Strand tent in Goa beginnen

Beste mensen,

Ik, als fanatiek Azie reiziger, ben zojuist terug gekomen uit India. Dit land facineerd mij enorm.

In Goa ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden die er zijn om een strandtent te openen. Deze zijn gelegen langs de lange kust in Goa, er zijn ook al wat Russen, Italieanen en Duitsers die dit doen, een strandtent runnen. Dit gaat altijd per seizoen van een half jaar.

Mij lijkt het nu een geweldige uitdaging om dit ook een half jaar te doen.

Mijn concrete vraag is nu eigenlijk of er mensen zijn die kennisen hebben die dit al gedaan hebben, of iemand die hier kennis van heeft cq weet waar deze kennis te halen valt? En dan eigenlijk vooral de wetten en regels van het land.

Ik hoop op wat informatie en jullie zijn vanaf oct.2010 allemaal welkom :teeth:

Groetjes Giovanni!

Help! Help!!

Niemand een klein idee’tje of kent iemand die hier al ervaring mee heeft?

Thanks!

Ja ik heb ervaring, wat wil je weten…

Chachaprem

Ik heb je al een berichtje gestuurd :slight_smile:

Thanks voor de reactie in ieder geval :smiley:

Beste ,

graag zou ik hier ook wat meer info over willen ontvangen want ik heb ook wel interesse

Mvg

Hallo,

Ik lees jou bericht en ook wij hebben hier interesse in,weet jij al wat meer wat jou mogelijkheden kunnen zijn daar?

groetjs mo

Ik heb tot nu toe nog niets ontvangen ik heb de indruk dat er niet veel mensen op het forum komen , ik ben al vele malen in India geweest ook in Goa maar over dit onderwerp weet ik niets , ik heb ze daar wel al zien staan…

Mvg

Gio,

Laat je weten als je je tent hebt, als ik nog is naar India ga kunnen we is komen kijken :slight_smile:

Groetjes

Voor niet Indiers is het bijna niet mogelijk een strandtentje te hebben in Goa.

groet Fary

Hoi,

Ben het wel met Fary eens. Denk er goed over na!
In Goa is het ook erg corrupt dus je zal ook veel “baksjis”
moeten betalen aan de lokale maffia daar! En bedenk ook dat
als je zaak een succes is dat je huur verdubbeld of verdrievoudigd
het jaar erop. Betaal je niet gaat er iemand uit Goa inzitten.
En als je het doet zal je er een Indiër bij moeten betrekken die je kan
vertrouwen! Je zal moeten huren want kopen zal nooit kunnen
daar er alleen Indiase mensen mogen kopen.
Ik denk dat je veel via kennissen zal moeten doen…
dus eerst proberen vrienden te maken en dan…
Ik ben zelf getrouwd met iemand uit India en hij/wij heeft
2 zaken daar (Tamil Nadu) Hij is zelf oa vanwege corruptie
weggegaan uit Kerala en Goa. Dus conclusie; Niet onmogelijk
maar let HEEL goed op waar je geld heen gaat en vertrouw
zeker niet iedereen (mooie praatjes te over daar!)
Succes met de onderneming!!

Groetjes,
Miss India.

Ik wil hier een hele grote waarschuwing plaatsen !!!

Voor niet-residentiele buitenlanders (Foreign Nationals) is het volgens de FEMA wet (Foreign Exchange Management Act) in India, totaal verboden om een eigendom te verwerven op eigen naam. Er zijn een paar uitzonderingen indien men van Indische oorsprong is zoals de PIO status en OCI heeft.

Er bestaat een hele grote verwarring wat betreft de definitie “resident” in India. Er zijn zelfs drie verschillende wettelijke definities: een volgens de FEMA, een andere volgens de Belastingswet en een volgens de Immigratie wet. En die definities zijn zeer dubbelzinnig. Er is zelfs een verschil tussen “resident” en “non-permanent” resident. De FEMA wet toepassing word gecontroleerd door de RBI (Reserve Bank Of India).
http://www.rbi.org.in/scripts/Fema.aspx
http://www.rbi.org.in/scripts/FAQView.aspx?Id=33

De laatste jaren is er heel wat commotie ontstaan vooral in Goa ivm vreemdelingen die op eigen naam een eigendom hebben. De grote verwarring is er gekomen deels en vooral door onwetendheid van de wet, maar ook veel door corruptie advocaten, boekhouders, bouwondernemers en van ambtenaren die o.a.vreemdlingen op een lange touristen visum van meer dan 180 dagen een zogenaamd residentie permit gaven.

Nu moet men heel goed weten dat een zelfs een toeristen visum met een geldigheid van meer dan 180 dagen je absuluut niet toelaat om meer dan 180 in 1 verblijf in India te blijven ! Men moet na 180d het land sowieso uit! Nu heeft men zelf de regel ingevoerd dat men dan twee maanden weg moet blijven voor terugkomst in India, wel te verstaan dat het visum dan nog geldig is…Dus een residentie permit voor een toerist op een touristen visa is per definitie onwettig !

http://www.indiamike.com/india/indian-visa-and-passport-questions-f9/change-to-tourist-visa-rules-re-multiple-entries-for-advice-and-experiences-only-please-t96729/113/#post1018679

“resident” zijn in India vlgs de FEMA betekend dat men minstens 180d in het voorgaande financiele jaar in India moest verblijven (kan dus niet voor een toerist!!!) én dat de duur van het verblijf “een vooraf niet definieerbaar karakter” moet hebben, dus dit is heel vaag en voor vele interpretatie vatbaar…En dat is waar men in Goa vele vreemdelingen op aanpakt met dramatische gevolgen…

Lees eens de hele forum op:
http://britishexpats.com/forum/showthread.php?t=435930&page=209

Wat nu wel legaal mogelijk is dat men een Indisch bedrijf opricht. In India zijn de investeringswetten heel sterk geliberalisserd de laatste twee jaren. Wat niet wil zeggen dat de administratie daaromtrent gemakkelijk is…maar het kan. In o.a. de toeristische sector krijgt men “automatische” toelating indien aan ALLE regels van de RBI werd beantwoord, dit is de “automatic route”:
http://www.rbi.org.in/scripts/BS_ViewMasterCirculars.aspx?Id=5788&Mode=0
laatste update van 1 juli 2010

Dit bedrijf (Company) kan ook opgericht worden door buitenlanders, zelfs niet residentieel. Pas op indien men wel in India is mag het niet op een toerist visa! Men moet een business visa hebben!
Indien men kiest voor een Private Limited Company (een soort BVBA) dan zijn er minstens twee directeuren nodig en dat kunnen diezelfde investeerders zijn. Dit kan dus terwijl men buiten India verblijft. Maar vergt veel administratieve rompslomp om zijn identiteit vanuit het buitenland te bewijzen. En dan moeten het nodige kapitaal (minstens 100.000 Indische Rupees) via de “legale kanalen” het land binnengebracht worden en dan in het bedrijf in aandelen worden omgezet. Dit allemaal gebeurd door een Chartered Accountant die officieel moet aangesteld worden. Maar om alles toch wat vlotter te kunnen laten verlopen is het beter om het bedrijf door twee Indiers te laten oprichten, maar dan speelt het vertrouwen hier een hele belangrijke rol, en dan komt men op uitnodiging van het bedrijf op een Business Visa naar India waarna men dan beslist om te investeren. Zaak is dus om eerst India op voorhand te leren kennen, het is een hele boeiende wereld maar ook een hele andere wereld dan de onze…

Als alles achter de rug is (en dat is het eigenlijk nooit) en dat kan tot zeker een jaar duren… kan met het kapitaal van het bedrijf een eigendom worden aangekocht. Men is dan technisch gezien niet de eigenaar van de eigendommen maar van het bedrijf zelf (dus aandeelhouder) en het bedrijf die per definitie Indisch is en dus ook permanent resident is de eigenlijke eigenaar. Dit alles is juridisch technisch essentieel.

Dit impliceert natuurlijk ook dat het bedrijf onderworpen is aan de Indische wetgeving en dat er een boekhouding moet gebeuren en ieder jaar de balans moet opgemaakt worden en indien er winst gemaakt wordt daarop eventueel ook belastingen… Er moeten dus wel inkomsten gerenegeerd worden die met uitgaven kunnen gebalanceerd worden, winst zelf hoeft niet.

In volgende stadia indien men naar India wil komen als investeerders en directeurs moet men een Business Visum aanvragen en dit is nu zeker beperkt tot een jaar indien men geluk heeft, bij velen is het zes maanden of zelfs soms korter…

http://www.indiamike.com/india/indian-visa-and-passport-questions-f9/business-visa-t76948/#post1017793

Dit zijn de grote lijnen en daar valt nog heel heel veel over te vertellen…Maar voorlopig laat ik het hierbij…

Groeten

1 like

Goede post! Thanks!!

Hallo,
ik weet niet of je nog steeds deze droom hebt, maar het enige advies dat ik je kan geven is dat je voor de echte informatie in GOA zelf moet zijn en het is allemaal inside-information. Het klopt inderdaad dat je geen stuk grond/land kan kopen als buitenlander, maar de meeste buitenlanders die daar iets opzetten (en jawel hoor, er zijn er genoeg!) komen er al jaren, kennen de lokale bevolking, de 'lokale’regels 'onderling; Het is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Er worden veel regels overschreden en de regering probeert daar nu langzaam een einde aan te maken door visa te controleren etc. Ik zeg het uit eigen ervaring, het is ECHT NIET MAKKELIJK, je moet dit willen…anders lukt het nooit en het brengt 100000 problemen met zich mee. maar nogmaals, mijn tip is: wil je dit, dan ga erheen en trek er een aantal jaar voor uit om de ins en outs te leren kennen. dan kan het zeker lukken!! Ga dan aan het begin van het seizoen (eind oktober, begin november) check stukken land die vrij staan en kijk hoe ver je kan komen, wie het verhuurt en wat de kosten zijn…etc etc etc etc

Veel groetjes
MAUD