Reizen naar Italië via Frankrijk of Duitsland?

Hallo iedereen,

Hoe reis je het best naar Italië? Via Frankrijk of via Duitsland?
Wat zijn de voordelen en nadelen bij het rijden via Frankrijk?
Wat zijn de voordelen en nadelen bij het rijden via Duitsland?

Alvast bedankt! :slight_smile:

Niemand die hier ervaring mee heeft?

Afstanden en berekening volgens http://nl.viamichelin.be/
A) via Duitsland : langs Metz(Fr) richting Strasbourg naar Duitse grens –Europabrücke- Kehl Offenburg(D) Freiburg …Basel(CH)
309km/3u05 rijtijd, Tol 12€60

B) via Frankrijk zijn er best 3 mogelijkheden:

  1. Metz Nancy Epinal Mulhouse Basel(CH)
    269km/3u10 rijtijd, Tol 0,-Euro
  2. Metz Nancy Colmar Mulhouse Basel(CH)
    268km/3u20 rijtijd, Tol 0,-Euro
  3. Metz Strasbourg Molsheim Colmar Mulhouse Basel(CH)
    275km/2u55 rijtijd, Tol 8,90Euro

Het landschap aan Duitse kant is eentoniger tov de Franse kant vd Rijn (buitenkant vh Zwarte Woud), aan Franse kant kom je hetzij door de Vogezen, hetzij door l’Alsace: heb je nog wat reservetijd (heen of terug) kan je hier een vd mooie wijndorpjes bezoeken Kaysersberg, Riqewihr, Ribeauvillé, Obernai.
Praktisch:
met een personenauto maakt het niet zoveel uit welke rit te doen: persoonlijk verkiezen wij de Franse kant vd Rijn. Via Duitsland is het al een hele tijd geleden : dus geen concrete info over de huidige staat vd snelweg aldaar.
Personenauto met caravan : geen ervaring.
Verder even nakijken waar er werken zijn, snelheidsbeperkingen, verschil volgens land ivm verkeersreglementering.
Van zaterdag 22u tot zondag 22u is er in Frankrijk rijverbod voor vrachtwagenvervoer, behalve voor bederfelijke goederen.
…en wil je het zelf even testen kan je heen en terug een verschillende route nemen.

Voor de Zwitserse autosnelwegen heb je een vignet nodig dat je kan aankopen aan de Zwitserse grens. Om tijdverlies te beperken koop je dit best vooraf , o.a. in Nederland bij ANWB, in België bij Touring en VAB en eveneens verkrijgbaar in alle autosnelwegstations die TOTAL in België bezit. De TOTAL-stations die langs de belangrijkste assen van het Belgische wegennet gelegen zijn, beschikken over de officiële erkenning als verkooppunten van de Royal Automobile Club of Belgium (RACB) en zijn bijgevolg toegelaten om het vignet te verkopen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Ga je voor een mooi tocht of wil je stevig doorrijden? In Duitsland kan je over het algemeen pittig doorrijden. In frankrijk zal je de tolwegen moeten betalen maar de route is mooier :-)…
In Zwitserland moet je je erg goed aan de snelheidsregels houden (hoge boetes) en liggen de snelheden over t algemeen lager. Overigens vind ik de route door Zwitserland altijd prachtig! Het vignet kan je ook gewoon aan de grens kopen.

Succes, groet, Jiska

Zwitserland is een prachtig land maar op doorreis naar Italië via de autosnelwegen heb je geen onbeperkt zicht op het landschap (het meer, vallei, dorpen) door de nogal hoge afrastering vd autosnelwegen.

“…Frankrijk is zijn snelheidscontroles aan het verscherpen en er komen nog eens duizend flitspalen bij en tegelijk worden de waarschuwingsborden weggehaald. Vijf palen uit de top tien staan op de route tussen Luxemburg en Nancy. Daar zijn nogal wat plekken waar je maar 90 of 110km mag rijden en dat willen de Fransen in de hand houden met hun flitspalen…” (bron: Het Nieuwsblad 02/07/2011).

Zoals in de vorige posts al vermeld, de route via Frankrijk is idd mooier dan de Duitse kant vd Rijn. Om die reden verkiezen wij de Franse kant te rijden.

Bedankt voor de uitgebreide reacties!!

Staan er op de Duitse snelwegen overal borden van 130km/h??
Als er een verkeersbord staat van 130km/h betekent dit dan dat dit de maximum- of de adviessnelheid is???

Op de Duitse Autobahnen geldt geen algemene maximumsnelheid, maar een aanbevolen maximumsnelheid van 130 km/uur. Er zijn geen strafmaatregelen op het overschrijden van de aanbevolen maximumsnelheid, maar men kan bij ongevallen wel makkelijker aansprakelijk gesteld worden door het verhoogde risico. Voor vrachtwagens bestaat een maximumsnelheid van 80 km/uur. Opgemerkt moet worden dat op meer dan de helft van het Duitse Autobahnnetwerk wel een maximumsnelheid geldt, veelal 120 of 130 km/uur, afhankelijk van de deelstaat.

Op het moment dat er een bord staat van 130km/uur moet je dit volgens mij zien als een maximum snelheid anders zou er volgens mij geen bord staan. Maar geheel zeker weet ik dit niet :slight_smile:

Als de borden er staan, zowel vast [langs de kant] dan wel digitaal op borden boven de weg, dan geldt dat als max. snelheid.

PS: hoe je naar Italië reist, is ook nog afhankelijk van waar je heen gaat. en ook WAAR je WOONT De meesten reizen naar Noord-Italië [Alpen/ Dolomieten en Garda-meer, etc.] en Noord- en Oost Nederlanders reizen dan voornamelijk via München, want dat is het kortste en snelste [via de Brenner pas].
Woon je echter in het uiterste [zuid] Westen van Nederland of in België, dan moet de meesten sowieso al door Frankrijk.

Wil je mooi binnendoor rijden, dan is idd via Frankrijk; Elzas, Vogezen, Jura etc. mooi, maar je kan natuurlijk ook via de Eifel, Zwarte Woud, afijn … keuze genoeg dus :dag:

Ik woon in oost-Nederland en ga in sep op de motor naar de Dolomieten, via Eifel, Zwarte Woud, Schwabische Alp en via de Oetz-Thal [Timmelsjoch], waarbij we vanaf Bonn, de snelweg zo veel mogelijk mijden.

Grtz,

Rob

Wij zijn vorig jaar via venlo duitsland ingereden (wij wonen bij breda en gingen naar de westkant van het gardameer)
Wij zijn toen afgezakt richting basel, door zwitserland (erg mooi om doorheen te rijden) en daarna over de snelwegen van italie richting milaan en brescia.

Het voordeel van de duitse snelwegen vonden wij dat de parkings en toiletten erg netjes waren. Qua tijd maakte de route niet zo veel uit, en vonden wij het goed te doen.

Volgend jaar doen we het weer zo!

Sent from my GT-S5830 using Wereldwijzer App