Hallo, wij gaan naar turkije deze zomer en vanuit België volstaat daarvoor een gewone identiteitskaart.
Wij zouden dan vanuit Adana naar Noord-Cyprus gaan : in het doorgaan met het vliegtuig en in het terugkeren met de boot.
Hebben wij voor de oversteek een internationaal paspoort nodig ? Of is onze identiteitskaart voldoende ?
Ik weet dat je vanuit Zuid-Cyprus een internationaal paspoort nodig hebt om naar Noord-Cyprus te gaan maar in onze geval verlaten we het Turks grondgebied eigenlijk niet.
We moeten het wel vrij snel weten want een internationaal paspoort moet tijdig aangevraagd worden en kost redelijk veel geld in België.
Hopelijk weet iemand hier iets over ?
Dank bij voorbaat !
Hoi!
Ik heb even gezocht via Google, maar kom op verschillende pagina’s de volgende info tegen: reizen naar Noord-Cyprus kan voor reizigers uit EU-landen met een identiteitskaart. Bij aankomst in N.Cyprus moet dan wel een visum gekocht worden (10 euro, maar weet niet of deze prijs nog klopt). Deze krijg je op een apart formulier. Je kunt ook met een paspoort reizen, maar zelfs dan moet je het visum op een apart formulier vragen, omdat je dan bij eventuele latere reizen naar Griekenland problemen kan krijgen.
Ik weet niet of er in België zoiets is, maar wij hebben in Nederland de ANWB, waar je met dit soort vragen terecht kan. Mogelijk dat zij kunnen helpen met deze vraag. Of anders even informeren bij een reisbureau. Die zullen dat ook moeten weten.
Alvast heel veel reisplezier!
bedankt Hilde ! Wat jij vond via google had ik ook gevonden.
Maar het gaat telkens om reizigers die vanuit Zuid-Cyprus kwamen. Wij zullen vanuit Turkije komen en Turkije niet verlaten, gezien Noord-Cyprus toch een deel is van Turkije .
Ik heb ook een vraag gesteld aan de ambassade maar nog geen antwoord en ben van plan om ook eens op diplomatie.be te kijken of een vraag te stellen.
Als je niet elk jaar een internationaal paspoort nodig hebt is dat toch een duur ding dat maar vijf jaar geldig is !
Dan maar even afwachten dus! Raar hè, dat je dat nergens kunt terug vinden. Ik weet niet hoeveel in België het verschil is tussen een ID-kaart en paspoort, maar in Nederland heeft iedere gemeente verschillende prijzen. In mijn gemeente kost een ID-kaart 40,05 Euro en een paspoort 48,75 Euro. Dat verschil is dus niet zo groot.
Maar ik heb misschien nog wel 'n idee waar je kunt informeren, maar dat stuur ik ff in een persoonlijk berichtje, omdat ik hier geen reclame wil maken.
Groetjes,
Hilde