Op het eiland Hawaii liggen ook twee grote vulkanen: de Mauna Kea van 4205 meter hoog, en de Mauna Loa van 4170 meter. Eigenlijk is de Mauna Kea de hoogste berg op aarde. Gemeten vanaf de zeebodem heeft deze vulkaan namelijk de gigantische hoogte van zo’n tien kilometer, en is daarmee hoger dan de Mount Everest. Meer dan de helft van Mauna Kea ligt dus onder zeeniveau. Op de zeebodem heeft de voet van Mauna Kea een doorsnede van meer dan 100 kilometer.
3x helaas. Deze vulkaan is ook hoger dan de Mount Everest.
De Chimborazo in Ecuador?
De Chimborazo is een dode vulkaan in het Andesgebergte. De Chimborazo ligt ongeveer 200 kilometer ten zuiden van de evenaar. Door zijn locatie op de aardbol is de vulkaan de hoogste berg gemeten vanuit de kern van de Aarde (6384 kilometer). Echter doordat bergen worden gemeten vanaf zeeniveau op aarde, wordt de Mount Everest (8850 meter) beschouwd als hoogste berg op aarde. De diameter van de aarde is het grootst rond de evenaar, doordat de Aarde een ietwat afgeplatte bolvorm heeft. Aangezien de Chimborazo vlakbij de evenaar ligt, kan hij het “hoogste” punt op Aarde zijn.
De Chimborazo is de hoogste vulkaan van Ecuador en heeft een hoogte van 6310 meter. De Chimborazo en de Cotopaxi worden ook wel de “besneeuwde Andesreuzen” genoemd omdat er eeuwige sneeuw op hun toppen ligt.
Aconcagua, een vulkaan in het Andesgebergte van Argentinië, steekt 6980 meter uit boven de zee.
Het moet volgens mij gewoon “Big Island” van Hawaii zelf zijn. Deze is bij mijn weten van voet tot top hoger dan de Mount Everest. Heb nog pas op DC of NGC gezien dacht ik…
world’s highest volcano, Ojos del Salado in Chile,
The Olympus Mons op Mars ?
It is a circular structure about 550 km in diameter (This single volcano would span across the entire Hawaiian island chain). It rises about 25 km from the surrounding plain. Such a vertical relief is greater than the distance from the top of the Himalayas to the bottom of the Mariana Trench, which is only about 22 km.
@ngel heeft het weer goed… next question…
De Score :
*Marifran…13 *
Maredaro…9
@ngel…7
MON13K…5
Roberts…5
Beste_Danielle…4
Besmile…4
Alexander76…4
[FONT=Arial]GGH…3
[FONT=Arial]Michiel…2
Davenuman…2
Carolina…2
Ivette…2
Xenomania…2
Bloem…2
Kaylo…2
Strax…1[/FONT][/FONT]
Ha, leuk. Ik had nl. al een leuke (niet al te moeilijke) nieuwe vraag:
Op deze wereld bestaat een berg die, als je de naam vertaalt, “vissenstaart” heet.
Hoe heet deze berg in de originele taal, waar is hij onderdeel van en waar ligt hij?
Ik wens jullie veel succes ![]()
Die was easy met google
*
Machapuchare (de “vissenstaart”) is een indrukwekkende berg in de Annapurna-bergketen in het midden van Nepal*
Hmmmz, ik was vergeten te controleren hoe makkelijk hij met google op te sporen was. Ik had hem nl. via een andere weg :paranoid:
Maar goed: weer een punt erbij voor jou en mag jij je hoofd weer breken over iets dat niet te beantwoorden is :dope:
*De Score :
Marifran…13 *
Maredaro…9
@ngel…7
MON13K…5
Roberts…5
Beste_Danielle…4
Besmile…4
[SIZE=3]Alexander76…4[/SIZE]
***[SIZE=3]GGH…4
***[FONT=Arial]Michiel…2
Davenuman…2
Carolina…2
Ivette…2
Xenomania…2
Bloem…2
Kaylo…2
Strax…1
[/SIZE][/FONT]
Ik heb weer een mooie gevonden. Volgens mij niet gelijk te googlen…
In deze stad sluit men op bepaalde feestdag(en) de weg af om op een speciale manier naar de kerk te gaan. Welke stad is dit en hoe gaat men dan naar de kerk?
Is het in Nederland?
Nee, niet in Nederland
Spanje?
Nope, iets verder weg.
Europa?
Veel verder weg. Het is wel een eindje vliegen
Taxco, Mexico?
Manilla, Fillipijnen?