Mijn moeder en ik willen graag 2 weken op vakantie gaan.
Maar aangezien wij eigenlijk heel weinig weten over dit land hoop ik dat jullie mij misschien hiermee kunnen helpen.
Wij zijn op zoek naar een huisje of appartement die we kunnen huren in de maand februari of maart.
Het moet aan het water liggen (meer/strand).
Wij zouden ook graag enkele authentieke dorpjes willen bezoeken die de moeite waard zijn.
Het openbaar vervoer moet daarom goed geregeld zijn aangezien mijn moeder slecht te been is.
Wij hopen dat iemand ideën kan geven over plaatsen die het bovenstaande hebben.
Als je iets aan het water zoekt kun je bijvoorbeeld eens googlen op Orfu, dat is een mooi gebied met 2 grote meren met huizen.
Natuurlijk het bekende Balatonmeer. Er zijn veel (vis)meren, misschien kun je daar ook huisjes huren, er zijn wel Nederlanders en Belgen die hier wonen die huisjes verhuren, misschien kun je wat vinden.
Dan heb je de Drava en de Donau.
Verder is het zo dat Hongarije bekend staat om zijn vele Thermaalbaden, dat zijn mooie zwembaden met verschillende baden, van verschillende temperaturen en/of verschillende natuurlijk mineralen erin. Bijvoorbeeld in Harkany: http://www.harkanyfurdo.hu/digitalcity/projects/harkany/homepage.jsp?dom=BAAFKVDV&prt=BAAFKWCG&fmn=BAAFKWCJ&men=BAAFKWDG is één van de oudste baden. Maat ook bij on in de buurt heb je al 2 heerlijke zwembad complexen met water dat uit de grond komt, vaak sauna, jacuzzie, enz.
Realiseer je wel dat in het laagseizoen dat soort gebieden behoorlijk uitgestorven zijn en met name in februari kan het al voorjaarachtig zijn maar ook behoorlijk winters, vorig jaar hadden we ongeveer een meter sneeuw in februari, na een redelijk zachte december en januari.
Dus maart, nog beter april zou ik als periode kiezen, april kan het al 20C zijn, maar ook geen garantie.
Openbaar vervoer is op zich wel goed geregeld, je kunt bijna overal komen, maar het rijdt maar een paar keer per dag.
Wil je met het vliegtuig komen, kijk eens bij Transavia en Wizzair en uiteraard ook KLM. Je kunt ook relatief goedkoop een auto huren op het vliegveld, dat is zeker als je oude dorpjes wilt bekijken wel veel handiger.
De meeste Hongaren spreken geen andere taal, behalve als je in een grote stad zit, in ons dorp bijvoorbeeld spreekt een enkeling wat Engels of Duits. Maar die moet je echt zoeken.
Bedankt voor je reactie. Wij zijn helaas niet in het bezit van een rijbewijs.
Voor ons is het belangrijkst dat er excursies te doen zijn en het openbaar vervoer goed geregeld is.
Vooral het bezichtigen van authentieke dorpjes en dergelijke zou ons leuk lijken.
Mocht je nog meer ideeen hebben dan hoor ik dat graag van je.
Dan Lijkt het me het best dat je altijd kiest voor een grote stad. De openbare verzieningen in grote steden in HOngarije zijn harstilkke goed maar daarbuiten niet altijd naar Nederlandse of Belgische normen…
Ja, je hebt in de stad wel het beste voorzieningen en openbaar vervoer, maar wat zie je dan van het echte land en de kleine dorpjes.
Je zou eigenlijk een reisorganisatie moeten vinden die een leuke rondreis maakt, waarbij wat meer ziet van het platteland.
De trein is trouwens wel erg goed (en goedkoop) daarbij zie je ook veel van het landschap, een dienstregeling in het Engels: http://elvira.mav-start.hu/elvira.dll