**Iris gaat voor droombaan **
Door JEROEN KREULE
UTRECHT - Nachtelijke duiksessies, haaien voeren, ontbijten met koala’s. En er nog voor betaald krijgen ook. Geloof het of niet, het kán, vanaf 1 juli 2009, als eilandbeheerder.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00200/iris_200159h.jpgIris in haar promotiefilmpje op YouTube
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00192/care_192750h.jpgDe advertentie op de webstite van het Bureau voor Toerisme van Queensland.
vorige afbeelding 1 / 2 volgende
In Queensland, aan de oostkust van Australië, om precies te zijn. Standplaats: Hamilton Island.
De 28-jarige Iris van Nispen tot Pannerden uit Utrecht maakt serieus kans om een halfjaar als Island Caretaker aan de slag te gaan. Zo’n 35.000 mensen hebben gesolliciteerd bij het toerismebureau van Queensland, de Utrechtse is doorgedrongen tot de laatste vijftig kandidaten.
Hoe ze dat geflikt heeft? Door een heel enthousiast filmpje te maken, opgenomen bij Burger’s Zoo in Arnhem. Haar sollicitatiefilmpje is te zien op www.islandreefjob.com .
Klinkt fantastisch, werken in het paradijs, maar de baan is serieus, zegt Iris. Doel is om de eilanden van The Great Barrier Reef te promoten. Van de eilandbeheerder wordt verwacht dat hij of zij onder meer foto’s en filmpjes maakt en een weblog bijhoudt. Maar er is genoeg tijd voor avontuur.
De baan zou Iris heel goed uitkomen: ze studeert vrijetijdskunde (thuisstudie) en moet voor haar studie sowieso een halfjaar stage lopen, liefst in het buitenland. Ze dacht: zo sla ik twee vliegen in één klap. Onlangs kreeg Iris een mailtje van het toerismebureau van Queensland: of ze via internet een persoonlijkheidstest en een psychologische test wilde maken. Op basis daarvan is ze op de zogenaamde shortlist terechtgekomen.
Nu is ze gevraagd om, eveneens via e-mail, meer over zichzelf te vertellen. Uiteindelijk worden elf kandidaten uitgenodigd om in mei een klein weekje naar Queensland af te reizen: na die week wordt de eilandbeheerder definitief gekozen. Iris: ,Als ik in mei naar Australië kan, is de helft van mijn missie geslaagd. Natuurlijk had ik nooit verwacht zover te komen, nu ga ik er ook echt voor.’’
De droombaan begint op 1 juli en eindigt op 1 januari 2010.
**Bekijk het promotiefilmpje van Iris op YouTube **
Bron: AD.nl