Transsiberië express visum regelen in China

Momenteel studeer ik een half jaar in zuid China en heb ik het idee om met de transsiberië express terug te reizen naar Europa. Voor die reis heb ik een visum nodig voor Mongolië en Rusland.

Mijn vraag is: hoe kan ik dat regelen vanuit China? Is naar hun ambassades/consulaten gaan de enige oplossing? Of kan mijn familie in NL dat regelen (die hier heen komen en dus papieren mee kunnen brengen). Hoe regelen mensen hun visum als ze tijdens hun rondreis hun plannen veranderen…

Ik hoor het graag!

gr Sietze

beste siets
zoals bijna altijd op dit forum en bij dit soort vragen-geef je onvoldoende informatie voor ja of nee. Het ZOU kunnen als je een echte VERBLIJFStitel in China hebt-dus afh. van type visum. Met L=toerist kan je het wel vergeten.
Consul in Shang Hai of embassy in Beijing zijn dan de aangewezen plekken.
Je visum voor moedertje Rossye begint met een uitnodiging uit dat land-het gaat tamelijk anders als bij de meeste andere laden.
de beste expert die ik ken (en heb ontmoet) is mw. everbrite die op het forum van Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet alle vragen (east-europe branch) doet. LEES eerst heel nauwkeurig alle FAQ en info die er al is.
In het NL kan je een globaal overzicht vinden op rusreis.nl-maar dat is echt gericht op mensen die bij hun als toerist vanuit NL boeken.

Ik ben in 2006 met de Transmongolie express van China naar Europa teruggereisd. Omdat ik toen al ruim een half jaar in Azie was, heb ik noodgedwongen mijn visa in China moeten regelen. Volgens mij zijn de visumregels sindsdien niet veranderd (vraag dit voor de zekerheid na), dus geen probleem hoor!

Je moet echter wel rekening houden met wachttijden van een paar dagen. De Mongoolse ambassade in Beijing is vrij snel, zeker wanneer je extra betaalt voor een spoedvisum, maar de Russen zijn heel bureaucratisch en traag. Zorg ervoor dat je al bij de deur van de ambassade staat wanneer deze open gaat, want ze zijn alleen 's ochtends een paar uur open. En wanneer je niet aan de beurt bent voor sluitingstijd: jammer maar helaas, (soms) uren voor niks gewacht!

Zorg er bovendien voor dat je je papieren op orde hebt. Voor een Russisch visum wil men een uitnodiging voor het land zien, je hebt boekingen van je hotels alsmede je treinticket nodig, en ook kopieen van je (Nederlandse) verzekering.

de regels op zich zijn niet echt veel veranderd (deels wel-heeft met afspraken tussen de EU en Rusld te maken-idee is dat in het thuisland moet worden aangevraagd) maar hoe ze TOEGEPAST worden wel-en sinds de laatste 2 jaar schijnt Rusld enkel mensen die een langerdurende verblijfstitel voor China te hebben nog daar te willen helpen. Dat geldt zowel voor de embassy in Baijing als de consul in Shanghai.
In Hongkong daarentegen lijkt het de laatste tijd weer wat makkelijker om voor toeristen opdoorreis te regelen. Ooit was dat bvb PnomPenh in Cambodia-totdat de ambassadeur vertrok. Zo gaat dat nu eenmaal met Russky.
HKG is natuurlijk voor Gzhou veel korter bij-maar dan hangt het er weer vanaf of siets een multi-entry visum voor China heeft-anders vervalt het bij uitreis.

HA bedankt voor de reacties!

Ik heb, als het goed is, over 2 dagen mijn multi-entrance visum binnen voor een jaar. Heb alle papieren van de universiteit en gezondheidskliniek, dus ik voorzie geen problemen.

Wat voor verschil maakt dat verder?

Ik ben overigens in april een paar dagen in HongKong, is het vandaaruit ook te regelen?

dat maakt dan-met DIT type visum-geen verchil. De berichten van de laatste tijden waren steeds dat Rusld GEEN Visa verstrekt aan passerende toeirsten e.d.-enkel aan Chinezen en mensen met verblijfstitel in China.
Ja het is dan ok (omdat je onbeperkt mainland CN in+uit kan) mogelijk het in HKG te doen-maar omdat ze je pas voor de aanvraagperiode daar houden-moet je die tijd in HKG doorbrengen!
Alternatife is Sh-Hai/consul-dat is vanaf GZ veel verder weg-maar als je toch plannen had om wat tripjes te maken-wat let je dan?
en nogmaals: bereid je precies voor op hoe die procedure gaat-zoals reeds aangegeven. In het NL biedt de site van rusreis.nl die info-uitnodiging, etc. of anders visatorussia.com