Tickets Johannesburg en nu??

Hallo!

We zijn op dit moment de trotse bezitters van tickets naar Johannesburg (heen 28 mei en terug 12 juni). Maar nu??

Natuurlijk hebben we ons gewapend met de Lonely Planet en zijn we volop internet aan het afspeuren. De grote vragen zijn nu:

• Georganiseerd (last minute) of Onafhankelijk reizen;
  • Vooruitboeken of op de bonnefooi.

Het is allemaal redelijk kort dag, dus het wordt echt tijd om knopen door te hakken…

Wij zijn beiden redelijk bereisd en weten dus ook de voor en nadelen van de bovenstaande kwesties. Het grote nadeel van op de bonnefooi is alle tijd, die je kwijt bent aan het ter plekke uitzoeken. Verder willen we natuurlijk niet uit onwetendheid de echte mooie plekjes missen.
Aan de andere kant is het volledig vastleggen van de trip ook niet ideaal…

Onze ideale trip bestaat uit safari in een van de parken (Kruger?), waarna we doorreizen naar de kust om van het strand te genieten en evt te duiken. De ideale verdeling hierbij is 50/50…

Qua budget willen we ergens tussen exclusief en backpacken blijven :slight_smile: Luxe maar niet te gek dus…

Alle tips zijn welkom!!

Groetjes,

Patrick & Grete :wereld:.

Lekkere voorbereiding…

Twee weken is wel heel erg kort.

Kijk voor de div. parken op:
http://www.sanparks.org/

Voor Kruger park:
http://www.sanparks.org/parks/kruger/

Voor het forum over Kruger:
http://www.sanparks.org/forums/viewforum.php?f=67

Er is nog een speciaal prikbord over ZA:
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=467

Lees daar de div. vragen en antwoorden, zodat je beter voorbereid bent, Misschien zit daar iemand die op korte termijn een kant en klaar antwoord voor je heeft (reisbureau?)

Succes met al je voorbereidingen!

In de tijd die jullie hebben is Kruger Park en het strand van Mozambique prima te combineren. Op de bonnefooi kan zeker in deze tijd.

Autohuren, kampeerspullen erin en rijden maar!

Heb net klanten gehad die een dergelijke trip hebben gemaakt.

Gr. Hans Schoelink
www.come-along.nl

Ik heb ook even gekeken naar de tickets. Johannesburg is niet echt heel duur.

Wat zijn de kosten van het reizen ter plaatse oa de hotels etc.?

Hoi Patrick & Grete,

KLM aanbieding? :wink:

Ik heb zelf een paar jaartjes in Joburg gewoond. Fijne van joburg is dat het redelijk in het midden ligt en je wat tripjes kan maken, wat wij regelmatig deden in het weekend. Maar ik denk dat jullie meer op doorreis willen.
Wat betreft parken, je hebt er best veel, ook prive parken. Het meest voor de hand liggende is natuurlijk het krugerpark en je zal daar ook zeker de meeste van de big 5 tegenkomen en je prima vermaken met al het wildlife. 2 a 3 dagen is wel meer dan genoeg (vond ik iig)

Vanuit een van de uitgangen ben je binnen paar uur bij de grens van mozambique. Je kan dan zo doorreizen via Maputo naar de stranden. Hoe noordelijker hoe beter in principe. 4-wheel drive zeker aan te raden.
Je kan daar ook duiken.

Aan de andere kant van SA, moet je natuurlijk kaapstad bekijken. Kaap de goede hoop, tafelberg, wijnstreken, robben island en ander moois zijn zeker de moeite waard. Aan de eastern cape heb je ook een paar mooie gebieden. Ook hier in de buurt kan je duiken (witte haai).

Wij gingen vanuit joburg ook wel eens naar durban (6u rijden) (little india) via drakensberg. Heel mooi gebied. Vanuit daar kun je ook even lesotho in.

Opties genoeg dus, joburg zelf is voor de toerist wellicht niet zo interessant. Apartheid museum is een aanrader. Soweto tour. Als je de durf hebt, de Carlton towers (hoogste gebouw van afrika schijnt) in het centrum geeft een mooi gezicht over joburg. Maar ga niet onbegeleid, want het centrum is voor de average toeristen een no-go zone.
Voor (merken)shopping go to Sandton city.

Verder is criminaliteit een factor waar je rekening mee moet houden. Joburg is de hotspot wat dat betreft, maar je moet overal careful zijn uiteraard. Ga 's avonds niet over straat lopen, maar pak een taxi.

Verder deden wij bijna alles op de bonnefooi. Altijd de LP en een (gratis) boekje met hostels en b&b’s mee en ff bellen voor aankomst. Altijd was er ergens wel iets vrij. Private bedrooms (2p) zijn meestal van redelijk kwaliteit.

Zou zeker geen georganiseerde trip doen. Met goede reisboekje en LP red je het prima en ben je echt niet veel tijd aan kwijt. Kijk van te voren wat je ongeveer wil en plan een beetje globaal waar je heen wil. En de rest zie je terplekke. Je kan veel hostels en b&b’s van te voren boeken op de bekende sites als je wat meer zekerheid wil (10% aanbetaling vaak).

Hou er rekening mee dat de winter er aankomt in sa en aangezien joburg op hoogte ligt kan het daar in de avond best koud worden. Verder moet je even kijken hoe het zit met duiken in verband met de season, maar ik denk niet dat dat echt een probleem zal zijn.

Zuid-Afrika is echt een fantastisch mooi land om te zien en om te reizen. Ik wens jullie veel plezier en mocht je een paar indrukken willen zien van mijn tijd daar kijk s ff op http://www.pickupthepieces.org/joburg/pictures.html
Niet al mijn trips staan er op, maar het geeft een idee.

Remember, de LP is your best friend!
Als je meer info wilt of vragen hebt ofzo, just msg me!

grtz,
Daniel