Wij zijn op zoek naar een Toyota Landcruiser HZJ78 of HZJ75 voor een overlandtrip van Nederland naar Zuidelijk Afrika of andersom (bij voorkeur “overland-ready”, maar dit is niet per se noodzakelijk).
Mocht je zo’n auto hebben en deze willen verkopen of ken je iemand die zo’n auto verkoopt, laat het ons dan weten!
Nogal een open deur, maar met name Marktplaats is een goede plek om een HZJ75/HZJ78 te vinden. Mobile.de heeft het grootste aanbod, maar wel veelal buitenlands:
Dat is dan ook het enige voordeel van een daktent, de ruimte. Je kunt breder liggen? Hoeveel ruimte heb je nodig om te liggen?
Daar gaattie:
Bij zandstorm of dagenlange regen: je zet van binnenuit je dak omhoog!
Je kunt staan! hoe heerlijk is het om je staand uit te kleden? Hoeveel privacy kun je hebben? Hoe nat wil je worden?
Je kunt in de auto koken. Je auto is nu meer dan een grot/ opslagruimte waarin je moet kruipen, maar een kampeer huisje waarin je rechtop kunt lopen! Vlonder omlaag en knorren maar. Ruimte zat voor 2 personen…
Over veiligheid gesproken…Hoe snel ben je bij je spullen igv daktent bij mogelijke indringers?
Ben het met luc eens, ik zou geen daktent nemen. Wel vanwege andere argumenten, het is namelijk vrij nutteloos: Ze zijn zwaar, bieden veel luchtweerstand, zijn erg duur, nemen al je plek op het dak in (dus minder ruimte voor andere spullen). Alleen een klein daktentje zet je snel op dus dan is het argument van veel ruimte weg (en een koepeltentje staat ook in een paar minuten). Het is erg handig als je echt tussen de wilde dieren staat zonder bescherming om je heen (maar hoe vaak is dat nou eigenlijk?). Verder heb ik persoonlijk nooit last gehad van insecten of slangen in/rond mijn koepeltentje dus dat is ook niet echt een reden om een daktent te nemen.
Eigenlijk is het alleen nuttig als je heel veel tussen wild in safariparken staat. Verder is het vooral show.
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Mijn daktent is 1.60 m breed en zo’n 2.40 m lang, en dat vind ik toch wel erg prettig voor 2 personen. Met een klapdak heb je het wel erg krap, zeker als je zelf wat groter bent en er - zoals ik - een heel jaar lang in West-, Oost-, Centraal- en Zuidelijk Afrika in moet slapen. En de daktent is in hooguit 2 minuten geheel opgezet. Overigens heb ik nog voldoende andere spullen op het dak en bovendien achterin ontzettend veel ruimte. Achterin kun je daarnaast ook gezellig zitten en zelfs slapen, de afwas doen, etc. Bovendien is een daktent ontzettend veilig; er is mij geen enkel incident bekend, terwijl men er wereldwijd toch al jaren van gebruik maakt. Mocht je een keer menen dat je ergens staat waar je direct weg wil kunnen rijden, dan slaap je gewoon in de auto in plaats van erop. Het is natuurlijk maar hoe avontuurlijk je bent…
Die snap ik niet helemaal: wat heeft praktisch nut met hoe avontuurlijk je bent te maken?
Een hefdak staat in 10 seconden: droog, afgesloten, hoge binnenruimte, van buiten amper zichtbaar, toegankelijk van binnenuit, groot laaddak, aerodynamisch, afsluitbaar, etc. etc. Praktisch! Goed, het kost wat meer, maar dat krijg je met wat mazzel zelfs terug in een lager belastingtarief voor je auto. Leg nog eens uit hoe dat minder avontuurlijk is?
Dat koepeltentje waar Martijn265 het over heeft, dat is misschien wel avontuurlijker.