Rijnreisje

FRED VORSTENBOSCH OP DE RIJN
Mijn persoonlijk Rijnreisje,
Gezien door de ogen van een personeelslid, dus niet door die van een toerist.
U behoeft geen beschrijving hier te vinden van een Rijn reis met al zijn bezienswaardigheden, dit wordt een verslag over dingen die het personeel meemaakt met zijn gasten.
Eerst wat voor informatie over de route welke gevaren wordt,
Startend vanuit Bazel naar Amsterdam.
Daarna van Amsterdam naar Bazel en dan weer terug.
De rivier de Rijn, tussen Bazel Zwitserland en Amsterdam Nederland.
*Even wat nuttige informatie en technische korte informatie over de Rijnreis van Bazel naar Amsterdam.
**De Alpine Rijn en de Hoge Rijn.
De bron van de Rijn is in het Grison Gebergte te Zwitserland. De Rijn gaat Noord West langs Chur naar Sargans, waar de grenzen van Zwitserland, Oostenrijk en Liechtenstein elkaar ontmoeten, terwijl hij in de Boden zee stroomt. De Boden zee is het op 3 na grootste meer in Centraal Europa., na het Balaton meer in Hongarije en het meer van Geneve. Dit deel, 100 kilometers in lengte, staat bekend als de Alpine Rijn.
Van het meer van Constanze gaat de rivier richting westen, is de grens tussen Zwitserland en Duitsland, waarin opgenomen de watervallen van Schaffhausen, om daarna Bazel te bereiken. (Een afstand van 140 kilometer). Dit gedeelte staat bekend als de Hoge Rijn. De grootste passagiersschepen kunnen niet verder komen dan Bazel. Gelegen op circa 800 kilometer van de Nederlandse Noordzee en is een reis vol met historische hoogtepunten en van een geweldige schoonheid.
Uw cruise gids, tussen Bazel en Nederland.
De in groen en rode kleur geschreven informatie beschrijft de bezienswaardigheden en het aantal kilometers die voorbij zijn gegaan. Dit is voor u een hulp en maakt u het gemakkelijk om te lezen wat voor speciaals u kunt zien bij het desbetreffende kilometer paaltje aan de Rijn.
De boven Rijn - Bazel naar Bingen is 358 kilometers.
Bij Bazel draait de Rijn noordwaarts en stroomt door een vallei, die zo’n 30 tot 40 kilometers wijd is, tussen de heuvels westwaarts van de Vosges en naar het oosten het Zwarte Woud, markerend de grens van Frankrijk en Duitsland gedurende 180 kilometers. Tussen Bazel en Straatsburg is de rivier gekanaliseerd (Het Grand Kanaal d’Alsace) en we passeren 8 sluizen waarvan sommige een hoogte verschil kennen van 120 meter. Ten Noorden van Straatsburg passeren we weer 2 sluizen.Verder stroomt de rivier de Rijn over Duits grondgebied via Karlsruhe en bij Mannheim stromen de rivieren de Neckar en de Mainz in de Rijn.
De midden Rijn - Bingen tot Bonn ( 128 kilometers).
Hier kent men de Rijn als de Romantische Rijn. Bij Bingen stroomt de rivier door een nauwte tussen de bergen van de Hunsruck en de Taunus. Vele kastelen gelegen tegen de heuvelruggen, terwijl in de meer open gedeelten pittoreske dorpjes zijn gelegen en wijngronden zijn en fruit groeit. Door de vallei zijn er autowegen en rijdt een trein, die langs de kanten van de rivier zijn gelegen. De belangrijkste stad is Koblenz alwaar de rivier de Moezel de Rijn ontmoet. Hier liggen de belangrijkste en bezienswaardigste plaatsen zoals: Rudensheim, Sint Goar, Sint Goarshausen, Boppard en Koningswinter. Als u tijd zou overhouden, buig dan af vanaf Koblenz en volg de Moezel en breng een bezoek aan Cochem.
De lage Rijn - Bonn tot Lobith ( 207 kilometer).
Van Bonn uit bereikt de Rijn de Keulen bocht, alwaar nabij de meest belangrijkste commerciële en handelsplaatsen en steden zijn gevestigd… De Kathedraal en stad Keulen, tussendoor, Duisburg ( de werelds grootste haven gelegen in het binnenland) en de textielstad Krefeld. Verder gaat de reis via Wezel, Xanten, Kleef en Emmerik naar de Nederlandse grens.
De Rijn - Maas delta - Lobith naar Hoek van Holland. (175 kilometer).
Bij het binnenkomen van Nederland splits de rivier zich in 2 gedeeltes. Het noordelijk gedeelte volgt het Pannerden kanaal naar Arnhem, alwaar de rivier de Ijssel later in het Ijsselmeer stroomt. Vanaf Arnhem is er de Nederrijn en sluit later aan in het Amsterdam Rijn kanaal via Utrecht naar Amsterdam… Het zuidelijk gelegen deel heet de Waal, welke Nijmegen passeert om samen de Rivier de Maas via de haven van Rotterdam en Hoek van Holland in de Noordzee te stromen. Zoals U weet is Nederland een land van waterwegen die via allerlei typen van boten kan worden bevaren.
Hieronder vindt u de officiële route welke gevaren werd in mijn tijd. Het is aan te raden om eens een luxe Rijn reis te gaan maken in deze volgorde. Het is beslist de moeite waard, wanneer mogelijk, een betere kwaliteit boot te nemen.
167.5 Bazel. Twee na grootste stad van Zwitserland en 3 landenpunt met Frankrijk en Duitsland. De stad heeft een lange historie. De stad was al bekend in het jaar 374. Veel bezienswaardigheden.
169.9 Kleinhuningen. De haven op de Rijn voor Bazel.
171.0 Well aan de Rijn. Gelegen aan de uitlopers van het Zwarte Woud. Deze kleine stad was al bekend in 786.
179.2 Kemp sluizen. De eerste van de 8 sluizen tussen Bazel en Straatsburg en tevens de oudste, werden gebouwd in 1932.
193.7 Ottmarsheim sluizen. Gereedgekomen in 1952, nabij is een kleine Franse haven. 196.0 is Mulhouse De tweede grootste stad in de Alsac na Straatsburg. Is gelegen aan de Rhone - Rijn kanaal en niet direct aan de rivier de Rijn.
210.5 Fessenheim sluizen - In 1958 gereedgekomen.
224.6 Vogelgrun sluizen - Gereed in 1959, Op km. 221,00 is Freiburg Duitsland gelegen.
240.0 Marckolsheim sluizen - Gereed gekomen in 1961.
256.2 Rhinau sluizen - Gereedgekomen in 1964
272.3 Gerstheim sluizen - Gereedgekomen in 1967.
287.5 Straatsburg sluizen - Gereedgekomen in 1970.
295.0 Straatsburg - De trotse hoofdstad van de Alsac is de enige Franse stad gelegen direct aan de Rijn. Het centrum van de stad is gelegen op circa 3 km. van de Rijn. Verschillende kanalen, met sluizen, stromen door deze indrukwekkende stad. Bezoek de Kathedraal die erg indrukwekkend is. De historische oude stad is een must. Natuurlijk het Euro parlement is een bezoek meer dan waard.
309.0 Gambsheim sluizen - Op het Grote Kanaal van Alsac, gereedgekomen in 1974.
334.0 Iffezheim sluizen - Gereedgekomen in 1977, de volgende sluizen treft men pas in Nederland aan.
349.5 Lauterbourg - De plek waar de rivier de Lauter in de Rijn vloeit en is een kleine Franse grensstad tussen Palatinate (Duitsland) en Alsac (Frankrijk). Ten noorden hiervan stroomt de Rijn alleen over Duits grondgebied.
360.0 Karlsruhe - Weinig is hier van de grootsheid vanaf de rivier van deze stad te zien, gelegen aan de rand van het Zwarte Woud.
384.0 Germersheim - Romeinse nederzetting.
400.00 Speyer -Een historische oude stad met een geweldige Romeinse kathedraal. Een kleine stad die gemakkelijk te ontdekken is per voet. Het is eigenlijk een oude Romeinse stad met een heel lange geschiedenis. De Oude poort dateert uit de 13 e eeuw.
414.4 Altrip - Deze kleine stad is gelegen op de plaats van een Romeins fort.
424.7 Mannheim - Ludwigshafen - Vroeger een vissersplaats, nu veel industrie, de naam van deze plaats was reeds bekend in 776. Interessant zijn de Slottuin met niet ver hier vandaan het Electoraal Paleis ( 1720 - 60), die nu deel uitmaakt van de universiteit. Ten noorden van de stad stroomt de Neckar in de Rijn. Ludwigshafen is een moderne stad die bekend al was in 1843. BASF heeft hier zijn hoofdkwartier.
443.2 Worms - Een kleine kathedraal stad en centrum van de wijnhandel. De welbekende Lieberfraumilch wordt hier geproduceerd.
462.0 Gernsheim - Een oude boot - en vissersplaats van Romeinse origine in een streek waar asperges worden geteeld.
472.5 Kuhkopf - Een watergebied met bossen. Er zijn hier enige zeldzame watervogels hier en het gebied is een natuur reservaat.
480.4 Oppenheim - Een wijnstadje gelegen aan de voeten van de Alzey heuvels. Vroeger een Romeinse nederzetting.
488 Nierstein - Een vernieuwd klein wijnstadje, omgeven door wijnvelden.
498.5 Mainz - Hoofdstad van Rijnland Pfalz is een oude Romeinse stad met een lange geschiedenis. Vandaag de dag is deze stad een belangrijke plek voor de wijnhandel. Bezienswaardigheden: de kathedraal mes 6 torens, het Gutenberg museum en het Romeins - Duits centraal museum en natuurlijke de oude binnenstad.
502.5 Biebrich - Gelegen aan de andere kant van Wiesbaden aan de Rijn met een imposant paleis met een lange barokke façade.
503.0 Wiesbaden - Een elegante spa stad gelegen aan de voeten van het Taunus gebergte. De bronnen van de spa waren al bekend in de Romeinse tijd.
511.0 Eltville - Een wijnstadje. De Eltviller Aue is een 2 km. Lang eiland in de Rijn.
518.0 Oestrich - Klein stadje in het hart van de Rheingau met een pittoreske Rijn uitzicht en een oud houten huis daterend uit de 16 e eeuw.
519.0 Ingelheim - Klein stadje bekend om zijn Spatburger rode wijn en om zijn asperge velden.
520.0 Winkel - Een oud wijnstadje met half houten huizen.
523.5 Geisenheim - Een oude stad, bekend van de familie Rothenberg wijngaarden met uitzicht op het kasteel Johannisberg ( 1757 - 59).
525.5 Rudesheim - Oud stadje gelegen aan de voeten van het Niederwald. Waarschijnlijk het drukste toeristische plaatsje welke bezocht wordt door vele toeristen. Enige historie, veel lol, toch zijn er enige oude historische gebouwen zoals de Adelaars toren en de Bromserhof ( 16 - 17 e eeuw). Er is een leuk mechanisch muziek kabinet, een collectie van mechanisch aangedreven muziekinstrumenten. Verschillende leuke huisjes. Er is een kabel car die u niet mag missen die over de wijngaarden heengaat. Hier wordt ook de Asbach Brandy gedistilleerd. Natuurlijk zijn er vele souvenirs winkels, veel terrasjes met en zonder live muziek. Wijn proeverijen.
528.0 Bingen - Gelegen tegenover Rudesheim, die verbonden wordt door middel van een pontje. Deze oude stad is van Romeinse oorsprong en is beslist de moeite waard om aan te doen. Het is gelegen daar waar de rivier de Nahe in de Rijn stroomt. Nu is het een wijnproductie stadje.
529.0 - 530.0 De kortste kilometer. - Door een kleine mis calculatie, toen de originele metingen werden verricht, kwam men hier in de knoop met de echte afstanden. Vandaar.
530.2 Muizentoren -Een oude kloktoren (13 - 14 e eeuw), gebouwd op een rots in de Rijn, eens een tol post. De legende zegt dat de aardbisschop van Mainz bij de muizen in de toren aan het eten was als straf omdat hij hongerige mensen tot de doodstraf had veroordeeld door middel van de brandstapel.
530.4 Ehrenfels - Een ruïne kasteel, gelegen in de wijngaarden, gebouwd rond 1211 om de nauwe vallei te controleren. Hier moest men ook tol betalen. Het kasteel werd vernietigd in het jaar 1689.
523.3 Assmannshausen - Een pittoresk wijndorpje met vele half houten huisjes. Ongebruikelijk dat hier rode wijn wordt geproduceerd.
533.0 Rheinstein - Een kasteel uit de 13 e eeuw, gelegen met uitzicht op de rivier.
534.5 Reichenstein - Gebouwd in de 11 e eeuw, vernietigd door de Fransen in 1688 en weer herbouwd in 1899. Nu een hotel en een museum.
537.4 Sooneck - Gelegen in het Zuiden Woud, een ander kasteel die gedateerd is in de 11 e eeuw. Het werd vernieuwd in 1840 en is nu eigendom van de Staat.
539.4 Niederheimbach - Een dorpje die uitzicht heeft op de plaats Heimburg welke gebouwd was in 1305.
539.8 Lorch - Een oud wijnstadje bij de ingang van het prachtige Fluister vallei. Boven de stad burcht Nollig, eens een gedeelte van een groot fort.
541.0 Rheinlebach - Dorpje die gedomineerd door de burcht Fustenburg, een kasteel welke gebouwd werd in 1129, nu een ruïne.
543.0 Bacharach - A karaktervol stadje, met goed bewaarde muren en torens van de 14 - 16 e eeuw met een prachtig uitzicht op de ruïne van Burcht Stahleck (datum 1235) waar nu een jeugd hotel in is.
545.0 Pfalzgrafenstein - Een van de meest gefotografeerde attracties aan de Rijn, een klein fort welke midden in de rivier is gelegen die er uitziet als een klein oorlogsschip. Gebouwd in 1326 om tolgelden binnen te halen en groter gemaakt in de 17 e eeuw.
546.3 Kaub - Een wijndorp, met goed bewaarde stadswallen. Boven het dorp is gelegen Burcht Gutenfels, een imposante 13 e eeuw kasteel. Nu een hotel.
549.1 Schonburg - Een ruïne kasteel, welke eens enorme torens en stadsmuren had. Waarschijnlijk uit het begin van de 10 e eeuw.
550.0 Oberwesel - Eens een Romeinse nederzetting, gebouwd op de heuvels rond de rivier, een prachtige plaats, welke nu nog zijn omgeven met muren en torens uit de 13 - 14 e eeuw… De Katholieke kerk, daterend uit de 14 e eeuw is imposant en heeft een geweldig interessant interieur.
554.2 Lorelei - De legende van het Lorelei meisje zorgt er voor met de bemanning van het cruiseschip dat u confronteert door het zingen van het zo bekende Lorelei lied: Ich weiss nicht was soll es bedeuten dass Ich so traurig bin, ect.
556.1 Sint Goar - Sint Goarshausen - Pittoreske tweeling wijnstadjes verbonden d.m.v. een ferry aan de tegenover gelegen rivierbeddingen. Sint Goar is genoemd naar de 6 e eeuw heilige Sint, gelegen beneden het massieve fort van Burcht Rheinfels, eens de machtigste op de midden Rijn, gebouwd in 1242. Aan de andere zijde van de rivier Sint Goarshausen, gelegen aan de voet van de Burcht Katz, gebouwd in de 14 e eeuw, hersteld in de 19 e eeuw en nu een vakantiehuis. Een klein beeld van het meisje van de Lorelei kan men zien aan het einde van de havenkade te Sint Goarshausen, het is gedateerd 1983.
558.7 Maus - Eigenlijk is de naam Burcht Thurnberg, gebouwd in de 14 e eeuw en herbouwd in 1099 - 06 nadat het eerst een ruïne in de 19e eeuw was geworden.
566.0 Bad Salzig - Een spa dorpje omgeven door fruit, speciaal kersen.
567.0 Kamp Bornhofen - Een tweeling dorpje gelegen beneden de kastelen van Liebenstein en Sterrenberg, welke bekend staan onder de namen Vijandelijke Broeders als een resultaat van de meningsverschillen tussen de twee broeders.
570.5 Boppard - Dit populaire plaatsje, met zijn kleurrijke promenade gelegen aan de rivierzijde, met zijn vele hotels, is van Celtik origine en was eens het Romeinse fort Boudobriga. Het is gelegen aan de grootste lus van de Rijn, bekend als de Boppard Hamm, met zijn fameuze wijngaarden. De stoeltjeslift naar de Gedeonseck kan vanaf de rivier gezien worden. Vanaf het bovengelegen restaurant, kunt u genieten van prachtige uitzichten.
575.4 Liebeneck - Hier was eens het jachthuis en zomerhuis van de familie Liebenstein. Het barokke kasteel werd gebouwd rond 1700.
578.5 Spay - Klein fruit stadje gelegen aan de rivier.
580.2 Braubach - Een authentiek stadje gelegen beneden de heuvels alwaar het kasteel Marksburg is gelegen, welke het enige kasteel is aan de Rijn die ontkomen is aan destructie. Datum: rond de 13 e eeuw en is nu een huis met een collectie van wapens. De kapel was toegewijd aan Sint Mark.
582.3 Rhens - Oorspronkelijk wijnstadje met bewaard gebleven stadsmuren en torens.
585.1 Lahneck - Gebouwd in de 13 e eeuw en herbouw in Engels neo Gotische stijl in 1850. Het heeft mooi uitzicht op het samenvloeien van de rivieren de Lahn en de Rijn, met aan de overzijde het kasteel Stolzenfels.
585.2 Stolzenfels - Gebouw tussen 1832 - 42 in neo Gotische stijl voor Koning Frederik Willem de vierde van Pruisen.
586.0 Lahnstein - Stad die op beide oevers van de rivier de Lahn is gebouwd die vervolgens in de Rijn uitmond. Oude stadsmuren, torens en toegangspoorten bestaan nog.
591.5 Koblenz - De grootste stad van de Midden Rijn regio, reeds bekend bij de Romeinen in de 9 e eeuw BC als verkeersknooppunt, alwaar de rivier de Moezel in de Rijn stroomt, genoemd de Duitse Hoek. Dit monument, gebouw op een landtong, tussen de Rijn en de Moezel toont de Duitse eenheid. Direct tegenover is het slot Ehrenbreitstein, met prachtige uitzichten. Te bereiken via een stoeltjeslift en het huidige kasteel is gedateerd 1816-32. Bij de Rijn staat het Verkiezing paleis welke is gedateerd 177-85. De oude stad ademt nog steeds de oude tijd, met zijn nauwe straatjes met leuke half houten huizen. Koblenz is een plezierige stad om te zijn en te bezoeken.
595.5 Vallender - Gelegen tegenover het eiland Niederworth, de stad is bekend om zijn spa faciliteiten.
599.0 Bendorf - Industriestad.
605.0 Karlich - Nucleair kracht station.
606.0 Neuwied - Een industrie stad aan de kant van een Romeins fort
607.0 Weissenturm - Genoemd naar de witte toren die als tol station diende (1350)
613.2 Andernach - Gebouwd nabij het Romeinse fort Antunnacum, de stad heeft nog steeds zijn oude wallen die uit de 14 - 15 e eeuw stammen, en is nog steeds een minder bekend Rijn toerisme centrum. Aan het einde van de prachtige tuinen, welke gelegen zijn aan de rivier, is een kraan die gedateerd is 1544- 59 en was tot 1911 nog in gebruik.
614.5 Leutesdorf - Een charmant wit stadje.
621.5 Rheinbrohl -Een stadje die eens Romeinse verdedigingswerken had die gebouwd waren in de eerste eeuw AD.
621.9 Rheineck - Een kasteel gebouwd in 1832.
623.7 Bad Brreisig - Spa (gezondheid) plaats voor de behandeling van het hart en leverziekten en heeft 3 hete bronnen.
623.9 Bad Honnigen - Een attractief spa plaatsje, gelegen aan de rand van het Westerwald en heeft verschillende hete bronnen.
629.9 Linz - Bekende als Gekleurde stad, gelegen aan de overkant van de rivier de Ahr met de Rijn. Het heeft veel pittoreske half houten huizen daterend tussen de 15 - 19 e eeuw.
632.8 Remagen brug - Een oude treinbrug, gebouwd door Generaal Ludendorff (ook bekend als de Lundendorff brug) in 1916 - 1918/ Het werd fameus in de 2e wereldoorlog toen de Amerikaanse tropen op 7 maart 1945 hier hun eerste bruggenhoofd aan de rechterzijde van de Rijn had, maar die onverwacht tien dagen later werd vernietigd. De torens zijn bewaard gebleven als een memoriaal, een van hen is een Vredes museum.
633.0 Remagen - Eens een Celtic nederzetting en het Romeinse fort Rigomagus, nu een stadje nabij Bonn, echter met een fijne wandelpromenade. De met 4 torens voorziene Sint Apollianires Kerk is een opvallend herkenningspunt in het land boven de rivier, gebouwd in 1839 - 1843 door dezelfde architect die de Keulse kathedraal gebouwd heeft.
633.4 Erpel - Wijnstadje gelegen aan de voet van een basalt rots (Erpeler Ley).
636.6 Unkel - Een stadje die de moeite waard is om te bezoeken, gelegen aan de voet van de Leidenberg, een deel van de Zeven Bergen.
638.6 Rheinbreitbach - Een fruit - en wijngaarden stadje.
640.0 Rolandseck - Stadje, met uitzicht op de Zeven bergen met uitzicht op de Rolandbogen ruïne, welke dateert uit de 11 e eeuw.
641.3 Bad Honnef - Een attractieve spa stad, prachtig gelegen aan de voeten van de Zeven bergen. De Drakenbron wordt gebruikt voor de behandeling van digestieve problemen, hart condities en andere ziekten.
643.7 Drachenfels - Siebengebirgte (Zeven gebergte) en biedt de mooiste uitzichten over de Rijn gedurende ene lengte van 7 km. Via een treintje kan men op de top van de Drachenfels komen vanaf Konigswinter en is geassocieerd met de legende van Siegfriend, waarvan wordt verteld dat hij de draak moest doden die in een grot van de heuvels woonde. Prachtige uitzichten.
645.3 Konigswinter - Prachtige - gekleurde promenades, gelegen aan het einde van het Zeven gebergte, vele hotels en toerisme attracties, met de tram kunt u gemakkelijk naar Bonn.
647.6 Bad Godesberg - Voorstad van Bonn.
654.9 Bonn - Nabij een Romeins kamp, waar de Rijn de heuvels achter zich laat en waar de Rijn noordelijke richting stroomt Eigenlijk werd de plaats echt ontwikkeld in de 16 e eeuw. Nabij de Hofgarten park is de belangrijke universiteit gelegen.Beethoven zijn geboorteplaats is nu een museum te Bonngasse nummer 20.
670.0 Wesseling - Vroeger gebruikt als een Romeins fort, nu een industriestad.
687.4 Porz - Een voorstadje van Keulen.
688.0 Keulen - Eigenlijk een Romeinse stad (Colonia) welke het best te bezien is vanaf de rivier tussen de Hohenzollern (station) en de Deutz bruggen. Hier zult u de oude stad zien, gedomineerd door het plein, de toren van de Sint Martin de grote kerk en aan de rugzijde de machtige Kathedraal, een meesterstuk van Gotische architectuur. Het koste meer dan 600 jaar voordat men er mee klaar was. Negentig procent van de oude stad was vernietigd bij lucht gevechten tussen 1942 - 1945, maar als een wonder niet de kathedraal. Bezoek ook het museum in de kathedraal. Natuurlijk komt Keuls water (Eau de Cologne) uit Keulen.
700.0 Leverkusen - Een industriële stad gedomineerd door Bayer.
711.5 Dormagen - Het Romeinse Durnomagus, nu een industrie stad.
717.5 Zons - De best bewaarde middeleeuwse wallen in het Rijndal, een pittoresk stadje met een 14 e eeuw tolhuis.
722.0 Benrath - Voorstad van Dusseldorf.Bezienswaardigheid:het park van het Benrath Paleis (1755 - 1773)
744.2 Dusseldorf - Het zakencentrum van de regio Rijn en Roer, is een grote stad wat eens een vissersstadje was. Schumann en Mendelssohn leefden hier, bekend als de mode hoofdstad van Duitsland, met dure winkels en boetiekjes nabij de Koningsallee. De oude stad kent menig bierlokaal en taveernes alwaar een bruisend nachtleven is. In het noorden is de oude stad en het museum kwartier, daarachter de Hoffgarten park.
755.7 Kaisersworth - Nu gedeelte van Dusseldorf, maar heeft nog steeds een dorpssfeer.
764.5 Krefeld - Het centrum ligt niet direct aan de rivier. Dit was het hoofd centrum van de Duitse zijde industrie.
774.5 Rheinhausen - Nu een gedeelte van Duisburg, centrum van Krupps ijzerwerken.
778.0 Duisburg - Gelegen daar waar de rivieren de Roer en de Rijn elkaar treffen, met de grootste binnenlandse haven in Europa. Het was een universiteit stad in de middeleeuwen, maar ontwikkelde zich als mijn - en ijzerwerken centrum in de 19 e eeuw. Het Roergebied is een groot industriegebied met een bevolking van meer dan 5 miljoen personen.
814.0 Wezel - Herbouwt na de vernietiging van de 2 e wereldoorlog, de stad dateert eigenlijk van de 8 e eeuw en heeft de oudste haven aan de Rijn.
824.0 Xanten - Een oude kathedraal stad met overblijfselen uit de Romeinse tijd.
837.4 Rees - Stadje met middeleeuwse wallen bij de rivier.
851.9 Emmerik - De laatste stad in Duitsland op onze reis voordat we de Nederlandse grens overgaan en is een oude Imperiale Hanze stad. Nu is het een leuke plaats om er te verblijven, met een fijne wandelboulevard aan de Rijnkade, heeft ook wat industrie.
862.3 Lobith Tolkamer - Klein Nederlands grensstadje.
867.5 Pannerden Kop - Ruïne kasteel. Hier scheidt de Rijn zich in de Waal (naar Nijmegen en Rotterdam) en het Pannerden Kanaal (Arnhem en Amsterdam).
884.0 Nijmegen - Een Oud Romeinse stad, op 7 heuvels gelegen, met een lange historie, de oude stad was gebombardeerd door de Amerikanen in Februari 1944. Zie ook de Waag van 1612 en de 13 e eeuw Gotische kerk Sint Stefaan.
914.7 Tiel - Stad in het middelpunt van de Betuwe, waar veel fruit groei.
53 km. Utrecht - Het Amsterdam Rijn kanaal gaat langs deze grote plaats met een communicatiecentrum en me zijn historisch verleden. Het is nog immer een historische oude stad. Bekend om zijn beurzen.
65 km. Breukelen - Een stadje, welke zijn naam gaf aan de wijk in New York - Brooklyn, gesticht door de Nederlanders in de 17 e eeuw.
Het Amsterdam Rijnkanaal heeft een lengte van 72 km. en is een van de modernste waterwegen in Europa en deelt mee in het succes van de haven van Amsterdam.
90 km. Amsterdam. - Eindpunt van de cruise over de Rijn van Bazel naar Amsterdam.
*Mijn persoonlijk Rijnreisje,
gezien door de ogen van een personeelslid, dus niet door die van een toerist.
U behoeft geen beschrijving hier te vinden van een Rijn reis met al zijn bezienswaardigheden, dit wordt een verslag over dingen die het personeel meemaakt met zijn gasten.
Plotseling kreeg ik een oproep om me de volgende dag om 08.00 uur in de morgen me te melden aan de Rijnoever te Bazel in Zwitserland., daar waar Rijn passagiersboten aankomen en vertrekken.
Op het moment dat ik dat te horen kreeg was het rond 16.00 uur en ik moest nog alles inpakken en wennen aan het feit dat ik enige reizen op een luxe passagiersboot zou gaan maken.
Ik had wel heel veel toerisme ervaring, echter varen met Amerikaanse -, Canadese -, Zuid Afrikaanse -, Australische - en overige toeristen op een heuse luxe passagiersboot, dat had ik dus niet. Echter de directie had anders bepaald, ik was er dus geschikt voor.
Vlug mijn koffer inpakken en met mijn treinticket haastig naar het Centraal Station van Amsterdam om met de nachttrein (1 e klasse) af te reizen naar Bazel.
Om 07.00 uur in de morgen kwam de trein in Bazel aan en had ik nog 1 uur de tijd om me te vervoegen naar de Rijnkade, maar waar aan de Rijnkade moest ik precies zijn was de vraag. Ik legde de taxichauffeur, die op het station van Bazel geparkeerd stond, uit waar ik moest zijn en hij bracht me naar een lege plek aan de Rijnoever, waar naar zijn zeggen meestal de passagiersboten aanlegden na aankomst of voor vertrek.
Daar stond ik dan, moederziel alleen in de vroegte van Bazel, met een volle koffer en geen boot te zien. Als ik goed keek, zag ik in de verte een passagiersboot die reeds van de Rijnkade scheen te zijn vertrokken. Ik dacht natuurlijk: was dat mijn boot, was ik te laat. Ik keek op mijn horloge en kon voorzichtig de conclusie trekken dat deze passagiersboot niet de mijne kon zijn, of deze was zonder mij vertrokken, wat ik niet aannam. Er kwam een vrouwtje voorbij die haar hondje aan het uitlaten was en beleefd vroeg ik haar of ze wist waar de aanlegsteiger van de Rijn Cruiser was die ik zocht. Ze trok haar schouders op, liep verder en gedurende het voorbijgaan vertelde ze me dat ze het niet precies wist maar dat ze hier wel eens passagiersboten gezien had. Ik dacht na wat ik nu kon doen. Terug naar huis, nu al?
Ik bleef en na ongeveer 1 uur wachten kwam er een passagiersboot tegen de stroom van de Rijn opvaren om vervolgens dichterbij te komen.
Nu kon ik lezen dat het eindelijk de Rijn Cruiser was.
Gelukkig, de Rijn Cruiser was er en ik kon van de kade zien hoe professioneel er aan boord gewerkt wordt met de gasten die zojuist vanuit hun 1 weekse boottocht Amsterdam naar Bazel aan de Rijnkade te Bazel aankwamen.
Terwijl de Rijn Cruiser zachtjes naar de kade gleed, stond op het dek een orkestje die op een sentimentele manier het lied - TIME TO SAY GOODBUY - voor alle vertrekkende gasten speelde. Een menig traantje werd weggepinkt, want gedurende een verblijf van 1 week aan boord werden de gasten als koning en koningin behandelt.
U zou eens moeten voorstellen, circa 120 voornamelijk rijke Amerikanen, met ieder zo’n 65 kilo aan bagage gaan de Rijn Cruiser verlaten om plaats te gaan maken voor weer circa 120 nieuwe gasten/reizigers. Er werken, van hoog tot laag, circa 40 personeelsleden aan boord, die normaal gesproken allemaal vaste taken hebben (met een zekere flexibiliteit) en die allen bij het uitschepen nogmaals de kans krijgen om hun ere gasten (elke week weer) tot op het laatste moment te vertroetelen door midden van hun service en glimlach (ondanks het feit dat je als gewoon personeelslid nauwelijks van boord komt en daardoor nauwelijks een privé leven hebt.)
Nu moesten dus, onder het voortreffelijke muziekspel van de band, deze 120 gasten zeer ordelijk van boord gaan, geloodst door de smalle gangen van de Rijn Cruiser en weer veilig op de kade worden gebracht over een loopplank die boven het water is gehangen. Sommige gasten zijn er met rollator, anderen moeten geholpen worden omdat ze moeilijk ter been zijn, anderen hebben hun rolstoel bij zich, maar gelukkig kan het gros van de gasten gewoon lopen. Eerst moet er zorg voor worden gedragen dat de juiste koffers (oei wat zijn die soms heel zwaar) in de juiste bussen zijn, die zich inmiddels aan de kade hebben gemeld, om vervolgens de juiste mensen in de juiste bus te krijgen. Iedere gast moet op zijn beurt wachten en ieder personeelslid werkt er keihard aan mee om alles op rolletjes te laten lopen. Als de laatste gasten uitgezwaaid zijn, staan de volgende gasten voor de volgende reis reeds (veel te vroeg) op de Rijnkade te Bazel te wachten, om aan boord te gaan. Helaas voor de vroeg komers: men moet nog even wachten. Het schip moet gereed worden gemaakt voor de volgende reis. Dat betekent dat alle personeel, van hoog tot laag, van kapitein tot keukenmeisje, van kok tot hutmeisje, van reisbegeleider tot reinigingsdame, allen er voor moeten zorgen dat de boot binnen circa 1 uur weer spik en span in orde is. De kapitein staat in zijn hemdsmouwen, met zijn rubberen laarzen aan, het schip van de buitenzijde met een waterslang af te spoelen en daarna de ramen te zemen, want zijn gasten moeten het beste van het beste hebben. Zo heeft iedereen zijn taak en de muziek is geen uitzondering. Die gaan niet letterlijk en figuurlijk met de muziek mee, die moeten ook bevoorraden, schoonmaken, meubilair op zijn plaats, etc.
Ik monsterde aan (zoals dat heet) en kreeg mijn taakstelling. Ik was verantwoordelijk voor het wel voelen van de gasten aan boord, overigens een taak die mij beslist wel past. Bij het inchecken kreeg ik meteen te horen dat de Rijn Cruiser overboekt (dus meer gasten dan slaapplaatsen) was en dat (gezien mijn functie aan boord had ik recht op een gewone hut voor mijzelf) ik, zoals het nu stond, ondergebracht zou gaan worden in de vertrekken van de sauna. Wat was mijn keuze. Ik werd naar mijn sauna cabine gebracht. Hierin was een tweepersoons sauna, een bubbelbad, een utravioletstraler en er was in die hut een veldbed voor mij geplaatst. Ach, wat kan mijn overkomen, ik heb nu alles (behalve een kast waar ik mijn spullen op kan bergen) bij de hand. Ik ging eens op mijn gemak, - dacht ik - want er was genoeg werk nog te doen voordat de eerste gasten aan boord mochten, de Rijn Cruiser bekijken en werd inmiddels, zo goed als het ging, voorgesteld aan de meeste personeelsleden. Later op die avond kreeg ik te horen, dat er wel een twee persoonshut voor mij was omdat twee gasten niet waren komen opdagen. Gelukkig voor mij!
De eerste gasten stonden dus reeds op de kade te wachten. Toen eenmaal het sein werd gegeven dat de Rijn Cruiser gereed was voor de ontvangst van de gasten (zeg nooit klanten of toeristen), werd op het dek gezellige - en passende muziek ter verwelkoming van de gasten gespeeld om alvast in de stemming van een luxe boot vakantie te komen.
Zoals elke week, het hele seizoen door, komen bussen vanaf of het vliegveld van Bazel of van het station van Bazel aan om de gasten (gemiddelde leeftijd boven de 65 jaar en de meeste met geld - echter er zijn zeker ook jongeren aan boord die Europese cultuur willen opsnuiven) te begeleiden om veilig aan boord te komen.
U kunt zich nu wel indenken dat wanneer er een grote groep oudere Amerikanen zich aan de kade meldt, dat de koffers volgestouwd zijn met allerlei kleding die passend moeten zijn naar elk moment van de dag. Voor excursies aan land is er andere kleding dan bij het diner, het kapiteinstreffen, de theeparty, het klassieke concert aan boord, etc. . Ook kan je niet aan het diner gaan zonder een passende avondjapon en natuurlijk is het niet passend om iedere avond dezelfde jurk aan te hebben. Vandaar dat de koffers niet alleen groot maar ook bijzonder zwaar zijn.
Het verwelkomen, het inschrijven, het begeleiden van de gasten loopt via een veel geoefend draaiboek, maar natuurlijk kan het ook wel eens fout gaan, zeker als er een grote bus met Amerikanen komen, vergezeld van hun grote - maar vooral zeer zware koffers, die vervolgens via een draaitrap naar beneden, vervolgens door een nauwe gang in de onderbuik van de boot, naar hun hut moeten.
Toen deze operatie klaar was, bleek dat er een stel koffers verwisseld waren. De koffers van hut 310 stonden in hut 311 en de koffers die in 311 stonden moesten naar 310. Gezien de service en de glimlach waarmede het personeel werkt (tot dat ze naar bed gaan, want dan zijn ze echt heel moe van het harde werken) kreeg diegene die de koffers weer in de juiste hutten bracht, een fooi van $ 20,00 en dat was zeker niet gek.
Ik kan natuurlijk niet alle Rijn Reizen beschrijven, ik zal me bij een paar anekdotes houden die mij het meeste opvielen.
*Vermiste koffer. *De gasten zijn in Bazel op de Rijn Cruiser ingescheept, de boot gaat vertrekken. Er is al direct bij het inschepen een vrijgezelle man van rond de 65 - 70 jaar, afkomstig uit de USA, welke direct bij het inschepen zijn klacht bij mij komt doen. Hij is nogal opgewonden en ik houd me rustig, wat vaak de beste benadering is bij iemand die kwaad is. Hij komt vertellen dat hij zonder koffer op het vliegveld van Bazel is aangekomen, terwijl hij wel zijn koffer op het vliegveld in de USA had ingecheckt, getuige het feit dat hij zijn bewijs hiervan aan mij overhandigde. Hij was al direct zo kwaad, dat hij mij verantwoordelijk stelde voor het missen van de koffer waarin al zijn spullen zaten, tot schone shirts en ondergoed toe. Ik probeerde hem op zijn gemak te stellen, maar moest hem ook direct mededelen dat de boot moest gaan varen, wilde de boot op tijd zijn volgende haven(s) bereiken. Hij wilde mijn antwoord niet begrijpen en begon me direct te dreigen met een Amerikaanse advocaat op me af te sturen. Dat was toch geen stijl om zo zijn vakantie te gaan beginnen met alleen dat wat hij aan kleding aan had. Ik probeerde hem weer op kalme toon te vertellen dat wij er alles aan zouden doen om zo spoedig mogelijk zijn koffer te bezorgen, maar vertelde hem ook, dat wanneer hij klachten had over een niet op tijd afgeleverde koffer, dat hij natuurlijk uiteindelijk zelf verantwoordelijk hiervoor was, echter tegelijkertijd boden we hem aan om zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij, die nog in het bezit van zijn koffer zou kunnen zijn. De man bleef kwaad op de directie van de Rijn Cruiser en weer dreigde hij met zijn advocaat, die als de koffer niet direct te voorschijn kwam, de directie van de Rijn Cruiser voor de rechtbank zou dagen wegens wanprestatie.
Nu komt het slechts zelden voor dat zo’n situatie zich voordoet en er is speciaal aan boord een mini service set voor vrouwen en mannen, om de slachtoffers de eerste dag(en) door te helpen.
Gezien het feit dat de Rijn Cruiser inmiddels was vertrokken richting Straatsburg, en deze boze man rust ging zoeken (vermoeid van zijn vliegtuigreis) in zijn 2 persoons hut, kreeg hij van de directie van de Rijn Cruiser een service setje mee. In dit setje zitten een wit T shirt, tandenborstel, tandpasta, zeep, materiaal om zich op te frissen e.d. artikelen.
Inmiddels werd het ons bekend dat de koffer van deze man op een ander Zwitsers vliegveld was aangekomen. Gezien het feit dat we al aan het varen waren naar Straatsburg, kon de koffer pas de volgende dag door de vliegmaatschappij in de haven van Straatsburg op de Rijn Cruiser worden afgeleverd.
We dachten een verheugende mededeling aan onze reiziger te doen, maar hij was beslist niet tevreden met onze mededeling. Meer konden we op dat moment niet voor hem doen en dat ging hij langzamerhand inzien, dachten wij.
Het is een goed gebruik, dat op de eerste avond van de Rijnreis, een buitengewoon uitgebreid diner wordt geserveerd. Dat wordt mede gedaan om de mensen in het restaurant op de juiste plaatsen te krijgen en natuurlijk om te laten zien en te proeven wat de Rijn Cruiser aan service en maaltijden hun gasten aanbied. Ik kan u vertellen dat de diners en services meer dan excellent waren en dat wanneer je alles op eet wat er gedurende de hele week aan kaviaar, zalm, etc. werd voorgeschoteld, men zeker 10 kilo zwaarder aan lichaamsgewicht weer van boord gaat.
De tafelschikking was, met behulp van de voorkeuren van de passagiers, gerealiseerd, echter we misten de vrijgezelle man die nog niet over zijn koffer beschikte. Er werd direct een hutsteward naar de cabine van deze man gestuurd en kort daarna kreeg deze man de laatste tafel in het restaurant, nabij de uitgang, aangewezen. Aan deze tafel zaten, voor zover ik dat nog weet, nog 1 vrijgezelle man en 2 vrijgezelle dames, dus in totaal met de klager 4 personen.
De man bleek uitgeslapen te zijn en liet, nu gekleed in zijn witte T shirt en zijn broek die hij de hele reis al had aangehad en die toevallig ook wit van kleur was, horen dat hij de populaire man wenste te zijn aan boord. Dat resulteerde in het regelmatig gaan opstaan, terwijl de maaltijden uitgeserveerd werden, en laten blijken dat hij ontevreden was over de service aan boord met betrekking tot zijn koffer. Hij wou ook populair zijn bij de - vrouwtjes - en liet dat dan ook ergerlijk merken. Op dit moment was het nog niet nodig om hem op een vriendelijke manier te corrigeren, maar helaas voor hem strafte hij zichzelf op een verschrikkelijk - maar voor de andere gasten -, komische manier af.
Wat gebeurde er: nadat alle gerechten op een perfecte manier in- en uitgeserveerd waren geweest, kwam de klapper van de avond. Een speciaal soort ijs met vruchten en daarbovenop - warme chocolade -. Ook deze man (slachtoffer) kreeg zijn ijs geserveerd en weer kon hij het niet laten om de populaire man (althans dat dacht hij van zichzelf) te gaan uithangen. Hij zat achter zijn ijsje, rijkelijk bedekt met warme chocolade, en ging weer opstaan om de menigte toe te spreken en wat gebeurde er: zonder dat hij het merkte hield hij zijn ijslepel (met choco) schuin links hellend gericht naar hem toe. Omdat het tamelijk warm in het restaurant was, begon zijn ijs te glijden van de lepel af en viel tussen zijn benen in op de zitting van zijn stoel. Daar had hij geen erg in, hij miste waarschijnlijk geen verloren gegaan ijs van zijn ijslepel. De warme chocolade was inmiddels op zijn zitting terechtgekomen en, waar we al bang voor waren, hij ging er pontificaal op zitten, niet wetend dat de warme chocolade op dat moment zich op de achterzijde van zitvlak vastzette. Was hij nog maar stil blijven zitten gedurende het dessert, dan was de ramp er wel geweest maar niet zo groot. Hij bleef de populaire persoon uithangen en draaide rustig op zijn stoel en daarmee kwam de warme chocolade als een warme look a like uitwerpsel aan zijn enige witte boven - en onderbroek te kleven.
Toen hij zich in zijn populaire speech omdraaide naar zijn mede reizigers, was het kwaad geschied, de witte broek zag er uit of hij het niet had kunnen ophouden. Toen de overige gasten, die zich tamelijk ergerden aan het optreden van deze man, dit zagen, zou het hele restaurant blauw hebben kunnen liggen van het lachen. Er werd vaak achter de hand gelachen door de medepassagiers, maar ze hadden er wel veel plezier van.
De ongelukkige man liep met zijn handen op zijn achterste snel naar zijn hut, hij zou wel van zich laten horen, en dat gebeurde heel snel.
Ongeveer 15 minuten later word ik telefonisch op de hoogte gesteld door het personeel van de Rijn Cruiser, dat het slachtoffer me direct moest spreken. Nu was het eerste probleem (geen koffer - dus geen verschoning) nog groter door de warme choco geworden en natuurlijk kreeg ik hiervan weer de schuld.
Rustig ging ik naar zijn hut en klopte aan. In de gang stonden verschillende personeelsleden die me wilde steunen. De andere gasten lieten niets van zich horen of bleven ver weg van de probleemman.
De man deed open en onder andere omstandigheden zou ik direct een lachstuip krijgen, maar dit kon ik me nu niet permitteren. Wat bleek, deze man (met een tamelijk dikke buik, stond in zijn nakie met alleen een badhanddoek om zich heen, die natuurlijk veel te klein was om alles rond - en achter zijn middel te bedekken. Wat bleek ook, hij was met zeep van zijn wastafel bezig geweest om zijn witte bovenbroek en witte onderbroek (beiden met ruime choco vlekken) met zeep en koud water te gaan reinigen. Hij had inmiddels, voor zover dat ging, zijn broeken schoongekrabd en ontdaan van, zover mogelijk, de chocolade die aan beiden broeken vast had gezeten. Nu hingen beide broeken op de verwarming, echter in plaats van de verwarming aan te zetten, had hij de airco aangezet. Na uitgelegd te hebben dat op zo’n manier het probleem niet opgelost kon worden en dat de beide wit / bruine broeken en overige kleding naar de wasserij aan boord moest, ging hij daar schoorvoetend mee akkoord. Het meisje van de wasserij werd gebeld en ze liep de hut van de getergde man binnen, die juist met zijn achterzijde, welke niet bedekt was door de handdoek om zijn middel, van haar afliep. Het meisje barste bijna in tranen van het lachen uit om dit komische blote - ronde - volle achterwerk. Weer werd ik met zijn advocaat gedreigd en weer bleef ik volkomen kalm. Gedurende de nacht werd de met choco besmeurde kleding van de man gratis voor hem gereinigd aan boord. De volgende dag kwam de Rijn Cruiser aan in Straatsburg alwaar een bezorger namens de Airlines de koffer van de ongelukkige man kwam brengen. Voor die tijd had deze - aardige man - zijn gewassen kleding teruggekregen van ons.
De vrijgezelle man was gedurende de rest van de reis niet een gezellige man, hij zonderde zich af van anderen en verder heb ik nooit wat gehoord van zijn Amerikaanse advocaat.
*REGEN
*Gedurende een andere reis op de Rijn, hadden we een incentive groep (dat is een vaste groep gasten die uit b.v. de industrie komen en die een beloningsreis aangeboden krijgen van hun directie) uit Zuid Afrika aan boord.
Ik moest deze groep, die bestond uit circa 80 vrouwen en slechts 4 mannen, begeleiden gedurende hun vaart en het hun, waar mogelijk, naar de zin maken. Dat heb ik geweten. Als er wat te dansen was, we hadden immers live dansmuziek aan boord welke speciaal voor deze groep afgehuurd was, dan was ik heel vaak het slachtoffer en danste heel wat af. Ik heb niets tegen vrouwen ( in tegendeel) en weet waar mijn grenzen zijn, maar een overmacht van 80 vrouwen, allen uit de geur industrie, dat was voor mij ook veel te veel.
Het onderwerp is REGEN en dat wil ik U graag over vertellen. Ik denk dat U het niet leuk vindt dat uw vakantie verregend wordt. Als U een landvakantie heeft, kunt u gewoon een andere route nemen, een andere plaats zoeken, of zoiets, om de regen te gaan ontwijken.
Dat gaat op een boot niet. Die vaart gewoon zijn route en kan dus niet uitwijken om de bui te ontlopen. Eigenlijk hadden we op dat moment zowel water onder - als boven de boot, een treurig idee vond ik. De waarheid was heel anders. Deze reis vond plaats einde oktober begin november en het was te fris voor mij om buiten op het dek te zijn. Opeens viel het mij op dat de meeste dames zich in bikini c.q. zwempak hadden gehesen en dat vele zich vermaakten in het koude buitenzwembad aan boord. Ik vond dat wel heel curieus en ging naar de dames met de opmerking: jullie vinden het klaarblijkelijk niet zo erg dat het zo regent en zo fris buiten is, misschien is het toch leuker om achter de ramen in de lounge, genietend van een heerlijke kop thee of koffie, voorzien van alle soorten van gebak, lekker droog en warm te genieten van de cultuur die rond de Rijn te zien is.
Hierop kwam het volgende antwoord; je weet, we komen uit Zuid Afrika. Het heeft daar de laatste 6 maanden niet geregend en de schapen vallen dood in de wei van de droogte. Wij zien deze frisse - en natte regen als een geschenk uit de hemel.
De incentive groep heeft genoten van deze constant neerkletterende regenbuien en ik weet nu waarom. Ik leerde weer op dat moment dat ik eerst moet weten waar mijn gasten vandaan komen om hen nog beter van dienst te zijn.
Oorlogsheld.
De Rijn Reizen met Amerikanen trekken ook oud militairen die in de 2 e wereldoorlog hier voor onze vrijheid hebben gevochten. Ze zijn hiervoor speciaal naar Europa gekomen, (zolang dat nog kan in verband met hun hoge leeftijd) om teruggebracht te worden naar die herdenkingsplaatsen van de tweede wereldoorlog, alwaar ze zelf gevochten hebben.
Een zekere Bill was ingeschept te Bazel en was een gewone gast aan boord, die de cultuur van de vakantie, diep in zich liet inwerken. Ook liet hij van tijd tot tijd mij merken dat er wel heel veel veranderd was sinds zijn laatste bezoek aan Europa. Hij vertelde mij dat hij in de 2 e wereldoorlog ook in Duitsland was geweest en dat hij ook gevochten had bij Remagen. Bill vertelde mij het volgende over Remagen: dit was een oude treinbrug, die gebouwd was door Generaal Ludendorff in 1916 - 1918. Deze brug werd zeer bekend gedurende de 2 e wereldoorlog toen de Amerikanen ( Bill was er bij) op 7 Maart 1945 deze brug overtrokken en toen hun eerste bruggenhoofd vestigden aan de rechterzijde van de Rijnoever, die plotseling 10 dagen later vernietigd werd. Hij wees me er op dat de torens bewaard zijn gebleven en nu nog als een gedenkteken gelden. In 1 van deze torens is het Vredes Museum.
Ik vertelde Bill dat Remagen eens een Keltische nederzetting was met het Romeinse fort - Rigomagus - en nu beschikt over een gezellige wandelpromenade. De Sint Apollinaris kerk met zijn 4 torens is een opvallend punt gelegen boven de rivier en was gebouwd in 1839 - 1843 door dezelfde Architect die de Keulse kathedraal gebouwd heeft.
We kwamen in Keulen aan. Aan de Rijnoever werd de boot stilgelegd. Ik organiseerde een excursie naar het centrum van de stad (shopping) met als hoogtepunt een bezoek aan de Keulse kathedraal. Voordat de gasten van boord gingen kregen ze een uitgebreide informatie over de geschiedenis van zowel de stad en de Kathedraal. Ik was er inmiddels meerdere malen geweest en kon dus vol enthousiasme vertellen over Keulen. Nadat mijn gasten met mij de Kathedraal hadden beleefd, kwam Bill naar me toe en vertelde mij dat zijn vriend, een piloot gedurende de tweede wereldoorlog, toen de opdracht had gekregen om de Keulse kathedraal te bombarderen. Bill vertelde verder: zijn vriend vloog op de kathedraal aan,zijn vliegtuig vol met bommen, klaar om te gebruiken, en toen hij de schoonheid van deze kathedraal zag en de waarde er van besefte, heeft hij niet zijn bommen op de kerk afgegooid maar heeft alleen de kerktoren wat geraakt. Samen hebben we staan turen naar de iet wat beschadigde toren van de Keulse kathedraal.
Een dag verder lagen we aan de Rijnoever te Arnhem (Nederland). Natuurlijk werd er een stadsrondrit gereden en als laatste werd er een bezoek gebracht aan het nabij gelegen oorlogsmuseum Oosterbeek en de oorlogsbegraafplaats waar ook Amerikaanse soldaten uit de 2 e wereldoorlog zijn begraven.
Op het kerkhof was het muisstil. Rustig schuifelden de oorlogsveteranen over de paden van het kerkhof, op zoek naar hun medestrijders en vrienden.
Plotseling riep Bill me en hij vertelde mij dat zijn buddy en vriend hier in dit graf was gelegen. Eindelijk, vertelde Bill mij, heb ik hem teruggevonden. Hij stond daar in tranen en ik stond daar als toeschouwer met een brok in mijn keel en met kippenvel.
Het was een zeer gedenkwaardige reis samen met al mijn gasten en speciaal met Bill.
*Sluizen.
*De gasten die wij aan boord hadden, hadden veelal nog nooit een sluis (lock - sluice) gezien. Door een sluis varen, dat hadden ze nog nooit gedaan.
Op de route vanaf Bazel naar Straatsburg kom je de volgende sluizen tegen: kilometerpaal 179.2 is Kembs ( gebouwd in 1932). Op km. Paal 193.7 is Ottmarsheim ( gebouwd in 1952). Op km. 210.5 is Fessenheim (gebouwd in 1958) gelegen. De volgende is gelegen aan km. Paal 224.6 met de naam Vogelgrun gebouwd in 1959. De volgende is (km. Paal 240.0) Marckolsheim gebouwd in 1961. Weer een is (km. Paal 256.2) Rhinau, gebouwd in 1964.
Weer een sluis is ( km. Paal 272.3) Gerstheim, gebouwd in 1967 en tot Straatsburg (km. Paal 287.5) zijn de Straatsburg sluizen die gebouwd waren in 1970. Na Straatsburg komen nog de Gambsheim (km. Paal 309.0) en de Iffezheim (km. Paal 334.0) sluizen. De laatste komt men pas tegen in Nederland.
Omdat de meeste gasten aan boord niet echt wisten wat een sluis was werd hen eerst in geuren en kleuren, ook door middel van een model, verteld wat sluizen zijn en waarvoor die dienen. Men was een en al oor, dat zult u begrijpen. De sluizen voor Straatsburg werden gedurende de nacht aangedaan, gedurende de tijd dat de meeste gasten aan boord sliepen. Echter: velen bleven wakker, want wat je niet kent wil je wil zien. Op die manier bleven velen gasten zeer laat op en gingen vroeg slapen. Ik sliep die nacht wel gewoon door in mijn luxe cabine. Ik had namelijk een 2 persoonhut met grote ramen. Toen we op een morgen vroeg in een sluis lagen en ik dat niet direct door had gebeurde het volgende nadat ik mijn gordijnen geopend had: de Rijn Cruiser lag op zijn laagste punt in de sluis en ik was juist wakker geworden, trok mijn nachtkleding uit en liep dus ongekleed naar mijn douche. Omdat de boot op zijn laagste punt was gelegen, was dat geen enkel probleem, niemand kon mij zien. Gedurende het douchen was de boot inmiddels naar het hoogste punt van de sluis gearriveerd. Daar had ik echter geen rekening mee gehouden en stapte pontificaal in mijn blootje de douche uit, die vlakbij mijn raam was gelegen. Op de kade van de sluis stonden vele toeschouwers en je kunt het raden dat ik het eerst vreemd vond dat er zoveel mensen lachend en wijzend naar mij stonden te kijken. Pas na enkele momenten had ik door dat ik geheel naakt voor hen stond en wist snel een handdoek te vinden die mijn naaktheid bedekte.

*Maggie een heel speciale vrouw!
*Maggie is een geweldige oude dame die in Bazel bij ons aan boord kwam samen met haar vriendin. Direct na aankomst aan boord viel ze me op. Maggie was toen een vrouw van rond de 78 jaar, klein en rond van stuk, opzichtig gekleed met een soort van kapiteinspet op waarin door middel van vele speldjes werd aangegeven waar ze allemaal geweest was in de USA. Nu was het haar eerste reis buiten de USA. Maggie viel me als een zeer sympathiek mensje op, maar wat ook opviel was dat ze nauwelijks haar hut uitkwam en wat bleek, zonder dat we het wisten, was Maggie onder andere een zware hartpatiënt wat resulteerde dat ze op tijd haar rust en tabletten moest hebben en dat Maggie heel moeilijk kon lopen.
Maggie had gekozen om vele van haar (antieke) meubelen te verkopen om op die manier aan geld te komen en zodoende deze Rijnreis te kunnen maken.
Haar motief: ik leef niet eeuwig en wil, zover ik dat nog kan, genieten van wat ik nog kan doen. Ik kijk niet wat ik niet meer kan, maar wat ik wel kan. Dus als ik geld nodig heb, dan verkoop ik, voordat ik kleiner moet gaan wonen in verband met eventuele handicaps, mijn huisraad. Zo geschiedde het.
Maggie had nu geld om 1 van haar wensen in vervulling te gaan, namelijk via een Rijnreis het een en ander van Europa te zien.
Ik schreef al, Maggie kon moeilijk lopen, maar van achter haar raam in haar hut gleed Zwitserland, Frankrijk, Duitsland en Nederland aan haar voorbij. Ze genoot er van. Ook genoot ze van het grote aanbod van allerlei lekkernij die aan boord werd geserveerd. Even lette ze niet zo sterk op de medische bepalingen. Die week moest en zou ze genieten en deed dat met volle teugen. Maggie genoot van de kastelen, de aparte gebouwen, de sluizen en alles van wat ze vanachter haar raam kon zien. Ze bleef het enorm interessant vinden en liet dat dan ook merken. Als ze heel voorzichtig liep, kon ze naar het restaurant en / of de bar komen om zich daar te vergapen aan en genieten van al het lekkers en moois.
Ik kwam al snel in contact met Maggie, want het viel op dat ze niet met excursies mee kon gaan om reden boven vermeld. Toen ik nog niet wist dat ze een hartpatiënt was moedigde ik haar aan om mee te gaan en vertelde Maggie

  • ALS JE IETS ECHT WILT, KAN JE HET -. Het resultaat was dat ze zich aanmeldde voor diverse excursies. De eerste excursie die Maggie meemaakte was Straatsburg (Frankrijk). De groep gasten aan boord was van diverse leeftijden en met de verschillende fysieke mogelijkheden. Er waren hardlopers en mensen die (bijna) rolstoel gebonden waren. Maggie behoorde tot de laatste groep en toch wilde ze, heel voorzichtig, voetje voor voetje, rustig voortschuifelen, genietend van alles wat mooi en apart rondom haar heen was. De vluggers beenden snel naar het einddoel, die ik van tevoren had opgegeven. Een rondvaart op de kanalen van Straatsburg. Het was hooguit 1 kilometer lopen, verschillende stoplichten maanden de snelle lopers tot wachten totdat de volledige groep gezamenlijk bij de rondvaartboot aankwam. Natuurlijk waren de snellen vlug bij de boot en ik spurtte telkens weer van de kopgroep terug naar de achterhoede (waarin Maggie zich bevond) om de groep op tijd in de rondvaartboot te krijgen. Eerlijk gezegd, deed ik er op die reis er alles aan, om mijn gasten een gedenkwaardige - en succesvolle reis aan te bieden, zoals het hoort.
    Maggie werd een speciaal iemand voor mij. Ze genoot van alles en iedereen en ze vertelde mij dat ze dit nooit had gedaan als ik er niet was geweest. Dat vond ik natuurlijk ook fijn om te horen. Maggie kwam meer en meer uit haar hut en boekte de meeste excursies en zelf liep ze zich voor te houden
  • ALS JE IETS ECHT WILT, KAN JE HET - en ze deed het toch maar (nog steeds wist ik niet van haar hartprobleem op dat moment) en ze overwon haarzelf en haar angsten.
    Maggie is een gezellige prater en erg uitnodigend. Alhoewel je geen gasten mag voortrekken, komt het toch voor dat iemand je preferentie heeft. Op deze tocht was dat Maggie. Op een gegeven moment vroeg Maggie of ik geïnteresseerd was in haar levensverhaal en dat was ik ook. Het was een in en in triest verhaal.
    Aan het einde van de vakantie kwamen we de laatste avond aan in Amsterdam en werd er een kanaaltocht met kaarslicht gehouden. De rondvaartboot lag ongeveer 200 / 300 meter van de Rijn Cruiser af, wat gemakkelijk door iedereen te overbruggen was. Maggie echter liep erg traag, dus ging ik terug naar haar om haar te vragen of ze werkelijk deze rondvaart wenste te maken en of het niet beter was dat ze teruggebracht zou worden naar de Rijn Cruiser. Maggie zuchtte en zei: kom op, geef me een arm and laten we gaan. Ondertussen zag ik dat ze een tabletje onder haar tong deed en toen ik naar de reden vroeg vertelde ze me dat ze gedurende die 200 / 300 meter nu al aan haar 3 e harttabletje bezig was. Ik schrok me een hoedje en vroeg haar waarom ze me, voordat de reis aanving, dit niet aan mij had verteld. Maggie zei: als ik dat eerder verteld had, had ik bijna niets van de excursies gezien en misschien werd ik dan behandeld als een kasplantje. Nu heb ik al het mogelijk ook via de excursies gezien, dankzij jouw hulp.
    Op de dag van het afscheid, nodigde Maggie ons uit om in haar huis te San Diego USA vakantie te komen vieren. Dat hebben we dan ook gedaan, wij hebben netjes onze tickets betaald en verbleven als eregast in Maggie haar huis en ze liet ons haar San Diego zien. Maggie is ook een jaar later bij ons thuis in Nederland op vakantie geweest.
    Nog een jaar later zijn we, nu met onze enige dochter Brenda, weer naar Maggie in San Diego geweest. Hier werd mijn dochter verliefd op haar - streetkid - John en zijn nu getrouwd en wonen in de USA.
    Toen mijn dochter met John trouwde was Maggie de eregast. Bij het diner hield Maggie een heel komische speech. Hierin vertelde ze dat:
    WANNEER BRENDA EN JOHN GELUKKIG ZIJN, DAN IS HET MIJN SCHULD. Zijn ze niet gelukkig dan is het Fred zijn schuld.
    Als personeelslid maak je heel veel mee, meer dan ik hier vertel, misschien schrijf ik het wel eens allemaal op.
    Fred Vorstenbosch
  • de naam Rijn Cruiser is een verzonnen naam.