De knoop is doorgehakt. We rijden langs de autosnelweg naar Canet-Plage, gelukkig maar. Nu had ik nog een andere vraag. We zouden de rit graag in 2 stukken doen, dus met een slaapplaats ergens ongeveer halverwege omdat we met een baby reizen en ik vind dat zo’n lange rit veel te zwaar is anders. Nu vroeg ik me af of iemand een goed hotel weet ergens halverwege. Het mag gerust in een dorpje in de buurt van de autosnelweg zijn. Ik vroeg me ook af omdat we op een zondagmorgend vertrekken en maandag het 2de stuk rijden, of het zondags misschien minder druk is en we misschien een groter stuk kunnen rijden zondags dan 's maandags dat het misschien beter is iets verder dan halverwege een hotel te boeken. Iemand suggesties?
-Via G.D.Luxemburg?
De stopplaatsen (met tankstation e.d) langs de snelwegen in Frankrijk zijn uitgerust met Toiletten en faciliteiten om de baby te verschonen. Er is altijd een cafetaria of self-service restaurant.
Via Luxemburg van Antw.- Canet Plage +/- 1230km. Tot Nuits-Saint-Georges 600 km, Beaune 620km , Macon 700km, Chalon-sur-Saone enz… . Op de hiervoor vermelde plaatsen is er telkens wel een Campanile en/of Ibis. Ook te Tournus zijn er enkele hotels.
Naar het Zuiden en moeten we doorheen Lyon dan rijden we de 1ste dag steeds tot voorbij Lyon om eventueel fileleed op dag 2 te mijden. Met een baby zijn er bijkomende elementen die het reisgedrag bepalen en is rijden tot voorbij Lyon wellicht geen optie. Vienne 800 km, Saint Rambert d’Albon 825 km, Valence …
Hotels:
Campanile en Ibis** Hotels hebben een goed basiscomfort als overnachtingshotel op doorreis. De Ibis-keten heeft een ISO-kwaliteitslabel. Zowel Campanile als Ibis liggen in de nabijheid van op- en afritten vd snelweg (globaal een goede geluidsisolatie en altijd met parking). Deze die in het centrum ve stad gesitueerd zijn hebben meestal een betalend ondergrondse parking vh hotel ofwel openbaar buurtparkeren: staat telkens vermeld op de info-pagina vh betreffende hotel.
Inrichting (moderner) en Ontbijtbuffet verkies ik Ibis tov Campanile. Campanile heeft dan wel een waterkoker voor thée of koffiezetmogelijkheid op de kamer (zelf water voorzien). Bij Ibis zijn het meestal omheinde en 's avonds afgesloten parkeerterreinen. Vraag een kamer op het gelijkvloers Campanile en Ibis : meestal geen lift (=gelijkvloers en 1 verdieping), behalve als ze in stad gelegen zijn: wel lift. Babybedjes, babystoeltje, e.d. behoort m.i. toch tot de standaard van om het even welk hotel. Wil je zekerheid kan je even telefon. ook al heb je gereserveerd via Internet.
Wil je meer comfort en kwaliteit kijk dan eens naar Mercure Hotels en Novotel ook wel makkelijk te bereiken vanaf de snelweg.
-
Ibis Hotelketen, Mercure Hotels en Novotel behoren tot de Accorgroup die veelvuldig aanwezig is in heel Frankrijk. De Campanile Hotels zijn er evenwel ook talrijk.
-
Alle hotelketens die behoren tot de Accorgroup kunnen via deze link geraadpleegd en geboekt worden :
Welkom bij ALL - Accor Live Limitless -
Campanile Hotels : http://www.campanile.com/hotel/nl/index.aspx
-
Ibis Hotels : Select your location and language below
-
Mercure Hotels : Select your location and language below
Vrachtverkeer op Franse snelwegen op zondag:
uittreksel:
…
Voor vrachtverkeer over 7,5 ton geldt in Frankrijk een landelijk rijverbod op zon- en feestdagen van 22.00 uur de avond ervoor tot 22.00 uur op de zondag of de betreffende feestdag.
In de zomerperiode tussen begin juli en de tweede week van augustus gelden landelijke rijverboden van 07.00 tot 19.00 uur op zaterdagen en van 00:00 en 22.00 uur op zondagen. In die tussenliggende periode van 19.00 tot 00:00 op zaterdagen mag wél gereden worden.
In de winter gelden rijverboden op zaterdagen in februari en begin maart op verschillende hoofdwegen in de Alpen, waaronder de A40 en A43.
In de regio Paris geldt een rijverbod op uitgaande wegen op vrijdagen van 16.00 tot 21.00 uur, op zaterdagen van 10.00 tot 18.00 en van 22.00 tot 00:00 uur, op zondagen van 00.00 tot 24.00 uur. Op ingaande wegen geldt een rijverbod van zaterdag 22.00 uur tot maandag 10.00 uur, met uitzondering van maandagnacht tussen 00.00 en 06.00 uur.
Een uitzondering geldt onder andere voor bederfelijke goederen.
…
Bron :Rijverboden vrachtverkeer - Wegenwiki
Hopelijk heb je er wat aan!