Ik ga binnenkort een keer naar Zagreb. Nu lijkt het mij (qua prijs) het verstandigste om te vliegen met Ryan Air. Het probleem is dat deze echter alleen naar Zadar vliegen. Is het duur om bijvoorbeeld een taxi te nemen naar Zagreb? Of is het dan verstandiger om een maatschappij te zoeken die direct naar Zagreb vliegt? (Ik zelf vertrek het liefste vanaf Weeze, Dusseldorf)
Ja taxi is prijzig, aan de kust bijna West-Europese prijzen en je praat over toch zeker 100-150 km afstand. Dus je zou moeten zoeken naar busverbindingen en evt. ook deels trein, ze zijn er zeker maar de website-info in Engels/Duits valt soms tegen.
Voor de prijs van een taxi van Zadar naar Zagreb kun je een compleet ticket Amsterdam - Zagreb kopen.
Kijk eens op de site van Croatia Airlines, ze hebben nu een aanbieding en je kunt voor 169 euro op en neer vanaf Brussel.
Ik ben onlangs ook met Ryanair naar Zadar gevlogen en dat is goedkoop en perfect gegaan.
Van Zadar gaan er zeker bussen naar Zagreb, info kun je ter plekke krijgen op het busstation.
Ik geloof dat er twintig bussen per dag naar Zagreb gaan, varierend in prijs en reisduur.
Ik ben zelf per bus de kust afgezakt, vervolgens via Mostar en door naar Dubrovnik en Montenegro en dat is mij erg goed bevallen.
Je zit weliswaar enkele uren in de bus, maar onderweg wordt er een keer gestopt voor een sanitaire stop en een kop koffie, ik verwacht dat dat richting Zagreb niet anders is.
Ik heb een overnachting in Zadar geboekt om het stadje te bekijken en alles even rustig uit te zoeken. Zadar is best de moeite voor een dag.
N.m.m. is vliegen op Zadar met Ryanair en vervolgens door met de bus de goedkoopste optie.
Er gaat ook vijf keer per dag een trein naar Zagreb, waarvan de snelste er ongeveer zeven uur over doet.
Ik heb voor elk traject wat ik heb afgelegd ongeveer vijftien euro betaald en een kleine toeslag voor de rugzak, wat je aan de chauffeur betaald.
Je moet dan rekenen op één a twee euro.
Het ticket koop je gewoon aan het loket op het busstation.
Ik was er in mei en in alle bussen die ik heb gebruikt was plaats zat.
Zagreb zal iets verder zijn dan de trajecten die ik heb afgelegd, dus ik verwacht dat je hier iets meer voor kwijt zult zijn.
Volgens de Lonely Planet tussen de veertien en twintig euro.
Ik weet niet precies hoe lang je blijft en wat je allemaal gaat doen, maar de LP / Western Balkans is een prima reisgids om mee op pad te gaan.
Veel plezier,
Sorry, even vergeten. Volgens de LP is de trein ook ongeveer twintig euro, hier zit dan de bagage al bij in hè.
Ben zelf vorig jaar met de trein door Europa gereisd en heb onder andere Zagreb en Osijek aangedaan.
Ook het treinvervoer was prima verzorgd, alleen reden de treinen wel met een sukkeldrafje op sommige stukken.
Taxi is duur, dat is meer dan 200 km! Neem de bus van de luchthaven Zadar (25 kuna’s) naar de busstation Zadar en daaar bus naar Zagreb; die kost 110 kn en vertrekt iedere uur.
Of, je vliegt met german wings uit Keulen direkt naar Zagreb, dat kost niet zoveel en bijzonder niet tijdens zomermaanden. Ada