Reizen in mei of oktober?

Voor diegene die al in Laos geweest zijn:

Hoe is het weer in mei en in oktober? Wat is de beste maand om door Laos te reizen? Dank u!

Mei is erg heet en kan nog te lage waterstanden hebben om mooie riviertochten te doen omdat je aan het begin van het regenseizoen zit. Oktober is nog erg nat, aan het einde van het regenseizoen.
December - Februari zijn de ‘beste’ maanden, met in het noorden soms frisse nachten.

Johan

Degene die al in Laos is geweest en die je op dit forum vindt, is daar meestal pas 1x geweest, misschien 2x. Die kan dus niets zeggen over het algemene klimaat van jaar tot jaar in Laos; alleen wat diegene zelf ook uit een boekje of van internet heeft gelezen.
Kortom zoek het op in je reisgids of op internet.

Via Wereldwijzer app

Over het algemeen kun je augustus - oktober beter vermijden vanwege de kans op flink wat wateroverlast. Zelfs tot in november zoals deze week met de tyfoon Haiyan. Of tot begin december, denk aan beelden van Bangkok en omgeving in 2011 terwijl meer gebieden in ZO-Azie er op dat moment last van hadden maar het nieuws niet haalden. Ik had toen mazzel door pas in de tweede week van december in Bangkok te beginnen.
April/Mei zou ik zelf afraden omdat Laos bij uitstek mooi is om stukken over water af te leggen en de waterstand dan laag is en die tochten moezamer gaan. Februari is nog goed te doen, is mijn ervaring. En een hoge luchtvochtigheid in april die als het ware om neerslag smeekt. Maar net zo goed kun je in april gaan om het Nieuwjaar mee te willen maken, dat heb ik ook wel eens gedaan. Lokale vrienden van me houden erg van het nattere/groene seizoen. De kans op malaria is overigens groter tijdens het regenseizoen.
Johan

Wij zijn net terug, wij zijn vaan 5 t/m 29 oktober geweest en hebben 1 dag regen gehad. (Nawee van de Typhoon, toen het vliegtuig was neergestort) Voor de rest stralend weer!!!

Enne Cecilia… boekje is niet altijd de realiteit!!!

Nee maar een ervaring van 3-4 weken eenmalig is ook niet de realiteit voor het jaar erop! (Juist niet.)

Op internet kun je opzoeken wat de gemiddelde neerslag was in een jaar, kwestie van vergelijken…