Voor verschillende projecten in Cusco zijn we op zoek naar vrijwilligers voor de maanden september - december 2015. Heb je zin om een prachtig land te leren kennen en de lokale bevolking een handje te helpen, misschien wil je je dan inzetten voor een van deze projecten?
CORASON: Een cultureel activiteitencentrum voor kinderen uit een arme wijk van Cusco, waar je als vrijwilliger kunt helpen in de begeleiding van dagelijkse activiteiten zoals sport, spel en creativiteit, maar waar je ook bezig bent met op een speelse manier Engelse les geven.
Chaska Wasi: In dit tehuis voor kinderen met een verstandelijke beperking kun je helpen in de begeleiding van de kinderen in hun dagelijkse zorg zoals aankleden, koken en eten, tanden poetsen etc. Daarnaast zoekt het project vrijwilligers die met de kinderen naar buiten kunnen gaan of naar de speeltuin. Heb je ervaring in de gehandicaptenzorg of heb je kennis van ontwikkelingsproblemen of autisme, dan kan het project je hulp en kennis gebruiken voor het verbeteren van de aanpak van dergelijke problemen.
Wawacha: Kinderopvang Wawacha is een project dat enkele jaren terug is gestart omdat veel alleenstaande moeders in deze buurt geen opvang hadden voor hun kinderen. In één van de armere wijken in Cusco is daarom deze peuterschool opgericht voor kinderen tussen de 2 en 4 jaar oud. Aangezien ondervoeding een groot probleem is in deze wijken, krijgen de kinderen er ook ontbijt en lunch. Het project zoekt vrijwilligers voor hulp bij het uitdelen van het ontbijt en lunch en het begeleiden van de kleintjes aan tafel, maar ook voor het verzorgen en begeleiden van spelletjes en leerzame activiteiten in het project.
Huchuy Runa: Het project biedt hulp aan kinderen en adolescenten uit arme en verstoorde gezinnen. Huchuy Runa heeft een officiele interne basisschool waar de kinderen van 8.00 tot 13.00 les krijgen. In de middag zijn er workshops voor jongeren zoals keramiek, schilderen, een bakkerij en schoenmakerij. Huchuy Runa heeft als missie “om van elk kind en elke adolescente en goede en gelukkige burger te maken”. Daarom bezoekt de organisatie regelmatig de families en het huis van de kinderen die het project bezoeken en is er in het project ook psychologische begeleiding en workshops gericht op het verbeteren van zelfbeeld en de eigenwaarde. Dit project zoekt vrijwilligers voor minimaal 3 maanden.
Tijdens je vrijwilligerswerk kun je verblijven in een gastgezin of een appartement wat je deelt met andere vrijwilligers. Als je nog geen Spaans spreekt kun je in een aantal weken voorafgaand aan het vrijwilligerswerk Spaans leren in Cusco. Kijk voor de verschillende mogelijkheden eens op www.mijnbestemmingperu.nl
Over 3 weken vlieg ik naar Peru, en eigenlijk had ik helemaal niet het plan om vrijwilligerswerk te doen, maar nu ik jullie website bekijk, begint het toch weer te kriebelen. Echter heb ik geen ‘tijd ingepland’ tussen het reizen door, dus ik vroeg me af of wat de minimale tijd is om jullie een handje te helpen? Ik lees nu 4 weken, maar mochten jullie met minder ook genoegen nemen, dan hoor ik het graag
Wat leuk dat je naar Peru toe gaat komende maand! Hoe lang ben je wel beschikbaar en wat voor werk zou je willen/kunnen doen? Inderdaad hanteren de meeste projecten een minimale beschikbaarheid van 4 weken omdat het voor de mensen in het project nodig is dat er tijd is om de vrijwilligers te leren kennen. Afhankelijk van je niveau Spaans en je ervaring in het werken met kinderen zijn er ook wel mogelijkheden om iets korter te werken. Kun je me een mailtje sturen via info@mijnbestemmingperu.nl ?
Wij hebben een vrijwilliger gekregen via jullie organisatie en we waren erg blij met haar We kijken er als Peruaanse organisatie uit Cuzco enorm naar uit om in de toekomst opnieuw met jullie samen te werken!