Dag allemaal,
Heeft iemand van jullie ervaring met de slaaptrein van Vientiane (of Nong Khai) naar Bangkok? Kan je je ticket best vroeg op voorhand boeken of is het ook mogelijk om dit tijdens onze reis door Laos te doen? We reizen in de periode maart - april.
Groetjes,
Pelcelis
Beste Pelcelis,
slaaptrein vanuit Vientiane kan je heel goed ter plaatse reserveren. Ik ben net terug (vorige week teruggekomen) uit Thailand en Laos en heb het ticket voor de slaaptrein 1 dag van te voren geboekt. Om Nong Khai te bereiken zijn er meerdere opties. Ik heb een dag van te voren geboekt inclusief vervoer naar station Vientiane en treinticket vanuit Vientiane (had ook ter plaatse voor 20-25 baht geregeld kunnen worden).
Veel plezier!
Dag Rik,
Bedankt voor je reactie! Heel erg goed om weten. Kan je me misschien ook zeggen hoe laat deze nachttrein precies vertrekt? Oorspronkelijk hadden we namelijk het plan om van Luang Prabang naar Vientiane door te reizen om daar de nachttrein in Nong Khai te nemen richting Bangkok, maar ik vrees dat we die ochtend dan wel erg vroeg moeten vertrekken, gezien ik dacht dat de trein reeds rond 17u vertrok. Dat halen we wellicht niet, dus zullen we voordien ergens tussen Luang Prabang en Vientiane een tussenstop moeten maken.
Groetjes!
Hey Pelcelis,
De trein vanuit Vientiane vertrekt om 17.20 uur. Deze trein sluit aan op de slaaptrein naar Bangkok. Let er wel op dat station Vientiane (tegen de grens aan) een 25 km buiten Vientiane ligt en je daar ook moet komen. Ik werd om half 4 als laatste opgehaald in Vientiane en zijn toen rechtstreeks naar het station gegaan. Uiteindelijk half uurtje over gehad op het station van Vientiane, omdat je daar ook nog eens door de douane van Laos heen moet en dat gaat op zijn Laos tempo!
Om vanuit Luang Prabang de nachttrein te halen is heel erg moeilijk. Van Luang Prabang naar Vang Vieng (halverwege LP en Vientiane) is het 7 uur reizen met de bus (heel erg heuvelachtig en bochtig) en vanuit Vang Vieng is het een uurtje of 4. Totaal dus iets van 11 uur dat je nodig hebt. Eerste bus vertrok volgens mij uit LP om een uurtje of 7. Met een minibusje is het wat sneller, maar niet substantieel. Ook gaan er nog regelmatig bussen en minibusjes halverwege de reis kapot, waardoor de reis langer duurt dan gepland. Het is en blijft Laos!
Groetjes!
Bedankt, Rik! We houden je info in ons achterhoofd. Het zal dus wellicht een tussenstop worden ergens tussen LP en Vientiane 
Deze vraag is vorige week ook gesteld. Dus zoek de uitgebreiden antwoorden even op in het Thailand forum of het Laos forum.
Hier vind je alle info die je mogelijkerwijs nodig kunt hebben, over prijzen, tijden etc:
http://tinyurl.com/dxl2ha8
inclusief foto’s en filmpjes van hoe die bedjes eruit zien.