Als je een chauffeur huurt voor een paar dagen, waar slaapt deze dan?
Ik lees vaak over dagprijzen waarbij hotel etc al in zit. Dat zijn dan vaak eenvoudige accomodaties.
Maar wat nou als je zelf in de plaatsen die je aandoet mooie hotels hebt gezien waar je wilt verblijven.
Gaat de chauffeur dan zelf ergens anders slapen? Slaapt hij in zijn auto? Moet je ook een kamer voor hem regelen? (dat laatste lijkt me niet, maar ik vraag het toch maar even
).
Vorig jaar heb ik in Bukit Lawang gelogeerd in Eco Lodge en daar was een apart gebouw waar mijn chauffeur verbleef. Ook was dat het geval in Parapat waar tegenover het Niagara hotel een chauffeursverblijf was. :chin:
Thnx!
zijn de prijzen die ik hier veelal lees voor een dag (vaak rond de 50 euro) dan ook inclusief accomodatie? Ik dacht dat het alleen voor de benzine en de chauffeur was.
45-50 euro is meestal voor de chauffeur en de benzine. Wanneer de chauffeur blijft slapen dan ben je vaak net wat meer kwijt. (Vaak eet en slaapt een chauffeur gratis, maar het is logisch dat hij extra geld vraagt wanneer hij niet bij zijn gezin kan zijn en de auto leeg terug moet rijden.)
Een tarief van 45-50 Euro per dag is gewoonlijk inclusief benzine ,parkeergelden ,soms tolgelden en alle kosten van de chauffeur,zoals maaltijden en onderdak. Het is wel verstandig dit te laten bevestigen. Onderdak is (lang) niet overal gratis voor de chauffeur.
Bij ons krijgt de chauffeur daggeld mee. Sommige hotels hebben voordelige chauffeurs/gids kamers. In bekendere plaatsen hebben ze hun vaste adresjes, dan is er bijvoorbeeld een chauffeur/gids guesthouse, kunnen ze gezellig samen kletsen. In kleinere plaatsen slapen ze vaak bij mensen thuis, als een chauffeur bekend is met de route heeft hij hier ook zijn vaste bekenden. Het kan voorkomen dat de chauffeur er voor kiest in de auto te slapen op een bepaalde plaats.
Wel belangrijk om van te voren af te spreken of hij zijn eigen accommodatie en eten regelt.
Nou is het natuurlijk wel zo aardig om als je iets gaat zitten eten in de auto, dat te delen.
Ga je naar een duur toeristen restaurant, dan gaat de chauffeur vaak ergens anders eten of krijgt in de keuken gratis of goedkoop een maaltje. (Sommige chauffeurs voelen zich ook niet zo op hun gemak, hangt ook af hoe goed Engels de chauffeur spreekt. Een gids gaat er eerder bij zitten.) Vaak heeft een chauffeur al ergens gegeten, terwijl jij een activiteit aan het doen bent. Zo niet, dan tracteren wij meestal, zie het als een vorm van fooi. Wij vragen ook vaak om in een goed lokaal tentje (warung) te stoppen, daar eet je voor een prikkie. Dan eet de chauffeur ook mee en tracteren wij ook.
1x vervelende ervaring gehad al backpackend -dus nog voordat we onze eigen chauffeurs hadden- terwijl wij een goedkope nasi goreng bestelden in een wegrestaurant - niet toeristisch, ging de chauffeur een enorme vis bestellen voldoende voor een gezin, hij kon het maar voor de helft op. Hij had in zijn eentje 2x zo duur gegeten als wij! Ca 100.000, moet je echt je best voor doen. (Mind you, we betaalden hem ook nog fors voor die dag, ca 1 miljoen was een flinke afstand en hij moest leeg terug). Daar hebben we hem toen wel de helft van laten betalen (dat was ook al hartstikke veel naar lokale maatstaven). De sfeer was goed verziekt de rest van de dag!
Gelukkig hebben we inmiddels leuke chauffeurs en dit soort taferelen niet meer meegemaakt!
Onze privé chauffeur in Zuid-Afrika verbleef in dezelfde hotels als waar wij verbleven. Ik weet niet of dat gebruikelijk is. Wij hadden vanuit Nederland een rondreis geboekt met chauffeur.
In Indonesië kunnen de chauffeur en/of gids soms in een gastenverblijf bij het hotel slapen of elders goedkoop onderdak op een bekend adres vinden.Als ikzelf op reis ben eet de chauffeur en de gids met ons mee,hoewel een chauffeur zich vaak terugtrekt tijdens de maaltijden. Het is echter niet gebruikelijk i.v.m. privacy ,die de meeste toeristen toch wel op prijs stellen.