Voor dat je ging studeren of stage ging lopen in het buitenland had je er waarschijnlijk verwachtingen over. Kwamen deze verwachtingen overeen met de werkelijkheid?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Voor dat je ging studeren of stage ging lopen in het buitenland had je er waarschijnlijk verwachtingen over. Kwamen deze verwachtingen overeen met de werkelijkheid?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Ik heb eerst via een Erasmus programma een hele periode aan de universiteit in Parijs mogen studeren. Omdat ik destijds een Française had als vriendin wist ik al een beetje wat ik van het land en de mensen kon verwachten (zij woonde in die tijd overigens in Nederland voor haar studie). Qua onderwijsniveau is het niet perse een verrijking geweest, een beetje hetzelfde misschien (behalve het feit dat we soms ook op zaterdagochtend op school werden verwacht). Qua levenservaring was het wel een enorme verrijking. Voor het eerst op eigen benen en dan meteen in een miljoenenstad.
Later mijn stage gelopen in de Europese hoofdstad, Brussel ! Ons kantoor stond te midden van de Europese centra wat een leuke internationale sfeer met zich mee bracht. Het gevoel daar te werken gaf ook een soort van “relax modus” over me heen. We begonnen pas om half 10 en hadden zo’n anderhalf uur lunch pauze. Iets wat ik uit Nederland natuurlijk niet kende. Voor mij was het “echte” Nederlandse bedrijfsleven dan ook weer even wennen toen ik eenmaal in Nederland startte met werken !