Vinales-cienfuegos taxi or viazul

We gaan in april met 2 volwassenen en 2 kinderen van 5 en 6 naar Cuba. We willen rondreizen per viazul bus. Over het traject vinales naar Cienfuegos twijfelen we of we beter een taxi kunnen huren (flexibeler, misschien korter?) of de viazul bus (comfortabel en goedkoop). Iemand tips? Wat zijn de kosten van een taxi en hoeveel tijdswinst krijg je ermee? Zijn er nog leuke dingen om te bekijken onderweg?

3 jaar geleden: Zou dit wel een dure (illegale) taxirit zijn geworden. Wij pakten ook wel eens de taxi maar op kortere afstanden, betaalden we meen ik 80 dollar.
Persoonlijk zou ik in mijn route niet zo’n grote afstand afleggen. Met de Viazul moet je vroeg vertrekken uit Vinales, dan ben je er halverwege de middag voor 32 dollar p.p.
Je zit wel erg comfortabel in de viazul en dat zal met zijn 4-en in een ‘‘taxi’’ niet zo zijn. Ik zou dus voor de bus gaan.

Gewoon een taxi of collectivo nemen aan de bushalte zelf. Daar staan vaak een paar Cubanen met hun auto, zo kun je nog over de prijs onderhandelen. De rit duurt minder lang en iets makkelijker als je reist met kinderen. Je wordt aan je casa afgezet en qua prijs scheelt het misschien 20-40eur.

Ik zou ook voor een collectivo gaan, scheelt vaak niet eens zoveel geld en met een beetje geluk zit je in een prachtige (ok, en ietwat hobbelige) oldtimer. Wij zijn vanuit Viñales naar Playa Larga gegaan met een collectivo, omdat we graag de Varkensbaai wilden zien (en de krabbenmigratie!). Eigenlijk wel een aanrader, als je tijd hebt! (Ik vond het eigenlijk leuker dan Cienfuegos.)