Twijfels over reisperiode

Beste,

Ik ben van plan om 3 weken naar Vietnam te gaan, maar ik twijfel erg over de reisperiode. Ik weet dat het weer tegenwoordig behoorlijk onvoorspelbaar is, dus dat de klimaatinfo op internet niet alles meer zegt, maar toch hoop ik dat jullie me kunnen adviseren! Ik wil van noord naar zuid reizen (of andersom) en eindigen op Phu Quoc (is natuurlijk makkelijker vanuit HCM, maar vanuit Hanoi vind ik dat ook geen probleem).

2-22 Maart: van noord naar zuid. Ik lees overal dat dit eigenlijk 1 van de beste maanden is voor Vietnam wat weer betreft. Echter, wat ik ERG jammer vind is dat de rijstvelden in Sapa dan volgens mij nog helemaal bruin zijn? De groene rijstvelden is natuurlijk niet de enige reden dat ik naar Vietnam wil, maar wel een belangrijke reden!

25 april-16 mei:van zuid naar noord. Eigenlijk in de hoop dat rond 10 mei de rijstvelden in Sapa toch al een beetje groen beginnen te worden. Of is dat écht te optimistisch? Maar: in het zuiden is in deze periode volgens mij meer kans op regen en bewolking? Als ik op Phu Quoc zit, hoop ik toch wel op een blauwe lucht met zon (ik zou daar dan rond 12 mei zijn) :wink:

En een laatste vraag: ik lees overal dat de rijstvelden rond Mekong Delta 3x per jaar geoogst worden. Is het bekend in welke maanden dat is? (of te wel, in welke maanden zijn ze daar groen? :wink: maart of eind april)

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Ps. Ik hoop veel backpackers te ontmoeten. Maakt het dan nog veel uit of ik van Noord naar Zuid reis, of vice versa? (zou beetje balen zijn als ik steeds mensen ontmoet, die net de andere kant in reizen)

Hallo S,

Natuurlijk zijn groene terras rijstvelden mooi om te zien.
Maar denk dat je dit als belangrijkste moet stellen voor Viet nam.

Wil je dit wel, dan moet je echt een keuze maken tussen het weer en groene terras velden.

Wil groene terrasvelden dan gaan in april en met grote kans op regen op de stranden en in de zuidelijke steden.
Of
Groene velden in Mai Chau en de Mekong Delta en goed weer op de stranden en in de zuidelijke steden.

Deze keuze zul je echt zelf moeten maken.

Backpackers tegen komen.
Ik heb in al mijn jaren in Viet Nam in elke periode vele backpackers gezien in alle periodes van het jaar.
Uitschieters zijn de maanden December en Januari.
Maar in elke periode zijn er vele duizenden en deze reizen van noord naar zuid en anderen reizen weer van zuid naar noord.

Zou me daar echt geen zorgen over maken.

Gr.
Ton.

Hoi Ton,
Bedankt voor je reactie!

In maart zijn de rijstvelden in Mai Chau en de Mekong Delta dus al wel groen?
Ik snap dat ik idd een keuze zal moeten maken, tussen goed weer vs groene rijstvelden (hoewel een collega vorig jaar in maart welgeteld 2 zonnige dagen heeft gehad, dus het droogseizoen lijkt ook niet meer zo veel te zeggen ;-)).
Ik zou het alleen wel jammer vinden als ik net een maand uit kies waarin zowel de rijstvelden in het noorden als in het zuiden net bruin zijn…

Hallo S,

Was vorige week nog in de Mekong Delta en daar werden de nieuwe plantjes overal geplant.
De oogst word daat in eind maar, begin april gedaan; dus is het groen.

In Mai Chau idem, maar afhankelijk van het weer de oogst zo rond april / mei.

Voor wat het betekekend, maar mijn volgende reis naar Viet Nam is pas in Maart 2019 en ik ga ervan uit dat het weer in het zuiden dan oke is en veel zon en weinig regen.
Zijn nu 4x in maart geweest en alleen in Hoi An wat regen ( buien van 5 minuten ) gehad en voor de rest geen regen en zon en natuurlijk wel wat bewolking met temperaturen van 25 tot 35 graden. gr.

Ton.

Top! Ik ga voor maart! :slight_smile:

Hallo S,

Goede keuze (-:

Gr.
Ton.