Vraag over scooter rijden in Italie

Ik overweeg om vanaf juni 2007 gedurende 5 maanden in Firenze te gaan wonen en daar ongeveer drie maandjes een talencursus te doen.

Heb onlangs mijn Vespa in Amsterdam verkocht en wil graag in Firenze een scooter kopen. Ik heb een autorijbewijs…

Kan ik daarmee een 125cc scooter rijden? Of moet ik net zoals in NL op maximaal 50cc rijden? Ik heb namelijk géén motorrijbewijs.

Ook hoorde ik dat je niet verzekerd bent voor de persoon die bij je achterop zit…Klopt dat?? In Nederland namelijk wel.

Ik hoop dat iemand reageert die hier iets over weet…
Bij voorbaat dank,

Groeten Bart.

Er zijn nu in Italië twee soorten verzekering. Eén voor als je alleen rijdt en één voor als je iemand achterop meeneemt. Die hebben wij en is best prijzig.

Ons is verteld dat je zonder rijbewijs max. 50cc mag rijden en pas vanaf 150cc op snel snelweg en de rondweg (van Rome)

Houdt er wel rekening mee dat men in Italië een iets andere rijstijl er op nahoudt en dat je je daar wel op moet aanpassen. Op mij kwam het in het begin erg eng over en ik heb de eerste drie maanden dan ook alleen auto gereden en geen brommer. Gelukkig niets gebeurt dus nu toch op de tweewieler.

www.reserver.it
www.accommodationz.com

Hoe dan ook geldt:

scooters tot 150 cc: rijbewijs B is voldoende

Ik lees op internet overal dat je in Italië tot 125 cc mag rijden met je rijbewijs. Je mag dan inderdaad alleen niet op de snelweg, maar wel op de autoweg. Je zult wel in Italië goed moeten verzekeren lijkt me, een Nederlandse verzekering zal vast niet uitkeren. Maar betrouwbaar bewijs is niet te vinden. Misschien via het handboek Europa van de Anwb.

Ik woon in Napoli en ik wil in september ook een scooter kopen, maar ik heb gehoord dat je hier per/jaar rond de 600 euro betaald aan de verzekering. Het beste kan je een oude vespa kopen, dan betaal je maar rond de 150 euro p/jaar, maar ja dan moet die wel nog goed functioneren!!!
Bestaat er ook de mogelijkheid om een scooterverzekering af te sluiten in nederland en wat zijn de prijzen daarvan???

Baci charonne

Vraagje,!

Mag je met je 16e en een scooter cetificaat een scooter huren in italie?

Hallo,

ik ben 14 en heb gehoord dat ik in italie al met een scooter kan gaan rijden?!!
kan iemand dat bevestigen??

Groeten