Sardinië, Sicilië

Ik zit voor de vakantie in 2004 te denken aan Sardinië of Sicilië.
Wie is er wel eens geweest en kan me er meer over vertellen?
Hoe zijn de stranden daar? En is het leven duur?
Ik zoek een leuke plaats/stadje met veel restaurantjes, barretjes,
leuke winkeltjes. En een mooi, liefst wit strand.
Voor welke plaats zou ik dan moeten kijken?
Alvast bedankt.

Possible,

zelf ben ik een paar jaar geleden op Sardinië geweest aan de Costa Smeralda. Prachtige stranden, leuke eettentjes, beschaafd uitgaansleven (van bar tot disco), maar wel een beetje duur. Nou staat de Costa Smeralda daar wel bekend om, maar het is wel handig om dat te weten. Waar je in Toscane een pizza voor een paar euro (5) kan kopen, kost een pizza in Porto Cervo (een bekende havenstad) je al gauw € 15 tot € 20. Mooie winkels (let op! veel duurder dan hier!!!) en het ziet er allemaal prachtig onderhouden uit (mooi groen).
Costa Smeralda in Sardinië is dus vooral een strandvakantie. Bijna geen cultuur (geen mooie kerken en pitoreske dorpjes zoals in Toscane), maar vooral strand, moderne chique winkeltjes, leuk uitgaan en vooral daarnaast niets doen. Ben je daarnaar op zoek, dan moet je zeker naar Sardinië gaan. :smiley:

Possible,

Een vriendin van mij is 2 jaar geleden voor het eerst naar Sardinië geweest. Vorige zomer heeft ze mij kunnen overtuigen om mee te gaan. Ik ben daarom 1 week mee naar daar gegaan.
We zijn blijven logeren bij een Sard die 7 jaar geleden in België gewoond heeft, maar ondertussen terug naar ginder is verhuisd.
We zitten dus eigenlijk midden in de lokale bevolking.
Ondertussen ben ik daar sinds juli, 3 keer geweest. Ik heb daar iemand leren kennen en dat doet er ook veel aan.

De stranden zijn er zeer mooi. Je hebt voor ieder wat wils: zandstranden, rotsstranden, kiezelstranden.
Ook is er de mogelijkheid om te snorkelen of te diepzeeduiken.
De stranden aan Villasimius (zo’n 60 km van Cagliari) zijn zeer toeristisch door hun schoonheid.

Cagliari is een zeer gezellige stad, vooral het oude gedeelte ervan.
De prijzen in de warenhuizen zijn zoals hier, maar de prijzen in de discotheken en café’s liggen wel wat hoger.
Ik ben steeds in het zuiden geweest. Het noorden of het binnenland ken ik niet.

Voor een strandvakantie is het inderdaad de ideale plaats.
Binnen 4 weken zit ik daar weer voor 8 dagen, ik heb mijn reisbestemming nu wel gevonden!

Ik zou echt zeker sardinie aanraden. Het is daar geweldig mooi en in tegenstelling tot een van de berichten juist enorm gevarieerd.
Ik ga altijd naar het zuiden van Sardinie, vlak bij Cagliari, omdat een vriend van mij daar woont (is wel handig, want t is wel duur, zeker het uitgaan).
De stranden zijn prachtig, ik ga meestal niet naar het strand van de stad zelf, behalve dan om uit te gaan.
Waar ik meestal heen ga en ook zou willen aanraden is Chia. Dat is een strand daar in de buurt en het is perfect om aan het strand te liggen of te snorkelen enzo.
Je jan ook met een jeep de bergen in en dan een soort van ‘onbekrnd’ prive-strandje opzoeken… Heerlijk! Vooral de rotsstranden vind ik persoonlijk erg fijn, geen zand in de kleding enzo en t snorkelen is naar nog mooier!
Het uitgaan op sardinie, ten minste in het zuiden, is in de zomer wat aan de matige kant, maar zeker wel gezellig. Het is ook dat Cagliari een leuke stad is die echt leeft en dat ontbreekt toch wel in het noorden. Costa Smeralda is zeker heel mooi, maar wel een beetje ‘gemaakt’.
Ook de moeite waard in Sardinie zijn de oude, bijna lege dorpjes zoals Malacalzetta of Montevecchio of Domus Novus.
En het eten is er natuurlijk geweldig. Pizza’s enzo zijn in het zuiden niet duur. Wat drinken valt ook wel mee maar discotheken zijn in heel italie schrikbarend duur (15 euro per bier in niet eens extreem veel).
Maargoed, met een fles Villacidro (zeer lekker, maar haast niet te krijgen, je moet t echt zoeken!) kom je de warme avonden aan t strand met een briesje wel door, zeker weten!
Succes en veel plezier dus op Sardinie!

ik ben op beide eilanden geweest en het hangt er erg van af wat je precies zoekt. Als het strand wat minder mooi mag zijn maar je wel meer cultuur zoekt en leuke plaatsen waar wat gebeurt (terrasjes en winkels) dan zou ik voor Sicilie kiezen. De stranden van Sardinie zijn absoluut geweldig maar de plaatsjes vond ik minder. De costa smeralda is mooi om een dagje naar toe te gaan maar de stadjes zijn niet echt maar aangelegd en niet zo gezellig. (Denk aan centerparcs ofzo maar dan luxe) De winkels daar zijn schitterend maar het is niet echt leuk shoppen bij Dior en Prada…(voor je vakantiebudget althans) Wil je naar Sardinie dan is het wel aan te raden een week aan de ene kant van het eiland en een week aan de andere kant te zitten. Ik ben zelf 1 week in Alghero geweest (aanrader, hotel dei pini aan een mooi wit strand 9 km van het stadje, auto wel nodig) of een hotel aan het strand vlakbij het stadje (kan me de naam niet meer herrinneren) . de 2e week zaten we vlakbij de costa smeralda. beiden weken met auto, anders mis je wel veel.

maar als ik je nog een andere tip mag geven die naar mijn mening het beste van beiden combineert: Calabrie in het uiterste zuiden van Italie. in het bijzonder het plaatsje Tropea. Ik ben daar geweest met de organisatie enotria en dat was echt perfect geregeld. zeer aan te raden, check maar op hun website (nee het is geen familie of iets dergelijks van me!) Ik ga zelf zeker weer, vond dit een perfecte combinatie van een schitterend strand, terrasjes, restaurants, winkels en een super gezellige sfeer. het is nog niet heel druk met touristen veel italianen zelf maar weinig nederlanders. dat gaat waarschijnlijk wel veranderen, holland international gaat nu ook en nog een andere org. ook zag ik (weet niet meer welke). Nou ja lang verhaal, ik wens je -waar dan ook- heel erg veel plezier!

Hoi Possible,

Ik ben niet naar Sardinie geweest maar wel al twee keer naar Sicilie. Sicilie heeft heel veel oude cultuur te bieden en je moet van rondreizen houden. Een auto huren of gewoon met je eigen auto gaan is een aanrader. Bussen kan ook maar kost meer tijd.
De laatste keer was ik er met mijn eigen auto op de hellingen van de vulkaan Etna, die net uitgebarsten was. Geweldig avontuurlijk (auto vol met as).
Maar er zijn ook vele mooie oude tempels , (Noormannen) kerken en natuurlijke mooie oude steden zoals Palermo en Catania.
In Catania bruist het uitgaansleven. In Palermo kan je genieten van de volkse buurten en de sfeer. Alles heeft geschiedenis op Sicilie.
Als je voor de stranden gaat dan zul je aan de Noordkust rond Palermo mooie baaien vinden. Catania (Oostkust) heeft wat stranden betreft minder te bieden.
Er is altijd wel goede en goedkope accomodatie te vinden (maar ik was wel buiten het hoog seizoen). Neem een Lonely Planet mee (en een fotoboek van Sicilie, dan weet je wat gaat zien).

Ciao, ciao en veel plezier.

hey,

vorig jaar heb ik zo’n 3 weken door sicilië gereisd en tis echt heel mooi allemaal! vooral moet je dan die vulkaan de edna bekijken! verder zijn de broodjes ijs heel apart om te zien, maar das echt mega lekker. maarre houdt er wel rekening mee dat het in de zomer daar bloedheet is!

groetjes