Binnenkort vertrek ik richting de westelijke balkanlanden om daar een maand rond te trekken met de auto en een tent achterin. Nu blijkt het best moeilijk te zijn om wat kleinschalige campings te vinden in deze landen. Campinggidsen lijken alleen maar beschikbaar voor Kroatie en wat ik op internet vind is allemaal massaal.
Nu hoop ik misschien van jullie wat tips te kunnen krijgen, ook qua route zijn we er nog niet helemaal uit dus als jullie absolute must-sees hebben, laat het graag achter! Qua campings hoor ik ook graag tips!
Er zijn echt een heleboel campingplekken te vinden in Montenegro. Je vindt het vrijwel in elke plaats (en vooral in de wat bekendere plaatsen). In Herceg Novi heb je ‘Camp Full Monte’, in Budva ‘Camp Jaz Hostel’ en nog veel meer.
Echte aanraders om te bezoeken in Montenegro zijn als volgt:
Herceg Novi: je hebt er een leuke boulevard waar je kleine strandjes kunt bezoeken en in de avond heb je leuke tentjes waar je gezellig kunt zitten en drinken. De oude stad van Herceg Novi is ook een absolute aanrader om te zien.
Je kunt vanuit Herceg Novi en Igalo met een bootje naar de overkant gaan en genieten van het strand in Zanjice. Vanuit Zanjice heb je dan een bootje dat je brengt naar een grot (Plava Spilja) waar je even kan zwemmen. Maar het water is echt prachtig.
Perast: een autovrije plaats waar je net buiten de stad je auto kan parkeren en een fiets kan huren. Maar je kunt ook door Perast lopen (net zoals vele plekken in Montenegro, heb je in 1 plaats niet echt de auto nodig). Ik raad je aan om met een bootje naar de eilanden te gaan in de baai. Heel mooi!
Kotor: de oude stad van Kotor trekt jaarlijks veel toeristen aan en moet je echt gezien hebben als je Montenegro bezoekt. Je kunt ook langs de stadsmuren de berg oplopen tot het fort. Je hebt dan echt een pracht uitzicht. Als je meer informatie in het Nederlands over Kotor wilt, dan kun je www.kotormontenegro.nl bezoeken (het e-book dat je gratis kan downloaden is ook een aanrader).
Budva: een toeristische plek waar je meerdere zandstranden hebt. Ben zelf naar strand Jaz gegaan en vond het een hele leuke strand (maar is wel net buiten Budva). In Budva heb je Mogren en Slovenska Plaza. Budva is een plek als je alles in 1 wilt hebben (camping, strand, wandelen en uitgaan bijvoorbeeld).
Sveti Stefan: het is een heel mooi schiereiland waar de stad is gevestigd. Als het goed is de stad nu voor iedereen toegankelijk (voorheen was het gesloten). Het strand in Sveti Stefan is ook een aanrader.
Nationaal park Lovcen: een prachtig uitzicht en een mooie bezienswaardigheid (mausoleum van Njegos - een belangrijke filosoof van Montenegro)
Nationaal park Durmitor: als je van actieve activiteiten houdt, is rafting in de Tara rivier een echte aanrader!
Cetinje: als je ervan houdt om musea te bezoeken, dan is Cetinje hier een goede plek voor. Je kunt hier onder andere een museum bezichtigen van Njegos. Daarnaast is het een aanrader om het Orjen gebergte te bezoeken. Ook daar heb je een mooi uitzicht.
Er zijn echt een heleboel mooie plekken die je kunt bezoeken in Montenegro, maar als je bovenstaande hebt bezocht, heb je in grote lijnen de toppunten te pakken van Montenegro.
Voor Kroatië raad ik je Dubrovnik aan te bezoeken en voor Bosnië Trebinje. Ook super!
Hoe is de reis bevallen? Wij willen in Juni +/15 dagen gaan roadtrippen door de Bosnië, Montenegro en Albanië. Ons plan is nu om te starten in Split hier een auto te huren en daar gelijk de grens over te gaan naar Bosnië.
Dit is de ruwe route die we voor ogen hebben (we hebben nog geen idee hoe lang wel overal willen blijven);
Start: Split hier slapen we een nacht en daarna gaan we door naar;
Risovac
Sarajevo
Mostar/ Kravice waterfallen
Dubrovnic
Ostrog kloster Montenegro
SKadar meer
-Teth
Tirana
Gjirokaster
Sarande, Ksamil, Zuid Albanië
We vliegen terug vanuit Corfu en leveren de auto in in Sarande om daar de boot naar Corfu te pakken. We zijn opzoek naar tips over de plaatsen die we bezoeken maar ook over plaatsen die we wellicht over slaan. Daarnaast zijn we benieuwd of dat de route in 15 dagen realistisch is.
Ohja en tips over mooie wild kampeer plekjes zijn natuurlijk ook hartstikke welkom!
Het lijkt me zonde om zoveel in 15 dagen te proppen terwijl er zoveel mooi te zien is in die regio. Als je deze reis vooral als roadtrip door zoveel mogelijk landen wil maken zal dat wel lukken. Maar ik zou me eerder beperken tot een bepaalde regio.
Je gaat zeker nog eens terug willen naar de Balkan, het is een top regio in Europa!