Ik wil heel graag stage lopen in Toronto of Ottawa, Canada. Alleen het is zo lastig om een stageplek te vinden vanuit Nederland. Kent iemand misschien een commerciele bedrijf die op zoek is naar een stagair of een website voor beschikbare stages in Canada?
Ik heb twee jaar geleden een half jaar stage gelopen in Toronto. Ik heb de stage gevonden via een docent van mij. Ik raad je aan eerst met de stagecoordinator te spreken bij jou op je opleiding. Hij of zij heeft misschien zelf een bestand van bedrijven waar al studenten zijn geweest. Mocht dat niets opleveren dan kun je docenten benaderen in het vakgebied waarin je geinteresseerd bent, en waarvan je het vermoeden hebt dat ze internationale contacten hebben.
Mocht je een behoorlijk gangbare of algemene opleiding volgen, dan zou het ook nog kunnen zijn dat er vacatures staan op websites. Je zou ook bij Nederlandse multinationals kunnen kijken.
Hou er wel rekening mee dat het regelen van een stage veel tijd kost. Het duurde bij mij bijna een jaar voordat alles in kannen en kruiken was. Het was het overigens wel waard.
Ja, het is lastig om een stageplek te vinden in Canada. Ik wil namelijk ook stagelopen in Toronto, omdat mijn tante daar woont. Die kan mij verder niet helpen met het vinden van een stageplek. Ze heeft me wel een website gegeven waar bedrijven vacatures plaatsen en af en toe internship aanbiedingen. Tot nu toe heb ik er weinig aan gehad.
Een docent van mij heeft contact met iemand in Ottawa en daar heb ik ook contact mee, maar deze is nu op vakantie. Daar kom ik nu ook niet veel verder mee.
Ohja, ik doe de opleiding Facility management. Speciefieke stages in die richting vinden, zal ik niet lukken maar ik probeer het wel. De stagebureau op school kan weinig voor me doen, want er zijn weinig tot geen studenten van mijn opleiding die in het buitenland stage lopen.
Weet jij misschien op welke website ik een overzicht kan vinden van de commerciƫle bedrijven in Toronto zodat ik een open sollicitatie aan ze kan opsturen?
Shami, dat is inderdaad lastig. Een website met een overzicht van alle bedrijven weet ik niet, behalve uiteraard de gouden gids. zijn er in jouw branche misschien grote bedrijven actief die zowel hier als in canada actief zijn?
Open sollicitaties leveren vaak weinig op als je de brief niet personaliseerd. Mijn ervaring is dat het beter is enkele bedrijven aan te schrijven waar je veel vanaf weet (inclusief contactpersoon), dan dat je ad random een bulk bedrijven gaat aanschrijven. Je kunt ook telefonisch informeren als er op de webiste niets te vinden is. via skype kost het bellen naar vaste nummers een paar cent per minuut.
wat wel een handige webiste is, is Craigslist. dit is een soort van kruising tussen Startpagina en Marktplaats. Voor zo ongeveer elke Noord-Amerikaanse grote stad is er wel een craigslist te vinden. Even googlen op craigslist + toronto dan vind je m wel. Ik weet niet of ze daar ook werk aanbieden hoor, maar zeker als je daar zit is het een handige website.
Mag ik vragen waar je stage hebt gelopen in Toronto? Voor welk bedrijf en wat heb je toen gedaan? Is het misschien mogelijk om daar ook stage te lopen? Dat zou heel fijn zijn, als het mogelijk is.
De naam is Lord Cultural Resources, het is de marktleider op het gebied van museumplanning. je opleiding zou alleen wel aan moeten sluiten neem ik aan. Mag ik vragen wat je opleiding is en in welk jaar? Op hun website kun je meer informatie vinden over stages. hou er wel rekening mee dat ze normaal gesproken stagiairs hebben die hun master op universitair niveau al hebben afgerond en op zoek zijn naar werkervaring in de culturele sector. het is namelijk niet erg gebruikelijk om een stage tijdens de opleiding te doen. het is echt een werkervaring plek, maar je moet niet verwachten dat je tijd krijgt om onderzoek te doen of een afstudeerproject te doen. Hoewel de stage erg leerzaam was voor mij, was het bovenstaande wel lastig af en toe. ik weet wel dat ze af en toe ook marketing stagiairs vragen.