Uitwisseling in Amerika/ jaartje highschool

Hoi iedereen,

Ik ben 15 jaar oud en zit in de 3e van VMBO-TL
Vanaf leeftijd 12 wil ik al naar Amerika( Illinois)
Ergens in de Mid-west wil ik gaan wonen
Niet dat het makkelijk is maar nu kwam ik op deze site

Hier kun je tussen je 14-18 leeftijd uitwisselingen gaan doen naar amerika
Ik zou dit graag willen in jan 2012 of aug 2012
Hebben jullie enige ervarig hier mee en hoe moet ik dit aanpakken?
Met visums enz, en moet je dit hieronder dan zelf betalen?

Dit is een stukje van de site

Hier vind je al onze programmaprijzen voor een schooljaar of een semester. Onze programma’s beginnen in juli/augustus of in januari. Houd er rekening mee dat persoonlijke uitgaven als verzekering, zakgeld, schoollunches, activiteiten in je vrije tijd en visumkosten niet bij de programmakosten zijn inbegrepen.

USA Semester: 6,490 euro Schooljaar: 6,790 euro

Dit zijn de kosten voor Januari 2012

De onderdelen en services die hieronder worden vermeld zjn inbegrepen bij de EF High School Year programmakosten.
Programma

[ul]
[li]Gegarandeerde plaatsing bij een geselecteerd, gescreend en voorbereid gastgezin[/li][li]Gegarandeerde schoolregistratie in het gekozen gastland[/li][li]Schoolboeken voor verplichte vakken[/li][li]Relevante visumdocumenten en begeleiding met visumaanmelding. (kosten voor visumaanvraag niet inbegrepen bij de programmakosten)[/li][/ul]Reizen

[ul]
[li]Vlucht naar en van je gastland[/li][li]Medewerkers en/of jouw gastgezin zullen je helpen als je arriveert in je gastland, en wanneer je weer vertrekt[/li][/ul]Begeleiding

[ul]
[li]Gegarandeerde plaatsing in een geselecteerd en gescreend gastgezin[/li][li]Plaatsing op een openbare high school in jouw gastland[/li][li]Hulp bij benodigde documenten en visumaanvraag[/li][li]24-uurs assistentie in jouw gastland[/li][li]Bijeenkomst in jouw gastland voordat je naar huis vertrekt[/li][li]Steun en hulp van het EF kantoor in jouw thuisland[/li][li]Advies en steun van jouw lokale vertegenwoordiger tijdens jouw uitwisselingsjaar[/li][li]Een mentor die ook een oud High School Year student is[/li][li]Informatieve welkomstbijeenkomst in jouw gastland zodra je gearriveerd bent[/li][/ul]Voorbereiding

[ul]
[li]Student handbook[/li][li]Preparation handbook[/li][li]Practical information handbook[/li][li]Maandelijks voorbereidingsmateriaal[/li][li]Verplichte voorbereidingsbijeenkomst voor jou en je ouders voor vertrek[/li][li]Travel guide[/li][/ul]Extra Onderdelen

[ul]
[li]EF tas en t-shirt[/li][li]Student ID kaart[/li][li]Telefoonkaart[/li][li]Jouw eigen “My High School Year” website, waar je toegang toe hebt voor, tijdens en na jouw jaar in het buitenland[/li][li]Certificate of completion als bewijs van jouw High School Year in het buitenland[/li][li]Gratis lidmaatschap op de EF High School Year Returnee Club en de EF Alumni Club[/li][/ul]Neem contact op met het EF kantoor als jij andere opties wilt bespreken om jouw uitwisselingsjaar te financieren.
Betalingsoverzicht

De programmakosten zijn verdeeld in drie of vier termijnen. Jouw lokale EF kantoor kan jouw meer details geven. Een financieel voorbeeld voor een uitwisselingsjaar is bijvoorbeeld:
[ul]
[li]Twee weken na acceptatie: 10-20% van de totale programmakosten[/li][li]Vijf maanden voor vertrek: 25-30% van de totale programmakosten[/li][li]Drie maanden voor vertrek: 25-30% van de totale programmakosten[/li][li]Twee maanden voor vetrek: Resterende programmakosten[/li][/ul]Beurzen

EF stelt ieder jaar een aantal beurzen beschikbaar. De studiebeurzen worden uitgereikt op basis van een aantal factoren zoals cijfers, motivatie en je financiële situatie.
Neem voor meer informatie contact met ons op via 020-574 54 64 over beschikbare studiebeurzen en hoe jij je hiervoor aan kunt melden.
Persoonlijke Kosten

We raden je aan om rekening te houden met ongeveer 250 Euro per maand aan zakgeld.

Om de kosten ongeveer te kunnen berekenen, vind je hier een lijst van sommige gebruikelijke dingen die niet bij de programmakosten zijn inbegrepen:
[ul]
[li]Verzekering [e4][/li][li]Zakgeld[/li][li]Telefoonkosten[/li][li]Vervoer naar en van school[/li][li]Schoolboeken (behalve voor verplichte vakken)[/li][li]Schoollunches[/li][li]Reizen in het gastland[/li][li]Toiletartikelen[/li][li]Kleding[/li][li]Club Lidmaatschap[/li][li]Vrijetijdsactiviteiten[/li][li]Schooluniformen, indien nodig[/li][li]Visumkosten[/li][li]Luchthaven- of brandstofbelasting[/li][/ul]Weten jullie hoe ik dit moet doen en of dit wel mogelijk is
Want wal zijn de kosten nu dan?

:cheer::vak02::dag::wereld:

Hoi hoi,

Wat een leuk plan! Volgens mij is de site vrijduidelijk over wat er voor een extra kosten komen bij het programma. Als ik het goed begrijp moet je:

persoonlijke uitgaven als verzekering, zakgeld, schoollunches, activiteiten in je vrije tijd en visumkosten niet bij de programmakosten zijn inbegrepen.

(dus zelf betalen)

Wat inbegrepen zit bij de prijs van het programma is:

De onderdelen en services die hieronder worden vermeld zjn inbegrepen bij de EF High School Year programmakosten.

Daarmee bedoelen ze dus alles wat onder het volgende staat:
[ul]Programma [/ul]
[ul]Reizen [/ul]
[ul]Begeleiding [/ul]
[ul]Voorbereiding [/ul]
[ul]Extra Onderdelen[/ul]

De 250 Euro per maand aan zakgeld zal je, net als verzekeringen, schoollunches, activiteiten in je vrije tijd, en visum kosten zelf moeten betalen. De lijst:
[ul]
[li]Verzekering [e4]
[/li][li]Zakgeld
[/li][li]Telefoonkosten
[/li][li]Vervoer naar en van school
[/li][li]Schoolboeken (behalve voor verplichte vakken)
[/li][li]Schoollunches
[/li][li]Reizen in het gastland
[/li][li]Toiletartikelen
[/li][li]Kleding
[/li][li]Club Lidmaatschap
[/li][li]Vrijetijdsactiviteiten
[/li][li]Schooluniformen, indien nodig
[/li][li]Visumkosten
[/li][li]Luchthaven- of brandstofbelasting
[/li][/ul]

zal je allemaal zelf moeten betalen. De kosten voor het totale uitwisselings jaar zijn dan dus: 6,790 euro + 250 euro zakgeld per maand + het geen wat hierboven staat als persoonlijke kosten.

Hoeveel dat in totaal is hangt ook deels af van je eigen keuzes (je kan er voor kiezen wat minder uit te geven aan kleding, wat minder aan toiletartikelen etc).

Voor een visum (het J visum voor exchange programs is het meest gebruikelijk in jouw geval maar vraag het goed na bij het Consulaat) moet je ook de SEVIS I-901 fee betalen ($180,- als ik het goed heb, deze kan je hier betalen), naast de kosten voor het visum.

Kijk ook even op de website van het Fulbright Center, bijvoorbeeld op het informatieblad Deelnemen aan een High School Exchange Programma - Nr. 18. Daar vind je informatie over alles wat betrekking heeft op een exchange program (algemene informatie, bijvoorbeeld wat je moet doen om te kijken of de organisatie met wie je gaat wel betrouwbaar is, wat je moet doen als je het gastgezin niet leuk vindt, maar ook informatie over visums etc).

Het Fulbright Centrum berekend dat je zo’n $250 tot $600 per jaar kwijt zal zijn aan medische verzekeringen, en zo’n $2000 tot $3000 per jaar aan persoonlijke uitgaven (feestjes, uitstapjes, pizza’s etc) (Kosten van Studeren in de VS - Nr. 6)
Deze kosten berekenen ze voor studenten die gaan studeren aan en college of university, aangezien je bij een gastgezin zal wonen zullen die kosten wellicht wat lager uitvallen.

Om een goed beeld te krijgen van hoeveel geld het in totaal zal kosten kan je ook contact opnemen met de organisatie, die zullen je wel het een en ander hierover kunnen vertellen (ze hebben immers ervaring hiermee en zullen ongeveer de kosten wel weten). Kosten van de verzekering moet je navragen bij jouw verzekeringsmaatschappij.

Ik hoop dat het zo al iets duidelijker is :slight_smile: Succes met plannen!

Groetjes!

1 like

Hee,

Ik wil graag tussen mijn 5 vwo en 6 vwo hetzelfde gaan doen als jij, dus ook weg in augustus 2012, ook naar Amerika. Ik heb, net als jij, ook al wat research zitten doen, en ik kwam telkens toch weer terug bij EF. Áls ik ga, ga ik dus denk ik ook met EF. De kosten moet je inderdaad allemaal zelf betalen, wat dus waarschijnlijk uitkomt op (ruim genomen) 10,000 eu. Dus het kan alleen als je of heel vrijgevige ouders hebt, of een supergoed verdienend baantje hebt. Je kan trouwens niet ervoor kiezen om naar Illinois te gaan, je kan alleen voor de regio (midden-westen) kiezen, dus dan kan je ook best in bijvoorbeeld Oklahoma terecht komen. Als ik jou was zou ik ook naar een van de informatiebijeenkomsten gaan, klik linkje.

Overigens, ik hoop dat andere mensen hier ervaringen willen posten met een jaartje High School in Amerika, en als het kan zelfs mensen die dat hebben gedaan met EF! Alvast bedankt.

Groetjes

Hoi,

Mijn dochter is het afgelopen jaar met STS naar de VS geweest, om precies te zijn in South Dakota, ook dat valt onder de Mid West. Wij vonden STS heel persoonlijk, de organisatie is niet groot in Nederland.
Heb jij een specifieke reden dat je Springfield in je profiel zet? Want dat kun je niet uitkiezen, je wordt door een gastgezin geselecteerd in een bepaalde regio.

Mijn dochter heeft een prachtige tijd gehad. Qua kosten klopt jouw plaatje wel ongeveer, al is het wel zo dat een kind op de middelbare hier ook geld kost. Die kosten maak je als ouder niet. Maar 200 a 250 euro is wel wat je per maand nodig hebt zonder al te gekke bokkesprongen te maken. Zo eten Amerikaanse tieners vaak uit in plaats van thuis, hetgeen je kosten behoorlijk hoger maakt ook al is het eten daar minder duur. En naast de programmakosten komen er nog behoorlijk wat kosten voor je visum bij. Maar het is de moeite zeker waard, dus doen!

groetjes

Ik zat gister te eten, telefoon.
Had ik een dame van het EF aan de telefoon.
Heel onverwacht’s.
Maar ik heb haar verteld dat het te duur zou zijn.
Toen die mevrouw dat zij ook taalcursusen aanboden.
Daar zou ik nog wel even naar willen kijken zij ik.
Dus dat is ook een optie.

Kevin

Hey,

het is inderdaad een dure ervaring, maar het zal zeker ook een onvergetelijke ervaring zijn!
Heb het zelf 4 jaar geleden ook gedaan, ik zat in Arizona.
Ik ben zelf met INTO geweest, een kleinschalige organisatie, maar heb daar wel minder goede ervaringen ook mee gehad. (ze hadden een 3-daagse orientatie in New York, maar die liep ik mis omdat in Arizona de scholen heel vroeg weer beginnen met het schooljaar!! En dat was INTO even vergeten te vertellen)
STS staat goed bekend, heb ik goede dingen over gehoord.

Een taalcursus is ook leuk, maar daar kom je ook al gauw op een paar duizend euro uit, als je bvb een paar maanden wilt gaan. Ik wilde ook een taalcursus doen, maar schrok van de prijzen…dus dacht bij mezelf dat ik dan wel net zo goed een jaar weg kon gaan, want kwa prijs kom je toch altijd wel duur uit!
Ik heb zelf maanden lopen twijfelen of ik nou zou gaan, maar heb er absoluut geen spijt van!!
Je kan de kosten voor zo’n programma volgens mij ook in delen betalen, en je moet rekening houden met zakgeld van zo’n 200 euro per maand. Klinkt veel, maar vaak heb je het wel nodig! Aan het eind van het schooljaar misschien nog wat meer, want dan heb je ook gala, het fotojaarboek en de graduation en dat hakt er aardig in!
Maar zo’n is ook onvergetelijk, en maak je maar 1 keer mee!

Ik kon uit verschillende regio’s kiezen, en volgens mij is dat bij elke organisatie zo, dus helaas kan je niet specifiek voor een stad kiezen.
Als je vragen hebt over een jaartje highschool, kan ik je daar bij helpen! Tis al wel weer 4 jaar geleden, maar weet bijna alles nog wel! :wink:
Succes met je keuze!!

In het begin is het wel een heel geregel, met visum enzo, maar de organisaties kunnen je daar ook goed bij helpen.

Kijk anders ook eens op mijn website. De procedure hoeft niet moeilijk te zijn, zeker niet met een Amerikaanse organisatie achter ons die veel werk uit handen kan nemen !

Stulango, Moving Cultures - Marvin van Dongen

Heee ik wil ook graag een jaar op uitwisseling naar de Amerika!:stuck_out_tongue:
Dan in 2012, het liefst in een grote stad, ook al weet ik dat je die keuze niet voor de hand hebt maar wel de regiokeuze kan kiezen.
Alleen ik heb dus hetzelfde probleem wat jij ook had, wel of niet gaan.
Een van de redenen dat ik blijf piekeren is dat ik me vrienden dan in de steek laat:(
Hoe heb jij dit probleem eigenlijk op gelost en wat was de reden dat je toch bent gegaan?
Want ik ben serieus al paar maanden aan het piekeren:$ en misschien helpt dit wel XD

Hoi Matje,

Dat probleem van de vrienden valt als ik naar mijn dochter kijk reuze mee. Ze heeft voordat ze wegging voor alle vrienden een paar afscheidsfeestjes gegeven (ze konden niet allemaal tegelijk i.v.m. de vakanties). Iedereen leefde heel erg mee en had veel interesse. Ze heeft in de tijd dat ze in Amerika zat een blog bijgehouden over haar ervaringen en hield ook via Facebook wel contact, maar niet intensief, want je hebt het daar heel druk en je hebt een tijdsverschil. Toen ze terugkwam in Nederland rolde ze er zo weer in.

Haar belangrijkste drijfveer was ze een internationale, Engelstalige opleiding wilde doen en haar Engels daarvoor niet goed genoeg was, ze heeft geen aanleg voor talen. Daarbij leek het haar een leuke ervaring, maar ze heeft ook heel lang getwijfeld. Ze heeft in een klein stadje gezeten, ongeveer 25.000 inwoners op een high school met ongeveer 1200 leerlingen en heeft daar een fantastische tijd gehad. Dus staar je ook niet blind op een grote stad, want die heb je niet nodig om het leuk te hebben. Succes!

Hoi Trudeau,

Allereerst bedankt voor je reactie:P Nu heb ik in ieder geval een beter beeld gekregen over de vraag: ‘‘wel of niet gaan’’ Zelf was ik daar nog helemaal niet op gekomen, om via Facebook of Twitter contact te blijven houden met me vrienden.

Een van mijn drijfveren is dat ik graag een jaar iets anders zou willen in een andere omgeving:P Het liefst een stad zoals ik al in me vorige mail zij:P Nu vraag je je vast af waarom een stad? Nou het antwoord is dat ik in een klein dorpje woon in Groningen en ik graag eens iets anders zou willen:P
Natuurlijk heb je helemaal gelijk in dat staar je ook niet blind op een grote stad, want die heb je niet nodig om het leuk te hebben.

Een andere reden voor een jaar uitwisseling naar Amerika is dat ik niet kan kiezen qua school een mbo opleiding of havo 4, ik heb wel een diploma van vmbo-tl ook al vraag ik me af of je daardoor ook op uitwisseling kan qua niveau.

Alvast bedankt voor je reactie op me vorige mail!

X Matje

Hoi Matje94,

VMBO TL is geen probleem qua niveau, op high school kun je allerlei niveaus doen, iedereen gaat in Amerika naar dezelfde school en zit bij elkaar in de klas. Alleen aan het eind bij graduation is er wel verschil, omdat sommige niveaus van de lessen voor bepaalde leerlingen te moeilijk zijn. Ik zou eens naar een bijeenkomst van bijv. STS gaan, volgens mij hebben ze meestal in november een voorlichtingsbijeenkomst in Assen. Daar kun je dit soort vragen kwijt en is alles toch nog vrijblijvend. Wij waren net te laat voor deze bijeenkomst, daarom is de heer Dessens van STS bij ons thuis geweest. En wat heel belangrijk is als je besluit te gaan is een goede introductiebrief over jezelf voor de gastgezinnen schrijven. Dat is heel lastig, maar geeft echt een grotere kans op plaatsing in het goede gezin. Zet daar dus ook in dat je uit een klein dorpje komt en dat het je heel leuk lijkt in een stad te worden geplaatst en ook wat je leuk vindt om te doen of om te gaan doen (sommigen willen cheerleaden en bijv. mijn dochter wou ijshockeyen, zij is in een gezin geplaatst met ijshockeyenden kinderen en kon dus zo meedoen).

Succes met je keuze.

JOngens, ik wil dit ook. WIllen jullie daarom op mij stemmen?
http://www.wineenjaarhighschool.nl/inzendingen/94/nynke-rozema

Hoi allemaal,
Ik wil ook graag naar Amerika voor 1 jaar high school.
Ik zit alleen nog te twijfelen wanneer.
Ik zit op het vwo, dus na mijn examen kan het eigenlijk niet meer.
Wat denken jullie dat leuker is, wat de ervaring meer speciaal maakt of wat verstandiger is, tussen 4 en 5 vwo 1 jaar weg naar Amerika of tussen 5 en 6 vwo?
Bedankt alvast!

Helaas hebben wij heel slechte ervaring met ef. Voor vertrek moesten we 3000 euro extra betalen omdat de dollar veel duurder was geworden. Stond in de kleine lettertjes! Vervolgens klikte het niet met het gastgezin en moest onze zoon vertrekken. Achteraf bleek dat er al een nieuw zieltje onderweg was die ook de gehele reissom had betaald. Onze zoon is na vier maanden naar huis gekomen omdat hij bij het nieuwe gezin niet meer naar school kon, omdat daar geen highschool was. Hij kon wel oppassen op de baby. Lekker slim van ef, maar daar had hij natuurlijk geen zin in. Totale grap heeft 15000,00 euro gekost. Het gaat bij ef echt alleen maar over geld! Mijn advies, zoek een andere organisatie, die zijn er genoeg