Turkish Tea Time deel 63

ja altijd op 11 november en ja ook de carnaval begint dan.

@ Roanna Krijgen ze dan met 3 koningen ook snoep? want dat ken ik niet.

Hier in het land van maas en waal doen ze al lang niet meer echt aan 3-koningen vierring.
Kan nog wel herinneren dat mij oma wel snoep en soms ook geld gaf aan de kinderen.

Ja, of ook fruit. Daarom weet ik ook het verschil eigenlijk niet. Mijn kinderen, toch hier geboren en getogen, hebben er nooit aan meegedaan en voor zover ik me kan heugen, was het hier eerder ook nooit. Is echt iets van de laatste jaren. Althans hier in de wijk.

Op 11 november worden de goede gebaren van de Heilig Martinus (Sint-Maarten) herdacht. Hij was een Hongaarse ridder, die later Bisschop werd. Martinus (Maarten) heeft zich altijd ingezet voor de armen. Zo heeft hij op een hele koude dag midden in de winter zijn jas doormidden gesneden. Hij deelde zijn jas met een oude man die in de sneeuw zat zonder jas. Op 8 november 397 stierf Maarten en werd begraven op 11 november. Deze dag werd later een feestdag voor de armen. Zij gingen de boederijen langs en kregen allemaal lekkers. Toen er volop eten was voor iedereen, werd 11 november een echt kinderfeest. Als het op die dag donker begint te worden dan gaan alle kinderen met hun zelfgemaakte lampionnen de huizen langs. Ze zingen Sint-Maarten liedjes en krijgen van de bewoners lekkere snoepjes of fruit.

Sint Maarten wordt niet in heel Nederland gevierd. Vooral in de uiterst zuidelijke en noordelijke provincies, Drenthe, Overijssel en plaatsen met een Maartenskerk is het feest een traditie*.*

Ik woon zelf in Gelderland en hier wordt Sint Maarten ook gevierd.

In Amsterdam kende ik het niet, in het gooi ook niet, en toen kwamen we in de polder wonen, en de 1ste 11-11 was ik de pineut…ik had NIETS!!!
Nu gelukkig wel…ben al door de helft heen… in 20 min!!! Pff nu hoop ik dat ik genoeg heb…:unibrow:

@Besmile ,

bedankt voor de info.

Weer wat geleerd vandaag :smiley:

Oh ja, bij mn hubbie vroeger liepen ze “rommelpotterij”…wanneer dat precies was geen idee, weet hij ook niet. Niemand wist dat, maar je kreeg geen snoep/fruit/lekkers maaaaaarrrrrrr GELD!!! Kwartjes dubbeltjes stuivers…
Omdat niemand wist wanneer het was, liep hij wel een week, overal langs…haalde toen(30 jr geleden) al 50 gulden ruim op soms over de 100!!!(Dat moeten ze weer instellen, en dan loop ik ook op mn knieën de buurt door hihi

Nou, kiek es an. Besmile weet het.

Jammer he Bep. Blijft er niks meer voor jou over. Daar heb je ze

dat is toch ook st maarten
ik heb mijn moeder er wel eens over gehoord
deden ze met de blaas van een varken…

Ja klopt, Rodemi, alleen heette dat rommelpotterij: Heeft u mss een centje voor mij, heb geen geld om schoenen/kleren/brood te kopen en moet daarom langs de deuren lopen…BETERRRRR hihi

Zo, dat was de eerste groep van 3, nu de rest nog… zag ik lopen.

Met de rommelpot op vastenavond

Carnaval was van oorsprong het feest van Vastenavond dat vanaf de Middeleeuwen tot ver in de 18de eeuw in ons land werd gevierd. Voor het begin van de vastenperiode werden de bloemetjes nog eens flink buiten gezet. 

De zottenfeesten verdwenen in de loop der tijd, wat bleef was de rommelpotterij waarbij kinderen langs de deuren gingen en daarbij bedelliedjes zongen. Daarbij bespeelden ze de rommelpot: een pot met daarover een varkensblaas. Het rietje dat door de blaas heen en weer werd bewogen, zorgde voor een mysterieus, oud aandoend brommend geluid.
In het oosten van het land wordt de rommelpot foekepot genoemd.

Zo wat zijn jullie allemaal goed bij zeg!
Dit vind ik allemaal wel leuk. Carnaval niet daar doe ik niet aan.

Carnaval hoeft voor mij ook niet.

Is wel altijd lekker rustig op het werk dan , vrijwel alle collegas zijn dan wel vrij.

Oh brrrrrrrr koud. Weer een groep van zo’n 10 kids. :zon02: Oh en weer een groep en ja hoor … moeders erbij en wat zongen ze:
Zie ginds komt de stoomboot enzo
Rare lui , hi, hi. :unibrow:

waren zeker oefenpietjes die verdwaalt waren…

Nou, ik denk dat we ze wel gehad hebben hier uit de straat. Ga zo ff met manneke naar de Mac. Hij trakteerd… van zijn verjaardagsgeld. Aardig he?:wink:

Veel plezier bij de Mac!!

Marion,dus J kon hem gelijk meenemen op vakantie …

Cyn,supercamera zag hem op schiphol ook…maar ja ik heb net een nieuwe…Enne wat is er volgende week??;):wink:

Hier geen Sint maarten…

En me cluppie gelijk gespeeld ben er we; tevreden mee,alhoewel de kakkerlakker mazzel hadden met de penalty wat er geen was.Maar ja het blijkt maar weer zelfs tegen 10 man kunnen ze niet van ons winnen…:evil: