Morgen en vrijdag treedt een smogalarm in werking, meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). Op een aantal snel- en ringwegen in Vlaanderen en Wallonië zal daardoor een snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur gelden.
De maatregel gaat morgenochtend in. De bestuurders moeten hun snelheid aanpassen van zodra verkeersborden met de boodschap “90 km/u SMOG” dat aangeven.
Op welke snelwegen in Vlaanderen de snelheidsbeperking geldt, kan worden nagegaan op de website van het Vlaams Verkeerscentrum.
Ook in het Waalse gewest wordt de snelheid op bepaalde delen van de snelwegen tot 90 km/u beperkt. In de Brusselse binnenstad zal er morgen en vrijdag een snelheidsbeperking tot 50 km/u gelden op plaatsen waar normaal met 70 km/u mag worden gereden. Er zullen in het hoofdstedelijk gewest ook extra snelheidscontroles plaatsvinden.
Ircel ging tot die maatregel over vanwege de hoge concentratie fijn stof (PM10) in de lucht. Er worden vandaag in de drie gewesten gemiddelde concentraties van meer dan 70 microgam per kubieke meter verwacht. De kans is groot dat die limiet ook morgen en vrijdag wordt overschreden. Voor zaterdag is de situatie nog onzeker, maar zondag verwacht Ircel wel een gevoelige verbetering van de luchtkwaliteit.
Bron:.hln.be,: belga.be, De Standaard
Mag eigenlijk niet, en ik ben/wordt een deel van het probleem, maar ik hoop dat het alarm er maandag nog is. Dan heb ik mijn rijexamen namelijk
Je hebt van die lastige wegen in hartje Brussel waar je voor een paar honderd meter van 50 naar 70 moet en dan weer terug. En er zijn zat idioten die menen op het 70km/u moment over de weg te moeten slingeren om gauw nog even 3 auto’s in te halen…voor het stoplicht.
Anyways, stressmomentje voor een beginnende chauffeur.
Hier in het Jubelpark zag ik vanavond nog zat mensen een rondje om het park rennen. Op een normale dag al een slecht idee, maar nu is het bijna zelfmoord. In Azie hebben de mensen geen probleem om een mondkapje tegen de smog te dragen (of uit beleefdheid omdat ze verkouden zijn). Apart dat dat hier nog niet zo ingeburgerd is. Alleen wat Japanse toeristen zie je er af en toe mee rondlopen op de Grote Markt.
Ik hou mijn ramen voorlopig nog even dicht 's nachts. Of ik moet even naar Nederland toe, daar schijnt dit geen reden tot alarm te zijn. Wat is nu waar/verstandig?
Volgens de Vlaamse Milieumaatschappij heeft het smogalarm wel degelijk een gunstige invloed op de gezondheid!
Ze zeggen dat de snelheidsbeperkingen de luchtvervuiling niet zal oplossen ,maar ze verminderen wel de klachten van mensen die met ademhalingsproblemen zitten.
Ook zijn er nog snelheidscontroles gedurende het smogalarm,volgens de laatste stand zijn er al meer dan 1950 wagens geflitst.
Das goed voor de clubkas van de Belgische regering,kunnen ze weeral snoepreisjes maken naar verre oorden.
Geen 90 km/u meer op de snelwegen
Omstreeks 6 uur zaterdagmorgen werd het smogalarm in ons land afgeblazen. Dat betekent dat de snelheidsbeperking van 90 km/u die sinds donderdagochtend op veel autosnelwegen gold, wordt opgeheven.
Het smogalarm werd ingeroepen omdat er een piek van fijn stof in de lucht gemeten was.
De voorbije twee dagen werden ruim 9.292 automobilisten betrapt op overdreven snelheid.