Uitbarsting Kelud vulkaan

De Kelud vulkaan in Oost Java is vanochtend in alle vroegte tot een zware uitbarsting gekomen. 3 internationale vliegvelden zijn gesloten: Yogyakarta, Surabaya en Solo, tienduidenden zijn op de vlucht geslagen en in delen van Java liggen centimeters as in de straten zo ook bij ons in Pangandaran waar het nog steeds as regent. Borobudur zou ook gesloten zijn voor publiek.

1625601_698768316811126_2113628534_n.jpg KELUD2.jpg IMG_1553.JPG
Pangandaran vandaag

Ja vreselijk. Is met jou wel alles goed, Anita?

Via Wereldwijzer app

Hoi hoi, met mij is alkes goed. Ben woensdagavond thuis gekomen. En jullie???

Wij zijn alweer drie weken thuis met ontzettende heimwee :wink:

Via Wereldwijzer app

Ik herken het gevoel. Mis mijn kids verschrikkelijk. Hebben jullie een mooie reis gehad?

Echt helemaal fantastisch! En jouw tip van Nick’s Hidden was echt top.

Via Wereldwijzer app

Blij om dat te horen. Nu nagenieten van de mooie reis en herinneringen

1 like

Beste mensen, kan iemand mij aan wat actuele informatie helpen over de Kelud uitbarsting en de gevolgen daarvan? Of weet iemand waar ik die informatie kan vinden? Ik vertrek morgen voor 3,5 week naar Java en Bali en van het artikel in de Volkskrant werd ik bepaald niet vrolijk. Actuele informatie is echter amper te vinden.

Duizendmaal dank!

Wellicht verneem hier je iets meer op : Volcano Discovery - ‘latest news’

De laatste berichten van onze lokale contactpersonen in Indonesie zijn dat de activiteit van de Kelud drastisch is afgenomen en men verwacht geen nieuwe grote uitbarstingen/stofwolken meer. Nu overal aan het schoonmaken en men hoopt op veel regen (net paar dagen droog geweest in Yogya en Solo). Mensen dicht bij de Kelud moet opletten voor overstromingen als het gevolg van vulkanisch afval in de rivieren.
Hier kom je in principe als toerist niet. Dit gaat om de mensen die op de vulkaan hellingen of aan de voet van de vulkaan wonen.

De meeste vliegvelden waren een paar dagen geleden al weer geopend. In Malang lag helemaal geen stof (uitvalsbasis richting Bromo). In Surabaya weinig stof.

Bedankt voor de handige informatie! Nog wat kleine vraagjes: is de Bromo te beklimmen of is dit momenteel niet mogelijk? En heb je ook enig idee op welke termijn de Borobudur etc weer toegankelijk zijn? Ik overweeg namelijk mijn reis om te plannen en Java voor een andere keer te bewaren.

Laatste nieuws uit Indonesië:

Laatste vliegveld dat gesloten was (Yogya) is gisteren weer open gegaan.

Bromo is altijd open geweest.

Het stof in Yogyakarta en Magelang is nu ook al zo goed als weg, gisterenavond weer een redelijke bui.

Borobudur tot 23 feb gesloten (althans wat men en nu van zegt).
Borobudur en Prambanan zijn tot in zone 2 bereikbaar (is het park rond de tempels) met aangepaste entreeprijzen: 14 US$ voor Borobudur en 13 US$ voor Prambanan.

Van Prambanan is er geen bericht op welke datum deze weer geopend gaat worden, maar die 23 feb van de Borobudur is ook altijd maar afwachten.
Mendut, Pawon en een aantal kleinere tempels bij de Prambanan in de buurt zijn wel geopend.

Overigens hebben we eerder meegemaakt dat de Borobodur door vulkaanstof gesloten was, simpelweg omdat men aan het schoonmaken was. Er was echter geen gevaar of dergelijke en ik hoorde later van reizigers dat ze toch naar boven zijn gegaan. (Waarschijnlijk de vegers een fooi gegeven.) Natuurlijk moet je dit zelf goed beoordelen, of dat echt verantwoord is!