Binnenkort ga ik naar Ecuador, ben nu bezig met een soort reisplanning te maken. Ben van plan om naar Puerto Lopez te gaan, en heb daar een vraagje over. Misschien dat iemand er wat meer van weet!
1 Hoe kom ik van Guayaquil (airport) naar Puerto Lopez.
Heb begrepen dat er bussen moeten rijden. Maar gaan die ook vanaf de airport, weet iemand toevallig een naam van de maatschappij, rijden ze regelmatig??
Hoe kom ik van Puerto Lopez naar Quito?
Gaan er vaak bussen, zijn dit nachtbussen (omdat de afstand vrij groot is)
Zijn de bussen betrouwbaar, bep. bussen beter dan anderen??
Helaas weet ik niet of je direct van Guayaquil met de bus naar Puerto Lopez kunt, kan goed zijn dat je eerst naar het ‘grote busstation’ moet en vanuit daar de bus kunt pakken.
Maar vanaf Puerto Lopez naar Quito is het prima te doen de nachtbus. Ik had de witrode bus, wel een bumpie ride, maar dat is normaal. Getipt door de hosteria eigenaar en heb s’middags ticket geboekt voor vertrek die avond. Vond het ook veilig, iedereen werd gecontroleerd voordat je de bus inging en je handbagage werd ook even vlug gecheckt, basiscontrole. Ik had alleen geen idee waar ik precies aankwam in Quito, het was erg vroeg, maar er waren taxi’s genoeg, dus die heb ik toen eentje genomen naar mijn verblijfplaats aldaar.
Als je vanuit de terminal de parkeerplaats overloopt naar de straat (deze niet oversteken), dan kun je (bijna) elke stadsbus aanhouden. Deze stoppen bij de busterminal, je kunt ook een taxi aanhouden. De afstand tussen het vliegveld en de busterminal is als ik me niet vergis 1 of 2 km.
Vanaf de busterminal gaan er rechtstreekse bussen naar Prt Lopez.
Van Prt Lopez vertrekken er ook bussen vroeg in de ochtend naar Quito.
Er gaan vanaf het Estacion de Buses in Guayaquil idd directe bussen naar PL via Jipijapa ( ik kan me herinneren rond de 4 u, maatschappijen Reina del Camino, Coactur en Rutas Portovejenses). Toen ik er was waren het zeer simpele bussen (2004). Van Quito naar PL en omgekeerd gaan dacht ik geen directe bussen maar zeker vanaf Jipijapa, waar je zowieso langskomt. Zowel nacht- als dagbussen (ongeveer 11-12 u).
Je kunt ook vanuit Guayaquil ‘andersom’ gaan, eerst richting Montañita om daar even te verblijven en vanuit daar gaan ook regelmatig bussen naar Puerto Lopez (ong. 2 uur). Wel is de Ruta Del Sol, vooral het stuk tussen beide dorpen, in de regentijd vaak onbegaanbaar of duren reizen een heel stuk langer.
Veel plezier, PL is echt een leuk plaatsje, vooral als je de tijd hebt om langer te blijven (zoals ik, 4 mnd)
Ik ben zelf ook naar Puerto Lopez geweest. Je moet gewoon een taxi aan houden en vragen naar terminal tereste in Guayaquil (en grote busstation met allemaal bussen naar verschillende plaatsen). Ik heb zelf een tussenstop in Montañita gedaan. Gewoon aan iemand vragen daar. Iedereen is daar zo behulpzaam dat ze je maar al te graag willen helpen. Zo ben ik er uiteindelijk ook gekomen.
Er zijn wel directe bussen van Quito naar PL. Reina del Camino idd. Neem de nachtbus! Die is 9 uur, en ik zat idd 12 uur in zo’n boemelende dagbus die overal stopte…