Beste allen,
Komende zomer zijn wij van plan naar vladivostok te vliegen en in nader te bepalen etappes in vier weken met de trein terug te reizen. (dertigers, redelijk ervaren reizigers, altijd met ov)
Heeft iemand goede tips voor het kopen van een goed(koop) ticket naar vladivostok?
Enne… tips op de route zijn ook van harte welkom! We lezen natuurlijk de reisgidsen, maar persoonlijke ervaringen zijn altijd leuker! Waar hebben jullie goede ervaringen/ leuke plekken ontdekt/ dat ene bijzondere museumpje bezocht/ enz
?
Alvast bedankt!
Birgit
Ik ben inmiddels redelijk ervaren in het reizen per trein in de voormalige sovjet unie.
De goedkoopste treinkaartjes koop je gewoon op het station 1e, 2e of 3e klas
Als je niet zo goed bent in russisch kun je het volgende doen:
Schrijf de plaats en bestemming op een papiertje en de datum en toon deze aan de loketist(e), je krijgt vaak verschillende opties kwa tijd.
Bij Hotels ook vaak treinticket verkoop = duurder
Ik boek meestal vliegtickets bij cheaptickets.nl
probeer ook eens wat het kost vanaf Frankfurt, net gekeken voor Almaty en dat scheelt gewoon bijna 100 euro en een kortere tussenstop.
Voor een paar tientjes zit je vanaf Amsterdam CS op het vliegveld in Frankfurt, goedkoper dan een schipholtaxi vanaf Haarlem.
Zeker Irkutsk bezoeken en het Baikalmeer, zijsprongete maken naar mongolie misschien?
ekatrinenburg is de moeite waard en Moskou is natuurlijk ook de moeite waard.
Ga je door Belarus dan heb je daarvoor een apart visum nodig, anders wordt st Petersburg aandoen wellicht een interessante optie. als je via de baltische staten terug reist pas dan op dat je niet door kaliningrad gaat, tenzij je een multiple (zakelijk visum hebt)
Ja, die truc met het papiertje werkte in China ook 
We zijn inderdaad van plan om gewoon onderweg op het station het volgende ticket aan te schaffen. Hoe vol zal het zijn, midden zomer? Zouden we een ticket kunnen krijgen voor “morgen” of “overmorgen”?
We hebben de terugreis nog niet besloten, helemaal met de trein naar huis of vanaf de laatste bestemming (Moskou of St Petersburg) terugvliegen. In elk geval bedankt voor de tip mbt visa!
Een ticket een paar dagen van te voren kopen is wel verstandig, ik heb ook wel eens twee uur van tevoren een kaartje gekocht (Samara - Volgograd) en dat was ook geen probleem. Treinen zitten over het algemeen redelijk vol in de voormalige sovjetunie.
Als je wil kan ik nog wel een kopie van een treinkaartje mailen met uitlig waar je welke info kan vinden zoals plaats nummer, wagonnummer, treinnummer enzovoort. Altijd paspoort meenemen als je een kaartje gaat kopen, daar wordt om gevraagd.
Zeker st Petersburg bezoeken als dat in het reisplan past, de Hermitage is geweldig. Van daaruit terugvliegen is het voordeligste denk ik, je kan voor 100 euro al een ticket hebben. Je kan daar het Nevsky grand Hotel kiezen of Nevsky Hostel aan de overkant, dat ligt dichtbij de Hermitage (vanaf hostel 300m). Je kan van daaruit alle bezienswaardigheden lopend bereiken.
Nog een paar tips wat betreft de trein:
Aangezien je lang in de trein zit wil je ook wat eten en drinken, sharing food is een goede gewoonte van de Russen. Iedereen in de coupe legt het voedsel wat hij meegenomen heeft op tafel en alles wordt gedeeld (ook de vodka), hier kun je rekening mee houden als je gaat inkopen (je hoeft niet alles te delen). In de trein bevinden zich heetwaterboilers en die geven ook haast kokend water tenzij de kolen op is…, hier kun je dus zelf thee zetten en oploskoffie. Ook vriesdoog maaltijden en soepen zie je erg veel, op de perrons kom je soms hele markten tegen waar je allerlei spullen kan kopen. Soms bieden mensen ook warme maaltijden aan zoals gebakken aardappels en gebakken vis of vlees, verder wordt er veel fruit aangeboden en pakketjes kokmkommer/tomaat.
Vodka drinken tegen een Rus win je niet! de glazen worden automatisch gevuld steeds. De truuk van mij was om deze niet helemaal leeg te drinken zodat je iedere keer maar een half glas drinkt, zo bereik je dat de meeste vodka door de kelen van de russen gaat.
reis vooral ook eens 3e klas, dat is erg leuk en je hebt de meeste kans om kontakten te leggen.