Wij zijn twee meiden van 25 die graag een half jaartje willen gaan backpacken. We willen graag naar Zuid-Oost Azie en Australie toe.
Het idee is om te beginnen in India en dan overland via Thailand - Indonesie naar Australie te gaan. Als het kan willen we onderweg ook nog een zakcentje her en der bij verdienen om de kosten zo minimaal te houden.
Wie heeft er nog goede tips voor de route, op hoeveel kosten we ongeveer moeten rekenen, hoe het met werk zit (hoe dit het beste te regelen en is het realistisch) etc. etc.
En is het wel een haalbare route in +/- 6 maanden. We zitten verder niet aan een reisschema vast (willen zelf alles plannen in principe, niet via een reisorganisatie) dus een maandje meer of minder maakt niet uit.
Hoe zijn verder de ervaringen van andere meiden om toch ineens aan de andere kant van de wereld te zitten?
1.je kan niet overland van India naar Thailand (is hier, BKK). tenzij je via Nepal-Tibet/China en Laos wilt-met diverse andere problemen en-route qua visa etc.
2.alles kan-het kan ook in 6 wekies-dan blijf je gewoon wat korter in elk land. dat is het punt niet.
3.basiskennis die elkeen hoort te weten; met toerist status/entry MAG je niet werken-dat kan enkel in de EU (dat is 1 van de dingen die de EU ons heeft gebracht-ook dat schijnt vrijwel niemand te weten). het omgekeerde geldt ook-een Indier of Laotiaan mag ook niet komen werken in NL zonder heel veel papieren. de uitzondering is Australie-als je je dat WHV visum bezorgt-of dat voor 1-2 maandjes nou de moeite waard is-denk ik niet.
Bvb hier in Thaild ligt een heel leuk uurloon op 25 bt voor jongeren=55 sentjes. daar voel je je vast veel te goed voor?
4.maar eigenlijk vraag je zoiets als-schrijf ff een reisgids-en wel meteen.
Dus herhaal ik; LEES eerst eens-jullie route is totaal niet origineel en wordt door 95% van alle nieuwe plannenmakers bedacht. en ieder vraagt hetzelfde. gevolg is dat al die vragen eigenlijk al beantwoord zijn-scroll wat verder door, lees wat, koop een echt boek of leen het in de bieb.
(weet je-dat elke weer herhalend hetzelfde neerschrijven wordt na een tijdje knap saai-vervelend)
zoals bkkflyer ook al zegt is het niet mogenlijk om via myanmar (birma) overland naar thailand te reizen om myanmar toch te bezoeken zouden jullie eerst naar bangkok moeten vliegen om van hieruit naar myanmar te vliegen
ook is het inderdaad verboden om te werken in de meeste landen waar jullie naartoe gaan, zonder werkvergunning welke voor de meeste landen ook zeer moeilijk te verkrijgen is een uitzondering hierop is inderdaad australië dat een speciaal visum heeft voor tijdelijk werke
de kosten van je reis zijn ook niet makkelijk te voorspellen aangezien je geen informatie geeft over wat voor slaapgelegenheid jullie willen (simpel guesthouse/luxe hotel) maar ik ga er maar van uit dat het een guesthouse wordt tel dan voor india op z’n 15-20 euro per persoon per dag inclusief eten openbaar vervoer en enkele excursie/entree gelden
voor thailand, maleisië en indonesië tel z’n 25-35 euro per persoon per dag australië is behoorlijk duurder (ik kan hier geen inschatting van maken) maar hier mag je dan ook weer werken dus kan je hier de kosten drukken
in 6 maanden kan je behoorlijk veel reizen het kan echter ook zo zijn dat een bepaald land/streek jullie zo goed bevalt dat je daar een hele tijd wil/zal verblijven dus ja het is te doen in 6 maanden maar als je ergens blijft “hangen” zal je tijd te kort komen maar dat geeft helemaal niets blijf vooral flexibel zodat dit ook mogenlijk is zeker als je eventueel de tijd hebt om je reis te verlengen (financieel kan dit natuurlijk een probleem worden)
hou er vooral rekening mee dat je de juiste visa regelt, regel de meeste onderweg dit houdt je meer flexibel dus zorg voor het eerste visum en de juiste informatie over een visum aanvragen van het volgende land (staat veel informatie op de desbetreffende landen forums)
en zorg er voor dat je de juiste inentingen hebt voor vooral india zal je die toch nodig hebben
verder heel veel voorpret en later een hele leuke reis toegewenst
ik ben zelf ook naar deze route aant kijken (ondanks dat bkkflyer 'm blijkbaar niet origineel vindt). ik ben afgelopen jaar al in Thailand geweest, dus daar zou ik alleen een paar dingen bezoeken. Verder denk ik ook dat starten in Bangkok makkelijker zou zijn dan starten in India. Wanneer zijn jullie van plan te gaan?
Als dit jullie eerste verre reis wordt is het misschien wel een idee om het anders om te doen. Ik vind India nl. een geweldig land maar lijkt me bijzonder heftig om mee te beginnen. En het is het goedkoopste land, dus als je geld bijna op is kan je het nog net redden daar.
Thanks voor alle tips. We zijn nu aan het kijken om een ticket te boeken met op de heen- of terug weg een stop in India. Er is zoveel te zien dat je toch moet kiezen (of alles gaan zien natuurlijk). Qua werk zitten we alleen verder in Oz te kijken. In India werken, behalve wellicht wat vrijwillegers werk, is inderdaad niet echt haalbaar wat wel logisch is.
We wilden zo rond november weg, maar dat schuiven we nu misschien toch wel op omdat we horen dat nov - dec - jan niet de beste tijd is om Australie te bezoeken. Qua werk zal het denk ik vooral daar zoeken zijn. We hoeven er namelijk niet rijk van te worden, als het maar een zakcentje erbij is