Vrijwilligerswerk Suriname

Hallo,

Dit jaar doe ik eindexamen havo en ik wil daarna heel graag vrijwilligerswerk gaan doen in Suriname. Het lijkt me een leuk land en ik wil graag wat doen voor de mensen daar. Met kinderen werken lijkt me het leukst maar helpen met de opbouw van bijvoorbeeld een school vind ik ook leuk. Ik ken geen mensen die hetzelfde of bijna hetzelfde hebben gedaan, dus ik heb geen idee hoe ik een organisatie vind of een leuke plek.
Heeft iemand tips voor mijn reis?

Groetjes, Iris

Hallo Iris,

Leuk dat je naar Suriname komt!!

Je kunt op verschillende manieren aan een leuke vrijwilligersplek komen, vb via Bleu Frog of SPS. SPS(Stichting Projecthulp Suriname) is een Nederlandse bemiddelingsorganisatie. Ze helpen je bij het zoeken van een leuk project, ze geven voorbereidingsdagen in Nederland en bieden begeleiding in Suriname. Samen met de andere SPS-vrijwilligers kun je ook meedoen aan uitstapjes enzo. (www.projecthulpsuriname.nl)

SPS heeft contact met sociale projecten bij kindertehuizen, creches en school maar ze bemiddelen ook voor klusprojecten.

Ik ben zelf van Stichting Unu Pikin, zo’n klusproject waar je in de sociale werkplaats kunt meewerken. Er wordt oud schoolmeubialir gerenoveerd: schuren, schilderen etc van schoolmeubeltjes en speelobjecten, spullen afleveren op scholen etc. Verder hebben we bibliotheek projecten en distibueren we allerlei educatieve materialen.

Bij ons kun je ook een kamer huren in Huize Unu Pikin. De opbrengst van verhuur van de 6 kamers gaat naar de projecten van Unu Pikin. Ook als je niet bij ons komt werken, kun je daar terecht! Voor meer info; www.stichtingunupikin.nl, of de website van casacama.com, een kamer-bemiddelingsorganisatie. Zoek dan onder De Boerbuiten(kamers), wijk Munder.

Veel plezier in Su!
Groetjes,
Susanne