verhuizen vanuit belgie naar tenerife

Ik wens alles achter te laten in belgie en te gaan wonen in tenerife.
Graag meer uitleg over: verhuis, papieren, eigen auto overbrengen, aankoop woning, belastingen, ziekenzorg, geen werk (gepensioneerd), hoe pensioen overbrengen, … Dank bij voorbaat!!!:dag::zon02:

Je eigen auto meebrengen lijkt me niet erg slim, beter om hem in Belgie te verkopen en op Tenerife belastingvrij een andere aan te schaffen

Beste,

Wij wonen reeds 6 jaar in Tenerife en hebben nog geen spijt dat we Belgie hebben achtergelaten.

Een goede infobrochure krijg je gratis bij het Belgisch Consulaat in Tenerife.
Hun email-adres: tenerife@diplobel.fed.be
In die brochure vind je een antwoord op de meest voorkomende vragen.

Betreft ziekenzorg, denk ik dat het beter is dat je gedomicilieerd blijft in Belgie, en gewoon hier in Tenerife komt wonen. Dan kan je probleemloos genieten van beide systemen. Hier in Tenerife via je Europese gezondheidskaart en in Belgie omdat daar je domicilie is.

Denk ook dat het verstandig is om eerst hier te huren en pas daarna definitief iets te kopen. Zo kan je de omgeving beter leren kennen.

Succes,
Guy

Hoe kan ik in tenerife een auto taksvrij kopen? Dank:cheer:

Ik denk dat bedoelt wordt dat wanneer je een auto importeert er 13% invoertax moet worden betaalt. Hierbij komen nog kosten voor al het papierwerk en het transport vd auto naar Tenerife.
Je kan ook met je eigen auto naar Tenerife rijden (stuk met de boot uiteraard), dan kan je 6 maanden met belgische nummerplaat hier rondrijden. Maar intussen kan je het nodige doen om je auto hier te registreren. Dan betaal je die 13% niet.

Een nieuwe auto is hier gewoonlijk goedkoper, denk 8% tax, in ieder geval minder dan in Belgie.

Even uitrekenen wat voor jou het voordeligste is.

Dat is precies wat ik bedoelde! Gracias.