Deze zomer ga ik met een vriendin voor een maand backpacken in centraal- en zuidoost-Europa. Het plan is om naar Krakau te vliegen, en dan via Praag, (Bratislava), Boedapest, (het Balatonmeer,) Belgrado, Dubrovnik en Sofia (+ het Rilaklooster) naar Istanbul te reizen met trein/bus. Vanaf daar terug naar huis met het vliegtuig. Zoals je kan zien aan de haakjes, ligt de route nog niet helemaal (of zelfs helemaal niet) vast. Die zal ook afhangen van wie/wat we onderweg tegenkomen. Overnachten willen we doen in goedkopere hostels.
Na uuuren rondsurfen op dit forum en andere, heb ik al heel wat informatie verzameld. Heerlijk om al die reiservaringen te lezen! Ik ben nog op zoek naar tips, over de doenbaarheid van deze reis in één maand, over plekjes die we zeker ook moeten zien, over de beste manieren om te reizen, en naar verhalen van mensen die ooit een gelijkaardige reis hebben gemaakt.
In 2010 ben ik door de aswolk noodgedwongen vanuit Sofia met de trein naar Nederland gereisd. Ik ben toen vertrokken op zondagavond (nachttrein) en op donderdagmorgen was ik in Utrecht. Ik ben niet zo veel gestopt, dat was immers niet het doel van de reis
De route andersom:
Vanuit Sofiakun je prima per nachttrein naar Belgrado. Sofia vind ik geweldig, Belgrado is ook aardig. Vanuit Belgrado rijden prima treinen naar Wenen, je moet dan overstappen inBudapest. Budapest is een leuke stad met aardige mensen, maar het station van Budapest vond ik vreselijk! Misschien was het ook gewoon té druk doordat iedereen ineens de trein nam in plaats van het vliegtuig.
Vanuit Wenen ben je binnen een paar uur in Praag, en daarvandaan kun je naarKrakau(via Berlijn?).
Dubrovnik ligt een beetje buiten de route. Ik weet niet hoe de treinverbinding vanuit Servie daarheen is, maar dat heb je vast al nagekeken. Nadeel van Dubrovnik vond ik het prijspeil:het is bijna net zo duur als Nederland!
Je hele route in een maand is op zich prima te doen. Probeer echter ook te stoppen in kleinere steden, die zijn ook een bezoek waard!