Transfer luchthaven

Klopt het dat je vanaf de luchthaven niet met het openbaar vervoer in Havana kunt komen? >>>

vanaf vliegveld van Varadero kun je per bus of mini-bus rechtstreeks naar Havana. bus ca. 20cuc, minibus ca. 25cuc. Loop het luchthavengebouw uit naar de bussen, recht tegenover de uitgang en vraag maar aan een van de buschauffeurs welke bus naar Havana gaat.
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die je een taxi proberen in te praten met het verhaal dat er géén bussen (meer) naar Havana gaan.

Ik bedoelde vanaf de luchthaven Havanna.

Klopt, nooit geweest bij mijn weten… Is ook tegen de principes van de broertjes (geen goedkoop transport aanbieden, toerist moet veel geld uitgeven :biggrin:).

Met de taxi dus naar Havana, kost je in eerste instantie 30cuc (voor 20km. belachelijk) maar vaak kun je zakken naar 25cuc.
Hoe gaat dit in zijn werk. Als je uit de luchthaven komt staan ze je al aan te kijken en vragen of je een taxi wilt. Eigenlijk zonder antwoord te wachten fluiten ze de eerste taxi in de rij die dan aan komt rijden. Zie je er ´rijk´uit dan vragen ze 30cuc, heb je je spaans bij je dan kun je tot 25 zakken. Kun je heeeeel goed je mannetje staan dan is 20cuc ook te halen, maar bijna onmogelijk als je niet ´a lo cubano´ gewend bent.

Tussen 2 haakjes, vanuit Havana naar de luchthaven kun je makkelijk tot 15cuc onderhandelen, maar van luchthaven naar hotel kost je altijd meer.

Of wat je ook kan doen op de luchthaven… is tricky maar werkt vaak wel. Loop even naar boven (dus waar de mensen afgezet worden die Cuba verlaten). Daar staat bijna altijd wel een Lada die net een vrachtje heeft gelost en praat met de chauffeur (spaans is een pre). In dit geval kun je soms voor 15cuc van luchthaven naar Havana gebracht worden. Zo rijdt de chauffeur niet leeg terug naar de stad, maar hij moet voor die 15 cuc wel oom (soms tante) Agent omkopen want officieel mag hij niemand oppikken bij de luchthaven. Heb je een goeie oom of tante agent die meewerkt dan heb je geluk. Heb je dus een slechte agent (weet je snel genoeg), helaas dan is het beneden aanschuiven. Succes!

Afdingen werkt trouwens altijd beter in het laagseizoen dan hoogseizoen… geldt voor heel Cuba!

Hey kolbike: zijn er vanaf de luchthaven van Havana dan geen hotelbussen? Dat deed ik voorheen in Holguin vaak. Even kijken welke bussen naar Santiago rijden en daarmee meeliften. Werkt dat in Havana niet?

Bij de luchthaven staan alleen bussen die wachten op bijvoorbeeld mensen met voorafgemaakte reserveringen of groepen (in mijn geval). Er staan bij mijn weten geen bussen die je willekeurig kunt nemen en die een rondje langs de hotels rijden en je afzetten waar jij wilt.

De bussen die er staan zijn dus gereserveerd en je kunt natuurlijk vragen of je meemag maar daar zijn de chauffeurs niet altijd even enthousiast over. Ik heb het eens gedaan in Varadero door met zo`n bus naar Havana terug te reizen maar omdat die bussen vaak een gids, en/of reisbegeleider of een representante van de organisatie hebben moet je dus toestemming van deze mensen hebben. Daarbij weet de reisbegeleider ook dat de chauffeur dat alleen maar doet als hij er financieel iets mee opschiet (oftewel je betaald voor de lift aan de chauffeur, zwart in de pocket!) en dat kan ook tot wrijving leiden tussen die 2. Nadeel is ook dat de chauffeur eerst de groep afzet bij hun hotel en pas daarna jou afzet bij jouw hotel. Moet jouw hotel ook nog op de route liggen want je weet dat de chauffeurs ook qua kilometers niet veel kunnen smokkelen, zoniet dan wordt je zo dicht mogelijk afgezet bij je hotel maar kan het best zijn dat je dan alsnog 7 blokken moet lopen met je koffer omdat de chauffeur zogenaamd niet bij je hotel kan komen.

Dit is mijn ervaring die ene keer dat ik van Varadero naar Havana moest. In Havana ken ik inmiddels redelijk wat chauffeurs en het komt soms voor dat ik dus met een companero mee kan reizen naar de stad. Zoniet,dan via bovengenoemde methode.

Trouwens, een chauffeur aanspreken en uitleggen dat je mee wilt a la botella naar de stad is ook iets wat je niet elke Cuba reiziger kunt aanraden. Je moet zeker al enkele keren naar Cuba gereisd hebben om dit uitgelegd te krijgen en ook nog `s de chauffeur weten te overtuigen, en dat lukt echt niet bij je 1e Cuba bezoek.

Nou, ik heb het in Holguin dus wel eens gedaan, is inmiddels al wel weer lang geleden trouwens.

Ik bedoel dan inderdaad die bussen die andere mensen normaal gesproken van te reserveren. Toen die een keer niet vol zat en na overleg met de gids kon ik, tegen een kleine vergoeding, mee. Uiteraard brachten ze me niet naar de lokatie waar ik moest zijn, maar ben ik uitgestapt bij één van de hotels die op hun route lag (was super dicht bij mijn gastgezin, ideaal dus).

En ja, een beetje meer dan wat basis spaans is daar wel voor vereist.

Zou het niet mogelijk zijn om alleen zo’n transfer van te voren te regelen? Ik kan me voorstellen dat een agentschap daar niet op staat te springen, hoewel… Als een bus niet vol zit, zou dat op zich toch niet uit moeten maken… Hmz… Ben bang dat het zo niet in z’n werk gaat…

Liefs,
Carolina

Een transfer regelen via een agentschap kan wel, moet vantevoren gebeuren en gaat nogal eens fout hoor (heb dat vaak genoeg op de luchthaven gezien). Het kan dus wel via zo´n agentschap als bijvoorbeeld Cubatur of Havanatur, maar omdat wij dat niet rechtstreeks bij ze kunnen boeken moet dat via een tussenpersoon (reisbureau in NL bijvoorbeeld) die daar ook aan wil verdienen, betaal je uiteindelijk toch weer die 20cuc!

De chauffeurs en gidsen staan er niet altijd om te springen om toeristen mee te nemen in de bus. Ligt eraan hoe hun bui staan en of ze wat bij willen verdienen, maar ook de risico´s daarvoor willen lopen. Wat als de politie of een inspecteur van Transtur de bus aanhoudt en de ´hoja de ruta´ willen zien? Leuk voor de chauffeur om 10cuc bij te verdienen, maar om zijn baan kwijt te raken?