1] Ja 1e klas kan. Maar de trein met de luxe 1e klas (Observation, Rajadhani, Exporail) moet je niet hebben als je naar Ella gaat omdat ie 12.30 Peradeniya vertrekt en altijd in het donker het mooiste stuk doet. Voor de blauwe treinen is 1e klas luxer (o.a. vanwege AC) maar 2e klas eigenlijk beter; in dit gebied is AC niet nodig en in 2e klas zijn de ramen open dus makkelijker foto’s maken.
2] Zie http://www.tripadvisor.com/Travel-g293961-c195051/Sri-Lanka:Public.Transport.html
Komt neer op ofwel zelf doen zodra je in Lanka bent, persoonlijk in Colombo of via Mobitel/Hutch mobiele SIM, maar omdat stoelen 45 dagen voor de reis in verkoop komen is het afhankelijk van de situatie of je dan nog wat kunt krijgen. Ofwel een 3rd party agent (speciaal voor de tickets, zie o.a. Seat61) inschakelen of je hotel of reisbureau in Lanka.
3] Vaak 30-60 minuten vertraging.
4] Rond de 150 km over de weg en dat is hier 4-5 uur rijden en Rs 11,000.
Hoi,
gewoon kopen op het station van Kandy en 2e klas reizen…
Dat is gewoon genieten met de mensen van Sri Lanka!!
In het begin vd rit nog wel druk, maar later genoeg plek.
Geniet van het “gewone” Sri Lanka.
Het is een prachtige treintoer en het kost je bijna niets!!
Wij deden er 7 uur over, hadden de trein één stationnetje eerder dan Peradeniya gepakt zodat als iedereen uitstapt wij meteen naar de stoelen konden gaan.
We hadden kaartje voor de derde klasse. Uit nood hoor, want we hadden geen kaartjes op voorhand geboekt en de tweede klasse was natuurlijk vol.
Maar ik vond het geweldig, scheelt natuurljk wel dat we een plekje hadden want er waren ook mensen die moesten staan en dan is het natuurlijk minder grappig.
Vrienden van ons hadden de trein vanuit Ella naar Kandy, dan vertrekt hij vroeg. Kaartje 1e klas kostte $10,- meen ik. Dat was dan wel incl. lunch.
3e klas kaartje was nog geen euro p/p dacht ik, klopt dat Erik?