Hey allemaal,
Ik ga volgend jaar in september (hoogstwaarschijnlijk) voor 5 maanden op stage in Nicaragua. De steden waar ik vooral zal verblijven zijn Granada en Masaya. Nu heb ik al het een en ander opgezocht over deze steden, maar ik zou graag wat ervaringsverhalen willen lezen. Wat zijn jullie ervaringen met Granada en Masaya? Hoe zijn de inwoners, het eten, de gewoontes? Ik ben van plan om een cursus Spaans te gaan volgen, maar ik heb ook gehoord dat werkelijk niemand in Nicaragua Engels spreekt. Is dit echt het geval? Zijn er dingen die ik écht moet weten over de inwoners/gewoontes van Nicaragua? Ik zou erg geholpen zijn met wat ervaringsverhalen! Alvast bedankt
¡Que bueno! Wat leuk dat je stage gaat lopen in Nicaragua!!! Ik heb een paar jaar geleden zelf ook een stage gelopen in Nicaragua en ik kan het je alleen maar van harte aanraden Nicaragua is een heel geschikt land om stage te lopen, erg veilig, heel gastvrije en vriendelijke mensen en een land wat behoefte heeft aan extra handen en uitwisseling van kennis en vaardigheden!
Na mijn stage heb ik nog een aantal jaar gewoond in Nicaragua en ik heb toen o.a. ook stages bemiddeld, dus ik weet ongeveer hoe je je voelt en welke vragen je hebt. Daarom wil ik je graag de volgende tips meegeven:
[ul]
[li]Bezoek de website van On-Stage Latijns Amerika voor uitgebreide info en tips over stage lopen in Nicaragua. Zij hebben een heel uitgebreid netwerk, goede contacten voor stageplaatsen, huisvesting, Spaanse lessen, etc. en bieden goede service. Contacteer hen gerust als je vragen hebt en ik kan hun ook van harte aanbevelen! Op hun website kun je ook een heleboel ervaringen lezen en filmpjes bekijken van studenten die stage hebben gelopen in Nicaragua.[/li][li]Als je basis tot nog geen Spaans spreekt, dan raad ik je aan om voor aanvang van je stage 4 weken (20 uur per week) een taalcursus te nemen. De ervaring is dat je in 4 weken een mooie basis legt om je te kunnen redden in het dagelijks leven. Op je stage zal dit in eerste instantie niet voldoende zijn, maar na 4 weken ben je wel in staat om aan je stage te beginnen en tijdens je stage zul je heel veel (met name vaktermen) bijleren. De meeste Nicaraguanen spreken geen Engels, maar sommige wel of gebrekkig.[/li][li]De keuze voor Granada of Masaya hangt van een aantal belangrijke factoren af: 1. Waar bevindt je stageplaats zich? Ben je bereid om daar naartoe te reizen vanuit Granada (20 min met bus en eventueel nog met taxi). 2. Wil je graag op een plek wonen onder de Nicaraguanen, die totaal gericht is op de Nicaraguaanse bevolking (denk aan restaurants, barretjes) of wil je graag op een plek wonen waar veel toeristen komen en waar veel diversiteit is qua voorzieningen? 3. Hoeveel geld wil je uitgeven aan woonkosten? Masaya is stukken goedkoper dan Granada. 4. Als laatste is de sfeer heel belangrijk, maar dat kun je zelf alleen ter plekke bepalen. Wij lieten studenten die stage liepen in Masaya ook altijd kiezen om te wonen in Granada of Masaya. De ervaring is dat de meeste studenten over het algemeen liever in Granada wonen dan Masaya en als ze in Masaya wonen dat ze dan met een aantal samenwonen. Regelmatig hadden we ook studenten die tijdens hun stage verhuisden. Dit kan jij natuurlijk ook doen, mocht je het je op een bepaalde plek niet meer bevallen, dan verhuis je gewoon.[/li][li]Er zijn zoveel tips en dingen die ik je zou kunnen vertellen, maar je moet het ook gewoon over je heen laten komen, meemaken en zelf ontdekken. Probeer je zo goed mogelijk voor te bereiden door je in te lezen over het land en de cultuur, door nu al Spaans te leren en door realistische verwachtingen te creëren. En ook heel belangrijk, zorg voor goede back-up op bestemming, zodat als er iets gebeurt -wat dat ook is- dat je bij iemand in Nicaragua terecht kan die je daadwerkelijk kan helpen.[/li][/ul]
Ik ben erg benieuwd bij welk bedrijf je gaat stagelopen en wat voorn werkzaamheden je gaat doen. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust op het forum!
Bedankt voor je antwoord! Ik heb ondertussen als contact met On Stage. Ik moet alleen nog een hele hoop regelen voordat zeker is of ik wel mag gaan, zoals een motivatiebrief schrijven. De stageplaats die ik op het oog heb bevind zich in Masaya, namelijk het ziekenhuis. Daar zou ik als diëtiste onder andere consulten met patiënten gaan houden en voorlichtingen over goede voeding geven. Ik heb me ook al iets ingelezen over Nicaragua en de steden, maar ik denk dat ik ook veel kan leren van ervaringsverhalen, in plaats van informatie van bijvoorbeeld Wikipedia In ieder geval bedankt voor je antwoord, ik vind het fijn om te horen dat het land je zo is bevallen dat je er een tijd hebt gewoond! Dat geeft mij een gerust gevoel. Heb je misschien nog tips voor de cursus Spaans? Waar ik die zou kunnen volgen (het liefst zo goedkoop mogelijk, ik blijf een student ;))
Groetjes
Ik loop momenteel stage via onstage en kan het grotendeels aanbevelen. Sowieso voor de eerste maand(en) zal ik huisvesting via onstage regelen en dan uit voorkeur in een gastgezin omdat je hier het snelst Spaans leert. Wil je goed eten en een leuk gezin, geef je voorkeur voor Bertilda. Vandaar uit kun je wel zelf op zoek naar een nieuwe leefplek.
Verder kan ik de Spaanse school van OnStage zeker aanbevelen, een van de betere scholen in Granada wat ik heb vernomen en ik heb er veel geleerd. In de middag volgt er altijd een leuke activiteit wat varieert van een boottocht langs de Isletas tot een bezoekje aan een farmers familie op de Mombacho (vulkaan bij Granada).
Mocht je nog verdere vragen hebben, laat me maar weten
Wat fijn om te horen dat OnStage een goede organisatie is, dat stelt me erg gerust :). Ik begrijp dat je de eerste weken bij een gastgezin hebt gewoond, maar woon je nu dus ergens anders? En is het makkelijk om zelf een leefplek te vinden daar? Ik heb namelijk ook gehoord dat je via OnStage in een huis kunt wonen met andere stagiaires, kan dat? De Spaanse school van OnStage klinkt wel erg leuk, gezien de uitstapjes. Maar is het ook niet handig dat je, voordat je naar Nicaragua gaat, al de basis van het Spaans kent? Voor zo ver ik weet spreekt daar bijna niemand Engels…
Het is aan te raden om tijdens je Spaanse taalcursus bij een gastgezin te wonen, zodat je je Spaans kunt oefenen, de lokale cultuur kunt leren kennen, etc. Bij On-Stage kun je ook aangeven of je alleen of met iemand anders in een gastgezin wilt wonen. Tijdens je stage is het aan te raden om in een studentenhuis te wonen, i.v.m. zelfstandigheid, toegang tot internet, je eigen eten koken, etc. Ook erg gezellig om met mede studenten te wonen en ervaringen te delen!
Ook is het altijd aan te raden om nu al te beginnen met het leren en oefenen van Spaans, hoe meer je weet hoe beter. Bijna niemand spreekt Engels in Nicaragua, hoewel in de toeristische plekken sommige Nicaraguanen wel basis Engels kunnen en soms heb je ook bij stagebedrijven dat ze basis Engels spreken en in sommige gevallen goed Engels. In het ziekenhuis van Masaya weet ik dat er mensen zijn die Engels spreken, maar het ligt ook aan welke afdeling je gaat werken. Maar dit is alleen handig bijv. i.v.m. beoordelingen of vragen, overdag tijdens je stage moet je moet gewoon Spaans spreken met je collega’s en patiënten. Maar je zult zien dat dat best snel gaat als je daar eenmaal bent. Met name tijdens een taalcursus ter plekke leer je heel veel en heel snel, dus dat zou ik zeker weten doen. En ja, de school waarmee On-Stage werkt is ook echt de leukste Spaanse school van Granada