenis
Clermont-Ferrand voor kinderen
Clermont-Ferrand: Historische en culturele bezienswaardigheden
Clermont-Ferrand: Musea
Clermont-Ferrand: Verschillende toeristische parcours
Clermont-Ferrand: Parken en tuinen
Clermont-Ferrand: Stad van fonteinen

Basilique Notre-Dame-du-Port

Geschiedenis
De naam van dit gebouw komt wellicht verrassend over, want iedereen weet dat Clermont-Ferrand op vele honderden kilometer van de zee ligt. Het woord “Port” verwijst hier niet naar een haveninfrastructuur maar veeleer naar een opslagplaats, want deze wijk was vroeger één groot goederendepot.


Over de periode waarin dit gebouw werd opgericht is er weinig geweten. Ook over de verschillende fasen in de vormgeving van dit Romaanse bouwwerk vinden we heel weinig info. Het allereerste gebedshuis werd hier door Saint Avit tussen 571 en 595 opgericht. Saint Avit was de eerste bisschop van Clermont. Dit gebouw was eigenlijk al zwaar door de weersomstandigheden gehavend, toen het in 864 door de Noormannen - die toen een groot deel van de Auvergne bezetten - in brand werd gestoken.


Daarna liet bisschop Saint-Sigon het gebouw tussen 866 en 873 gedeeltelijk restaureren. Maar wellicht werd deze kerk op het einde van de IXe eeuw, tijdens een tweede aanvalsgolf van de Noormannen, opnieuw vernield. In die tijd noemde de kerk “Sainte-Marie-Pricipale” of “…-Princeps”, omdat het in de buurt lag van het kasteel van de Graven van Auvergne die toen de titel van “Princeps Arvernorum” voerden.

Uit de eenheid in stijl die je in deze hele basiliek terugvindt, mag je concluderen dat het huidige gebouw in een relatief korte tijdspanne werd gebouwd, tussen het einde van de XIe eeuw en het midden van de XIIe eeuw. Zo weet men uit een document dat de westelijke gevel in 1185, onder het episcopaat van Ponce de Polignac, al klaar was. Deze had alle priesters en gelovigen uit zijn bisdom aangespoord tot het geven van giften, waarmee de bouw van deze kerk kon gefinancierd worden.


De grote aardbeving die in 1476 Clermont-Ferrand trof, spaarde ook deze basiliek niet. De klokkentoren en het portaal stortten volledig in. Het portaal werd in de XVIe eeuw terug opgebouwd in een stijl, die schril contrasteert met de rest van het gebouw.

De klokkentoren werd tussen 1823 en 1825 terug opgetrokken en werd daarna nog eens door architect Mallay onder handen genomen, nadat de basiliek in 1841 al was geklasseerd. De buitenkant van deze “Notre-Dame-du-Port” werd een aantal jaren geleden gerestaureerd.

Wilt u meer te weten komen over de architectuur van de*Basilique Notre-Dame-du-Port?

Cathédrale Notre-Dame-de-l’Assomption


Waar je u ook maar bevindt in deze grote agglomeratie, overal zie je de 108 meter hoge torenspitsen in het verlengde van de ‘rue des Gras’. Met deze realisatie heeft Viollet-le-Duc eens te meer een nieuwe interpretatie willen geven aan de gotische bouwstijl, die hij zo koesterde. Over het uiteindelijke resultaat kan er zeker gediscussieerd worden, maar één zaak staat vast: het geeft aan het gebouw zeker een zeer homogene uitstraling. Voor deze westelijke façade opgetrokken in basaltsteen uit Volvic, ligt nog een pui en een trap, die in 1902 werden aan toegevoegd.

Boven op drie verdiepingen van de torens staan torenspitsen uitgevoerd als achthoekige piramides. De torens zijn versierd met frontalen of wimbergen en opengewerkte pinakels. Dit hele ensemble werd in 1884 door architect Anatole de Baudot afgewerkt naar de plannen van Viollet-le-Duc. Het hoofdportaal wordt omkaderd met de beelden van heiligen en bisschoppen. Het timpaan toont het Laatste Oordeel. Daar boven zie je het grote roosvenster, dat duidelijk geïnspireerd is op de flamboyante roosvensters van het transept.


De zuidelijke zijgevel, gelegen aan de “place des Victoires”, was vroeger omgeven door de gebouwen van het bisschoppelijke paleis. De eerste drie traveeën, die rond 1350 werden opgetrokken, hebben een terras uitgevoerd in een zuiderse stijl. Op dit terras steunen luchtbogen, versierd met pijlertjes en waterspuwers. De versiering (die hier heel wat soberder is uitgevoerd dan langs de andere flank) is toch wondermooi uitgevoerd ter hoogte van het transept. Het transept heeft als bijzonderheid dat het niet uit het gebouw treedt. Het transept zit ingesloten tussen de aanzet van de twee torens, die ten tijde van Franse Revolutie werden gesloopt.


Meer weten over de geschiedenis en architectuur van de Cathédrale Notre-Dame-de-l’Assomption?

Eglise Notre-Dame-de-Prospérité


Geprangd tussen de huizen verrijst boven de “rue Kléber” de westelijke voorgevel. Hij is opgetrokken in de flamboyante gotische stijl. Het voorportaal wordt door twee torens en een groot roosvenster omkaderd. Zowel het voorportaal als het roosvenster worden omgeven door ietsje uit de gevel tredende schoormuren. Ze werden beide in het eerste kwart van de XVIe eeuw gerealiseerd, naar een ontwerp van Pierre Montoloys.

Uitgevoerd in een zeer ranke vorm bezit dit portaal een rijke versiering in de lavasteen uit*Volvic*en in arkozesteen uit Royat, voor wat het beeld betreft op de middenstijl. Dit beeld van “Notre-Dame-de-Prospérité” is een kopie uit 1920. Omdat de beelden op de deurposten jammer genoeg verdwenen zijn, moet men hier maar genoegen nemen met een versiering met baldakijnen en kleine klaverbladvormige boogjes in de uithollingen van de deurposten.


Daar boven zijn mooie pinakels aangebracht met een prachtig uitgewerkt stenen gebladerte. Ook de middenstijl eindigt in een pinakel, dat nagenoeg dezelfde motieven heeft als de zijdelingse pinakels. Het timpaan dat door de centrale pinakel in twee delen wordt opgedeeld, wordt omgeven door een spel van voussuren die eindigen in een uiterst fijn bewerkt stenen bladerdek op het frontaal.


Tussen het portaal en de balustrade zie je een kroonlijst versierd met druiven en wijnbladeren. Juist daar boven heb je dan de flamboyante balustrade versierd met uiterst fijn uitgewerkte wijnranken. Aan weerszijden van deze balustrade zie je twee prachtige waterspuwers, die je ook vindt bij de bovenste balustrade. Tussen deze twee balustrade heb je het grote roosvenster dat ingeschreven is binnen een vierkant met een zijde van vijf meter. Dit roosvenster is t.o.v. het portaal iets naar achteren geplaatst. Het bestaat uit acht sectoren versierd met concave en convexe bogen die zich dan verder ontdubbelen, om op die manier blaadjes te vormen met een spitsboogvorm.

Eglise Saint Pierre Les Minimes


In 1470 stichtte Saint-François de Paul een nieuwe kloosterorde, die hij de “Minimes” noemde. Een welbewust gekozen naam, want nederigheid was hun stelregel. In dat opzicht waren ze zeker verwant met de Franciscanen.Een kleine 200 jaar later vestigden zich een aantal van deze Minimenbroeders zich in Clermont in een gebouw, dat hen door Marguerite Saulnier, weduwe van François Lecourt, Heer van Montdory, werd geschonken.

Dit gebouw stond echter in een alles behalve gezonde omgeving: in een meander van de Tiretaine, nabij een stort.In 1630 bouwden ze hier een kapel, de latere “église Saint Pierre les Minimes”. Het was een sober gebouw opgetrokken in andesietsteen, volledig in de geest van hun levensstijl. Op aandringen van de inwoners besloot men in 1731 de kille gevel te verfraaien door er twee klokkentorens aan toe te voegen. Drie jaar later al werden deze twee torens weer afgebroken. In 1742 kwam er dan uiteindelijk toch één grote toren.

Meer te weten komen over de geschiedenis van de église Saint Pierre les Minimes?

Eglise Saint-Genès des Carmes

Dit was oorspronkelijk de “église Sainte-Anne des Carmes”, de kloosterkerk van de Orde van de Karmelieten. In 1288 had deze kloosterorde van een familie uit*Riom*een hôtel gekregen. Dit lag op de hoek van de toenmalige “rue des Aises” en de “rue des Crotas” en zou 500 jaar lang hun klooster zijn.


Saint-Genès werd in het jaar 600 geboren als Genésius. Als bisschop van Clermont liet hij hier op een perceel gelegen tussen de “rue St Esprit”, de “Boulevard de la pyramide” en de “rue de l’Hôtel-Dieu”, een kerk bouwen voor St Symphorien. Na zijn dood werd hij dan ook in deze kerk begraven. Na verloop van tijd ging men deze kerk dan ook de “église Saint-Genès” noemen. Tijdens de Franse Revolutie werd ze gesloten en in 1795 werd ze gesloopt.

Na de storm van de Franse Revolutie zochten de gelovigen uit deze wijk een plaats die hun geliefde kerk Saint-Genès kon vervangen. De mooie en grote “église Sainte Anne des Carmes”, die niet veraf lag, was dan ook het meest aangewezen alternatief. Deze kerk was in 1791 als nationaal goed door de stad Clermont aangekocht. Het stadsbestuur had ze eerst ter beschikking gesteld van Protestantse gemeenschap, maar had ze daarop terug opgeëist. De ramen van het schip waren toen dichtgemetseld en in het midden werden er twee rijen voederbakken geplaatst, zodat de ruimte kon gebruikt worden als paardenstal.

Wil je te weten komen wat er gebeurde met de église Saint-Genès des Carmes na de Franse Revolutie?

Verder bespreken we op onze website ook nog uitgebreid de volgende religieuze gebouwen in Clermont-Ferrand:

Ancienne Chapelle des Carmes / Chapelle des Carmes-Déchaux

Chapelle des Cordeliers

Couvent de l’Immaculée Conception

Eglise Saint-Eutrope

Campings en Camperplaatsen in de buurt

Clermont-Ferrand - Aire de Services / Ontvangstterrein met overnachtingsmogelijkheid
Opgelet: deze camperplaats bevindt zich vlak naast het stadion van Clermont, verschillende gebruikers raden af om op deze plaats te overnachten omwille van een ‘onveiligheidsgevoel’. Een gewaarschuwd man,…
Misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten?

Pérignat-lès-Sarliève - Aire de Services / Ontvangstterrein met overnachtingsmogelijkheid

Châteaugay - Aire de Services / Ontvangstterrein met overnachtingsmogelijkheid

Royat - Camping Indigo Royat****

Ceyrat - Camping Municipal du Chanset***