Stroom op St Maarten.

Hallo,

Over 2 weken verhuizen mijn vriendin en ik voor onbepaalde tijd naar St Maarten. We nemen al onze (elektrische) spullen mee. Maar nu zit ik met een probleem: 110V <-> 220V.

Ik ben op zoek naar mensen die ook op St Maarten zijn gaan wonen en al hun Nederlandse 220 volt apparatuur hebben meegenomen.

• Wie heeft een tip hoe hier mee om te gaan?
  • Heb je een transformator gekocht?
  • Koop je die op het eiland of zijn ze in Nederland goedkoper?
  • En zet je die transformator dan in de stoppenkast zodat je hel huis direct 220V is, of heb je er bij ieder stopcontact 1 staan.
  • Of is het toch handiger alles te verkopen en ter plekke nieuw te kopen?

Groeten,

Maurice.

Hallo Maurice,

Je hebt voor elk stopcontact een transformator nodig en die zijn vrij kostbaar (tussen 80 - 110 ANG per stuk). Voor je lampen heb je geen transformatoren nodig, alleen gloeilampen van 110V.
Informeer bij je huisbaas hoeveel 220V er contacten er in je huis aanwezig zijn en beslis dan wat je mee MOET nemen. Je kunt ook bv. je cd-speler en andere kleine apparaten om beurten in de transformator doen, dus alleen als je die gaat gebruiken. Over het algemeen kun je hele betaalbare electronica op de Antillen aanschaffen.
Succes met de overtocht!

Dank voor je reactie. Nog een vraagje: hoe doe je dat dan met je wasmachine, wasdroger, stofzuiger, koffiezetapparaat en zo. Die apparaten hebben allen tussen 1500 en 3000 Watt. Kunnen die transformators van een paar tientjes dat aan?

Groeten,

Maurice.

Hallo,

Ja, je hebt verschillende types transformatoren met verschillende vermogen.
Mijn advies aan jullie, als je voor langere tijd weggaat – verkoop de grotere artikelen en koop op St.Maarten nieuwe spullen. Wij hebben alleen onze koelkast meegenomen. Daar zit een transformator bij. Voor de kleinere spullen (waterkoker, scheerapparaat e.d.) gebruiken we de 220Volt aansluitingen. Ik weet het niet 100% zeker, maar heb via-via gehoord dat je energie rekening hoger is als je transformatoren gebruikt. Misschien kan iemand anders hier meer over vertellen.
Groetjes.