Vragenlijst voor 50+ vrijwilligers

Beste lezer,

Mijn naam is Sophia van Huijgevoort, een Toerisme-studente aan de Hogeschool Inholland te Diemen. Voor de organisatie On-Stage Latijns Amerika doe ik onderzoek naar de wensen, behoeften en het zoekgedrag van 50-plussers die interesse hebben in het doen van vrijwilligerswerk in het buitenland. Voor dit onderzoek zoek ik respondenten die voor mij een aantal vragen willen beantwoorden. U zou me er enorm mee helpen.

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groeten,
Sophia

**
Persoonlijke gegevens**

1. Wat is uw geslacht?

2. Wat is uw leeftijd?

**
Motivaties**
3. Waarom wilt u vrijwilligerswerk in het buitenland doen?

1. Met wie wilt u vrijwilligerswerk gaan doen?

2. Wilt u deelnemen aan een groepsreis met vrijwilligers die u nog niet kent of gaat u liever alleen of met uw eigen gezelschap vrijwilligerswerk doen? En waarom?

3. In geval van groep: Vindt u het belangrijk dat uw groepsgenoten in dezelfde leeftijdscategorie vallen? Waarom?

4. Naar welk soort accommodatie gaat uw voorkeur uit op de bestemming? En waarom?

5. Welk type vrijwilligerswerk wilt u doen (zorg, met kinderen, natuurproject, etc)?

6. Bent u ook werkzaam of werkzaam geweest in deze branche?

**Oriëntatie **
10. Hoeveel tijd gebruikt u om uzelf te oriënteren over de verschillende mogelijkheden voordat u daadwerkelijk iets vastlegt?

1. Via welk kanaal begint u met zoeken naar de mogelijkheden (internet, google, vrienden/familie, beurs, etc.)?

2. Maakt u ook gebruik van sociale media tijdens het oriënteren op een vrijwilligerswerkvakantie, dus Facebook, Twitter, etc.?

3. Naar welke informatie gaat u dan vooral op zoek? Welke informatie vindt u het belangrijkst?

4. Over vrijwilligerswerk in het buitenland wordt soms ook negatief gesproken, omdat veel Nederlandse organisaties er winst mee maken en niet alleen aan de belangen van het land denken. Vindt u het belangrijk om te weten dat de lokale bevolking echt iets heeft aan het project waar u voor kiest en dat het geld wat u betaalt ook echt voor het project bedoeld is?

5. Op welke manier zoekt u uit of een project écht iets bijdraagt?

6. Er zijn veel aanbieders voor vrijwilligerswerk. Sommige organisaties richten zich puur op het vrijwilligerswerk, anderen combineren het vrijwilligerswerk met een groepsrondreis of leuke excursies tussendoor. Waar gaat uw voorkeur naar uit? En waarom?

7. Baseert u uw keuze voor een organisatie vooral op gevoel of op feiten (zoals prijs)?