Spaanse zorg en verzekering

Hoi allemaal!

Over een week of 6 verhuis ik naar Granada, want ik heb daar een baan gevonden. Omdat ik diabetes heb vergt het voor mij wat extra voorbereiding op het gebied van zorg en verzekeringen in Spanje. Op de website van Seguridad Social kan ik niets vinden over voorwaarden en vergoedingen m.b.t. diabetes. Ik begrijp dat het in Spanje regionaal geregeld is en dat ik bij de Seguridad Social in Granada moet zijn. Nu kan ik hier nergens een telefoonnummer of e-mailadres vinden van deze instantie.

Daarom hoop ik dat jullie wat vragen van mij kunnen beantwoorden. Ten eerste: hoe kom ik in contact met Seguridad Social?

Ten tweede: hoe is de publieke zorg (particulier valt sowieso af door m’n diabetes) in Spanje geregeld m.b.t. diabetes? Ik heb een hoop spullen nodig, zoals insuline, insulinepomp, infuussetjes, reservoirs, meetapparaat, stripjes om te meten, etc. In Nederland krijg ik dit alles vergoed, zal dat ook zo in Spanje zijn? En wat zou ik dan ongeveer dezelfde materialen krijgen als ik in Nederland heb? Misschien zitten er wat mensen op dit forum die ook diabetes hebben en me hier iets over kunnen vertellen?

Of zou ik nog steeds mijn spullen in Nederland kunnen bestellen? Dan heb ik namelijk hetzelfde merk en hoef ik niet over te schakelen op nieuwe spullen. Verder zou ik heel graag bij het Nederlandse ziekenhuis in behandeling willen blijven. Zo kan ik via mail en telefonisch contact nog steeds consulten krijgen, en als ik op vakantie naar Nederland ga kan ik een keertje langskomen om mijn bloed te onderzoeken.

Ik vraag mij af of dit allemaal mogelijk is. En of jullie hier iets over kunnen zeggen, of mij kunnen helpen om met de juiste personen in contact te komen die hier wel meer over weet. Alvast bedankt voor de reacties!

Hallo Esther,

Vraag 1
Ik woon wel niet in Andalucia maar in de Comunidad Valencia maar in internet kan je heel veel informatie krijgen en ook het adres van de Seguridad Social, klik op Seguridad Social: Oficinas de la Seguridad Social en je hebt het adres:
C/ Gran Vía de Colón, 23
18001 GRANADA(GRANADA )
Teléfono(s): 958241214
Nº de Fax: 958241231

Vragen 2/3
Ik heb geen ervaring met diabetes maar wel met de Seguridad Social algemeen in onze deelstaat en die is uitstekend; het helpt wel als je de Spaanse taal beheerst want hierdoor ontstaat (soms) soms miscommunicatie tussen de arts en patiënt.
Welke voorzieningen je krijgt en hoe groot je eigen bijdrage is, is afhankelijk in welke deelstaat je woont en daar kan ik je dus weinig over vertellen maar kijk op deze site van de Junta Andalucia: Temas: Tu salud - Junta de Andalucía

Succes,
Steef