Stadscentrum van Angra do Heroísmo op de Azoren op Werelderfgoedlijst

Wist je dat het stadscentrum van Angra do Heroísmo op de Azoren op de werelderfgoedlijst staat? De naam van deze stad betekent “Baai van de heldenmoed”, en slaat op de strijd die de bewoners van de Azoren hebben gevoerd tegen het leger van Miguel, de koning van Portugal in 1828.

Het is mij opgevallen, dat in het centrum van Angra do Heroïsmo een autorijk en een autoarm gedeelte is, onderling begrensd door een kasteelruïne. Ik ben 2 keer in Angra geweest. De 1e keer logeerde ik in het autoarme deel. Je kon er prettig slenteren langs de kade en door oude straatjes en ook lekker ergens op een terrasje zitten. Dat is een mooi stadsgedeelte. De 2e keer logeerde ik er niet, maar was daar op doorreis van Graciosa naar Santa Maria. Ik ging met een taxi van Lajes naar Angra. Ik wilde daar heen, omdat aan mijn filmcamera wat mankeerde en daarvoor een zaak wilde bezoeken. Ik kwam terecht in een stadsdeel dat op een oud centrum leek, maar wel met druk autoverkeer. Ik herkende niets van het mooie Angra van mijn 1e bezoek. Maar ik had nog wat tijd over, zodat ik op zoek kon naar het mooie Angra. Ik ging bij zee staan en zag ergens een ruïne van een kasteel. Ik dacht, daar op af. Daar aangekomen kon ik verder kijken. En warempel, aan de andere kant van de ruïne doemde het mooie stadsgedeelte op. Daar ging ik naar toe. Dat was een prettig weerzien. Daar nam ik ook een taxi terug naar het vliegveld bij Lajes.

Welke stadsgedeelten staan op de Werelderfgoedlijst van Unesco?