Visum aanvraag voor Mozambique

Ik vertrek op 7 maart naar zuidelijk Afrika, en ben van plan om van 1 juni - 12 juni naar Mozambique te reizen met een groepsreis.

Ik zit alleen een beetje met het visum: Hoe werkt dat met de aanvraag? Men zegt dat je die echt vantevoren moet aanvragen en niet makkelijk bij de grens kunt krijgen. Maar, het visum is na aanvraag nog maar 90 dagen geldig, en ik vertrek in maart al uit Nederland terwijl ik in juni pas in Mozambique ben. Dat is erg tricky dus.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En, mocht ik mijn visum bij de ambassade van Mozambique in Brussel aanvragen, is het dan normaal om je paspoort aangetekend in een envelop naar hen te sturen (aangezien dit een vereist document is bij de visumaanvraag) ?

En hoe betaal ik voor de kosten van de visumaanvraag, aangezien ik alles per post verstuur? Contant in een envelop doen lijkt me een beetje raar, en ik zie nergens op de website rekening of betaalgegevens staan…

Alvast bedankt!

Renate

Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van een visum voor Mozambique in Zuid Afrika (Kaapstad oid?)

Ik heb mijn visum aan de grens geregeld. Dat was (in 2009) geen probleem! Er werd vooraf gezegd dat het er lange rijen zouden staan, maar ik was binnen een uur door de douane.

Hallo Renate

Twee keer vanuit Zuid Afrika naar Mozambique geweest, beide keren ons visum geregeld in Nelspruit!
Volgens mij konden we een keer ons visum diezelfde middag afhalen en eenmaal de volgende dag!
En inderdaad kan het aan de grenspost bij Komatipoort erg druk zijn vooral rond
de weekenden en met feestdagen!
Wellicht ligt het met een groepsreis wat anders, maar ook al meegemaakt dat ronselaars je voor
een paar Euro binnen een paar minuten over de grens helpen, maar wees alert, je hebt twee
posten, Z.A. en Mozambique!
Zal best vaker gebeuren, maar eigenlijk mag je je pas niet versturen en ook niet uit handen geven!
Het is immers staatseigendom, maar nog steeds word dit op campings en hotels gevraagd!

Groet Peter

In paspoorten staat: “mag slechts ter beschikking aan een derde worden gegeven indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat”
Aangezien de meeste landen als eis hebben dat visa IN een paspoort geplaatst moeten worden is het dus toegestaan je paspoort “uit handen te geven”

Let wel op als je verstuurd (PostNL, DHL etc) NIET vermelden dat er een paspoort in zit, maar documenten. Sommige vervoerders weigeren paspoorten!

Neem eerst contact op met de ambassade of ze aanvragen per post accepteren. Er zijn er die in een hoek een hele grote stapel paspoorten hebben liggen omdat ze alleen aanvragen via de balie aannemen.
Contant geld opsturen … beter van niet, als ze aanvragen per post accepteren geven ze ook wel een banknummer waarop gestort kan worden.