Dit jaar word ik 18!! Jaja en dan wil ik ook graag mijn rijbewijs gaan halen. Maar het zit zo dat ik over 11 maanden ga emigreren met mijn ouders naar Italie omdat zij daar een hotel/B&B opzetten.
Nu vroeg ik me af, omdat rijlessen hier nogal duur zijn, of er in Italie een andere soort regeling is. Je ziet bijvoorbeeld altijd in van die Amerikaanse films dat die kinderen het gewoon leren van hun ouders en daarna 1 examen in het afrijden moeten doen.
Dus iemand die weet hoe dat zit…of het voordeliger voor mij is om een paar maandjes te wachten en daar te gaan lessen…ik zou er superblij mee zijn!
ik heb ook mn rijbewijs in Italie gehaald. Het is er idd een stuk voordeliger. Als je je bij de rijschool hebt ingeschreven krijg je een foglia rosa waarmee je al mag oefenen in de auto. Je plakt een P op de auto en kan rijden met iemand die min. 10 jaar z’n rijbewijs heeft. De theorie is heel uitgebreid maar de praktijk niet. Ik ben in één keer geslaagd na zeven lessen. Sind kort heb ik ook mn motorrijbewijs gehaald.
Je moet alleen wel een Italiaanse Carta d’identità hebben om je in te kunnen schrijven (en dus ook een permesso di soggiorno)
"Nu vroeg ik me af, omdat rijlessen hier nogal duur zijn, of er in Italie een andere soort regeling is. Je ziet bijvoorbeeld altijd in van die Amerikaanse films dat die kinderen het gewoon leren van hun ouders en daarna 1 examen in het afrijden moeten doen.
Dus iemand die weet hoe dat zit…of het voordeliger voor mij is om een paar maandjes te wachten en daar te gaan lessen…ik zou er superblij mee zijn!"
Janine, Uw reactie had helemaal niets met die vraag te maken.
Niet alleen daarom ben ik blij met de reactie van Cara Cattiveria, (gewoon een antwoord op de vraag dus), maar ook omdat ik dat niet wist van die P op de achter-ruit.
Cara Cattiveria:
Laat ik nou toch, bijna 10 jaar in Toscana, altijd gedacht hebben dat die P stond voor Pers en overal daar waar het verboden is te parkeren hun auto konden neer zetten. Met name blokkeren ze soms smalle afgelegen landbouwweggetjes.
Ik zie veel vaders en moeders hun kinderen van 18 rij-les geven, maar ook dat jongemannen van twintig als verjaardagscadeau…meisjes van 18 rij-les geven. Die jongemannen kunnen onmogelijk reeds 10 jaar hun rijbewijs hebben en toch gebeurd dat onder de ogen van de carabinieri , cq. policia dell strada. Maar misschien knijpt in kleine dorpjes de carabinieri een oogje dicht.