Het Zweedse wodkamerk Absolut stopt met een advertentiecampagne in Mexico waarbij een oude kaart van het land uit de tijd voor 1848 wordt gebruikt. Toen behoorden Amerikaanse staten als Californië, Nevada en Utah nog bij Mexico.
De reclamecampagne was alleen bedoeld voor Mexico, maar Amerikaanse media berichtten erover. Dit leidde tot een storm van protesten en oproepen tot een boycot van het Zweedse wodkamerk.
De VS voerden van 1846 tot 1848 oorlog tegen Mexico en pakten bijna de helft van het Mexicaanse grondgebied af. Het verlies ligt nog steeds gevoelig bij trotse Mexicanen.
Bron; zibb.nl

We’ve got it! (again) De advertentie van Absolute Vodka die in Mexico en in de VS zo’n rel veroorzaakte, dat-ie deze week meteen werd teruggetrokken. Met 1000x excuses van het Zweedse bedrijf. In de advertentie in de serie In an absolute world werd de oude kaart van het land uit de tijd voor 1848 gebruikt, toen, zo leer je nog eens wat, Amerikaanse staten als Californië, Nevada en Utah nog bij Mexico hoorden. De reclamecampagne was alleen bedoeld voor Mexico, maar Amerikaanse media berichtten erover. Dit leidde tot een storm van protesten en oproepen tot een boycot van het Zweedse wodkamerk daar. Maar ook Mexicanen zijn dus boos. De VS voerden van 1846 tot 1848 oorlog tegen Mexico en pakten bijna de helft van het Mexicaanse grondgebied af. Het verlies ligt nog steeds gevoelig bij trotse Mexicanen. Lees verder over de knieval van PR-bazin Paula Eriksson op de Absolute-site:
''The In An Absolut World advertising campaign invites consumers to visualize a world that appeals to them – one they feel may be more idealized or one that may be a bit “fantastic.” As such, the campaign will elicit varying opinions and points of view. We have a variety of executions running in countries worldwide, and each is germane to that country and that population.
This particular ad, which ran in Mexico, was based upon historical perspectives and was created with a Mexican sensibility. In no way was this meant to offend or disparage, nor does it advocate an altering of borders, nor does it lend support to any anti-American sentiment, nor does it reflect immigration issues. Instead, it hearkens to a time which the population of Mexico may feel was more ideal.
As a global company, we recognize that people in different parts of the world may lend different perspectives or interpret our ads in a different way than was intended in that market. Obviously, this ad was run in Mexico, and not the US – that ad might have been very different.‘’ Aldus Paula Eriksson.
Bron; reclamewereld.blog.nl