Verblijf Santiago, Chili

Hallo, 17 maart a.s. vertrek ik naar Chili om een nieuw avontuur tegemoet te gaan in Zuid-Amerika! Ik zal de eerste 2 maanden in Santiago stage te lopen bij de Rabobank, waar ik onderzoek ga doen naar de financieringsbehoeften van melkveebedrijven aldaar. Aansluitend zal ik nog 3 weken rondreizen door het land. Kan iemand mij tips geven over de stad Santiago? Do’s en don’ts, hotspots, etc. Of verblijft er wellicht iemand in de periode van 17 maart tot 9 juni in Santiago en omgeving die zin heeft om eens samen te stad te bekijken of tochtjes te maken? Ik hou ervan om de culturele kant van een stad te ontdekken (architectuur, musea, gewoonten, culinair).

Hallo Carolien,

Hotspots in Santiago de Chili:
*Plaza de Armas; centrale plein. Met cathedraal en mooie gebouwen (postkantoor en stadhuis)
*Cerro de Santa Lucia; Mooi park midden in de stad op een heuvel. Waar je bovenop een prachtig uitzicht hebt op de stad.
*Palacio de la Moneda; Presidentieel paleis. Zijn vaak militaire optochten. En regelmatig demonstrerende mensen tegen het regime van Pinochet dat al een paar decenia geleden was, maar mensen weten nog steeds niet wat er in die tijd met hun verdwenen familie gebeurt is…
*Cerro San Christobal; langs de bergen langs Santiago. Ook prachtig uitzicht over de stad!

• Dagje weg naar Valparaíso en Viña del Mar; Valparaíso is een havenstad met veel huevels waar je in van die “liften op rails” naar een hoger punt kunt voor een paar centen. Viña del Mar is het Scheveningen van Chili! Staat ook ergens een Maoi (beeld van het Paaseiland).
    *Mercado central; overdekte markt, niet heel groot.
    *Verder zijn er in de stad nog een paar grote gebouwen in Zuid-Europese bouwstijl. Maar ook veel moderne gebouwen.

In Santiago heb je heel veel locale fastfoodrestaurantjes. Je wordt al ziek bij het idee! 100 jaar geleden heeft de toenmalige president een of andere hamburger uitgeroepen tot nationaal product omdat hij er zo dol op was :S
Wat wel erg lekker is, is de Chileense wijn! Als je niet van wijn houdt, dan leer je dat daar wel drinken;)

Santiago is wel een stad in een dal, rondomheen alleen maar bergen te zien. Maar dat zorgt er wel voor dat als het twee dagen niet regent, dat er een dikke smogwolk boven de stad hangt! (zie http://paolovic.hyves.nl/, toevallig zijn de 8 foto’s boven mijn krabbels uit Santiago!)

Qua veiligheid, valt het allemaal wel mee. Maar moet natuurlijk niet buitenwijken in gaan! Die zie je liggen als je over de snelweg de stad in of uit rijdt… armoede. Maar ´s avonds konden wij ongestoord over straat en hebben zelfs geld gepind in het donker) waren wel met twee! Verder is het alsof je in een Zuid-Europese grote stad bent in het centrum!

Veel succes daar met je stage en geniet ervan!

Groetjes Paul