Security check Israël t.a.v. eerdere reizen naar Iran en Syrië?

Hi,
Ik ga binnenkort op vakantie naar Israël.
Wordt er bij de security check (ondervraging) op het vliegveld (Schiphol, Tel Aviv) gevraagd of je in landen als Iran en Syrië bent geweest. In mijn huidige paspoort staan geen stempels van die landen, maar wat zijn de consequenties als ik naar waarheid met “ja” beantwoord (ervan uitgaande dat de beambten ervaren genoeg zijn om te zien of iemand wel of niet de waarheid vertelt)?

Groet,
RJ

Okay, ik wist niet dat deze blog al jaren inactief is, maar mocht iemand dezelfde vraag hebben, hier mijn actuele ervaring:

Zowel bij boarden in NL, als aankomst en vertrek in Tel Aviv worden vragen gesteld als: reis je alleen, heb je je koffer zelf ingepakt, heb je souveniertjes van anderen meegekregen, heb je je bagage alleen gelaten, wat is de reden van bezoek (toerist/werk), welke plaatsen ga je bezoeken (het is geen probleem als je Palestijnse plekken noemt). Er werd niet gevraagd of ik Arabische landen was geweest.

Nog wat praktische zaken:

Easyjet komt aan op terminal 3 (hoofdterminal, met elk heel uur een directe, goedkope bus naar Jeruzalem en een trein naar Tel Aviv) en vertrekt van terminal 1 (er rijden elk kwartier gratis shuttle bussen tussen beide terminal).

Security procedure bij aankomst en vertrek op vliegveld Tel Aviv Ben Gurion was zeer effectief. Binnen één kwartier was alles bekeken, bij vertrek mocht je zelfs flesje water meenemen. Mogelijk zijn de security proocedures bij El Al een stuk strenger.

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Wereldwijzer mobile app

Beste RJ,
het omgekeerde zou wel eens waar kunnen zijn: als je een stempel van Israël hebt in je pas, bestaat de kans dat je Iran niet meer binnen mag; om die reden gaan mensen soms naar Iran met een gloednieuwe pas.

gvh

Ja, dat klopt, toen ik jaren geleden mijn visum voor Iran en Syrië ging halen in Den Haag werd mijn paspoort secuur doorgebladerd op Israëlische stempels.

Echter tegenwoordig krijg je altijd een apart visumpapiertje als je Israël binnenkomt of verlaat. Ook bij de checkpoints vanuit Palestina hoef je niet bang te zijn dat je dat je een stempel krijgt.

Enige probleem kan nog zijn als je vanuit Israel overland naar Jordanië gaat, je hebt dan geen Israëlisch stempel, maar wel een Jordaanse stempel met de naam van de grenspost, en daar trappen ze op de Iraanse en Syrische ambassade echt niet in, je kunt niet zomaar daar uit de lucht zijn komen vallen.